Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe lang blijft een caustic oplossing actief?  (gelezen 918 keer)

Offline ppuk

• t Wort Wat!
  • Vol lid
  • Land: nl
  • Lekker!
Hoe lang blijft een caustic oplossing actief?
« Gepost op: 12-11-2019 10:07 u »
Heeft iemand een idee hoe lang een caustic oplossing blijft werken? Bij oxi oplossingen is dat meestal kort maar ben dus benieuwd hoe dat bij caustic zit.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Hoe lang blijft een caustic oplossing actief?
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2019 11:07 u »
De oplossing die ik maak blijft hier toch enkele dagen actief.
15 L handwarm water met 25 ml bijtende caustic, 50 ml Javel en 1 soeplepel zachte soda.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2019 22:53 u »
Heeft iemand een idee hoe lang een caustic oplossing blijft werken? Bij oxi oplossingen is dat meestal kort maar ben dus benieuwd hoe dat bij caustic zit.

Ik neem aan dat je Chemipro caustic of Puro caustic bedoelt en niet natriumloog dat ook caustic wordt genoemd. Chemipro caustic en Puro caustic bevat ook natriumloog (25-35%) maar daarnaast ook andere stoffen. Natriumloog is een stof die stabiel is, hoe het precies zit met de andere stoffen weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de werking van het middel na een paar dagen niet minder wordt op voorwaarde dat er niet te veel verontreiniging is in de oplossing.

Offline ppuk

• t Wort Wat!
  • Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2019 08:18 u »
Ik had het inderdaad over puro caustic. Zo te lezen kan ik het bij (zeer) lichte verontreiniging prima op de dag zelf hergebruiken. Bedankt voor de tips!

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2019 11:42 u »
Ik neem aan dat je Chemipro caustic of Puro caustic bedoelt en niet natriumloog dat ook caustic wordt genoemd. Chemipro caustic en Puro caustic bevat ook natriumloog (25-35%) maar daarnaast ook andere stoffen. Natriumloog is een stof die stabiel is, hoe het precies zit met de andere stoffen weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de werking van het middel na een paar dagen niet minder wordt op voorwaarde dat er niet te veel verontreiniging is in de oplossing.

Overigens gaat 't om Natronloog, niet om Natriumloog  ;)

Natronloog staat ook wel bekend als Natriumhydroxide (NaOH) :proost:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2019 11:52 u »
Voor die, die het product natriumhydroxide (NaOH) nog niet goed kennen, dat is heel bijtend, het lost je vel op als je daar met blote handen met bezig bent. Dat blijft heel lang werkzaam.
Heel sterk verdunnen als je het gebruikt.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2019 21:22 u »
Overigens gaat 't om Natronloog, niet om Natriumloog  ;)

Natronloog staat ook wel bekend als natriumhydroxide (NaOH) :proost:

Bedankt voor de correctie. Altijd al bijzonder gevonden dat gesproken wordt van natron in plaats van natrium.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2019 21:23 u »
Voor die, die het product natriumhydroxide (NaOH) nog niet goed kennen, dat is heel bijtend, het lost je vel op als je daar met blote handen met bezig bent. Dat blijft heel lang werkzaam.
Heel sterk verdunnen als je het gebruikt.   

Een andere naam voor natriumhydroxide is dan ook bijtende soda...

Het is een gevaarlijk goedje.

Uit Wikipedia:
Citaat
Natriumhydroxide is een zeer corrosieve stof die huid en ogen kan aantasten. Contact met de huid leidt tot weefselbeschadiging, roodheid, jeuk en ernstige brandwonden. De schadelijkheid is terug te voeren op het feit dat natriumhydroxide de in de huid aanwezige vetten verzeept. Ook de peptidebindingen in prote´nen worden gehydrolyseerd. Contact met de ogen kan leiden tot gezichtsvermindering en blindheid. Oplossingen van natriumhydroxide in water worden als corrosief bestempeld wanneer de concentratie meer dan 2% bedraagt.

Wanneer natriumhydroxide in contact wordt gebracht met water of zuren treedt een grote warmteontwikkeling op. De stof is ook corrosief voor bepaalde onedele metalen, zoals aluminium en zink. Het kan ook schade toebrengen aan glas.

Tags: