Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witte vlieslaag na vergisting - kaam?  (gelezen 840 keer)

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Witte vlieslaag na vergisting - kaam?
« Gepost op: 19-09-2019 11:37 u »
Ik wilde vandaag gaan bottelen en toen ik mijn vat opendeed, zag ik dit:

Na een beetje recherche vermoed ik dat dit kaam is. Moet ik dit nu weggooien? Of kan ik dit nog redden door over te hevelen met een filterdoek ervoor?

Achtergrondinformatie

Het gistingsvat is een speidel 20 L en toen ik de deksel ervan af wilde draaien, bleek dat ik hem er niet goed op had gedraaid. Wellicht is het vat dus niet volledig hermetisch afgesloten geweest... :( Dit is mijn vijfde brouwsel en ik heb dit nog nooit gezien.

Het is overigens de eerste maal dat ik een cold crash stap voor het bottelen doe. Juist om te kijken of ik dan minder "spul" in mijn flesjes krijg.

Verloop vergisting:

Dag 0: vergist op 19 graden (SG: 1.040)
Dag 3: SG op 1.012
Dag 5: nagisting op 20 graden
Dag 11: cold crash op 0 graden (schommelingen tussen 0 en 5 graden)
Dag 16: Bottelen (= vandaag)

Recept, zo ongeveer. Komt uit het boek Bier uit water de Special Belge:
- Volume: 10 L
- Mouten: Pale Ale (60%) en Vienna (40%)
- Bitterhop: Amarillo, Aromahop: Saaz
- Gist ist de Safale S-33

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Witte vlieslaag na vergisting - kaam?
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2019 11:44 u »
Heb je al eens geproefd of de smaak nog goed zit.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2019 11:50 u »
Heb je al eens geproefd of de smaak nog goed zit.

Zojuist geproefd, smaakt prima - ik proef in ieder geval geen rare bijsmaken (al ben ik geen expert). Mijn vrouw smaakt ook niets raars. :)

Een beetje zoet, maar dat komt waarschijnlijk omdat de bottelsuiker al heb toegevoegd. :-[

Ik kan echter dit zo niet bottelen, het zat VOL met witte stofjes (grotere en kleinere). Ik moest het eerst door een zeefje doen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2019 13:14 u »
Zeven brengt geen soelaas.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2019 15:15 u »
Dit ziet er uit als gist... Kaam is witter van kleur. Ook zie je bij kaam vaak grote bellen op het bier.

Zeven is het laatste wat je moet doen. Dat zorgt voor veel oxidatie en dat komt de smaak van je bier na een tijdje niet te goede.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 19-09-2019 15:39 u »
Als de vlokken alleen aan het oppervlak aanwezig zijn, kun je de boel van onderaf hevelen en dan de laatste paar centimeter in het vat laten zitten. De vraag of het dan kaam of gist is, maakt dan niet zo veel uit. Mijn ervaring is dat, als het kaam is, dit alleen resulteert in een dunnere body en een licht afwijkende smaak maar dat het niet per se het bier heeft verpest.

Wanneer het gist is, zou je het vat kunnen zwenken, zodat evt lucht uit de koek verdwijnt, en de vlokken bezinken. Ik denk dat het gist is.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #6 Gepost op: 19-09-2019 17:38 u »
Gewoon gist.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2019 18:35 u »
Dit ziet er uit als gist... Kaam is witter van kleur. Ook zie je bij kaam vaak grote bellen op het bier.

Zeven is het laatste wat je moet doen. Dat zorgt voor veel oxidatie en dat komt de smaak van je bier na een tijdje niet te goede.

Pfoei. Met "zeven" bedoelde ik dat ik het monster in een zeefje heb gedaan anders kon ik het niet drinken. ;)

Vraag: Zou het gist niet naar de bodem moeten zakken? Vooral omdat ik een "cold crash" stap heb toegevoegd?

Als de vlokken alleen aan het oppervlak aanwezig zijn, kun je de boel van onderaf hevelen en dan de laatste paar centimeter in het vat laten zitten. De vraag of het dan kaam of gist is, maakt dan niet zo veel uit. Mijn ervaring is dat, als het kaam is, dit alleen resulteert in een dunnere body en een licht afwijkende smaak maar dat het niet per se het bier heeft verpest.

Wanneer het gist is, zou je het vat kunnen zwenken, zodat evt lucht uit de koek verdwijnt, en de vlokken bezinken. Ik denk dat het gist is.

Ik heb het jongbier nu via het kraantje door een filterdoek in een ander vat laten lopen en van daaruit gebotteld. Ik hoop dat ik het oxidatiegevaar heb kunnen minimeren. Het jongbier was nog altijd niet kraakhelder, maar er zweefden geen stukjes meer in. Volgende keer probeer ik jouw advies en te zwenken en hopen dat het gist naar de bodem zakt.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #8 Gepost op: 19-09-2019 20:04 u »
Bijna zeker geen kaam
Afhevelen en laatste 5 liter niet bottelen maar volle 2 weekjes laten staan en kijken wat er gebeuren gaat dwz uit laten zakken, maar je hebt reeds gebotteld begrijp ik

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-09-2019 21:57 u »
Pfoei. Met "zeven" bedoelde ik dat ik het monster in een zeefje heb gedaan anders kon ik het niet drinken. ;)

Vraag: Zou het gist niet naar de bodem moeten zakken? Vooral omdat ik een "cold crash" stap heb toegevoegd?

Ik heb het jongbier nu via het kraantje door een filterdoek in een ander vat laten lopen en van daaruit gebotteld. Ik hoop dat ik het oxidatiegevaar heb kunnen minimeren. Het jongbier was nog altijd niet kraakhelder, maar er zweefden geen stukjes meer in. Volgende keer probeer ik jouw advies en te zwenken en hopen dat het gist naar de bodem zakt.

Er zijn gisten die een 'gistdek' vormen en op het bier blijven drijven. Dit komt daar koolzuurbelletjes die ingesloten zijn in strengen met aan elkaar vastzittende gistcellen.

Na de hoofdgisting is je bier heel erg gevoelig voor oxidatie. Hopelijk valt het mee. Je moet overigens een geoefende bierdrinker zijn om het te herkennen. Maar ook als je het niet herkent merk je wel dat het bier minder fris van smaak is dan je zou willen hebben.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 20-09-2019 07:31 u »
Ik denk ook dat het gist is die op het oppervlak zit. Je hebt scherp afgebakende randen zoals afgebroken ijs schotsen en dat duidt niet op groei vanaf het oppervlak nadat de hoofdgisting was afgelopen. Langs de randen zie je zelfs een mooi stukje losgekomen met precies de vorm van de rand.

Als er iets groeit vanaf het oppervlak zoals kaam dan verwacht je patronen te zien zoals ronde ringen of egaal oppervlak met groei.
Wat je kunt doen als test is wat afscheppen met een uitgekookt theelepeltje en dat opkweken met wat appelsap. Kaam is dacht ik ook een gist/schimmel. De vraag is dus of je het dus via waarnemingen kunt onderscheiden van normale gist.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 20-09-2019 10:02 u »
Bijna zeker geen kaam
Afhevelen en laatste 5 liter niet bottelen maar volle 2 weekjes laten staan en kijken wat er gebeuren gaat dwz uit laten zakken, maar je hebt reeds gebotteld begrijp ik

Dank voor de suggestie. Ik heb al gebotteld, maar ik zal er de volgende keer aan denken.

Er zijn gisten die een 'gistdek' vormen en op het bier blijven drijven. Dit komt daar koolzuurbelletjes die ingesloten zijn in strengen met aan elkaar vastzittende gistcellen.

Dank voor de informatie. Ik zal over het "gistdek" verder rechercheren. Is dit een eigenschap van de S-33, denk je? Verder zal ik je bericht hier: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28857.msg443140.html#msg443140 verder uitpluizen en wellicht het boek Yeast maar eens lezen. (Of ik hou het vooraleerst gewoon bij de US-05 :) )

Ik denk ook dat het gist is die op het oppervlak zit. Je hebt scherp afgebakende randen zoals afgebroken ijs schotsen en dat duidt niet op groei vanaf het oppervlak nadat de hoofdgisting was afgelopen. Langs de randen zie je zelfs een mooi stukje losgekomen met precies de vorm van de rand.

Als er iets groeit vanaf het oppervlak zoals kaam dan verwacht je patronen te zien zoals ronde ringen of egaal oppervlak met groei.
Wat je kunt doen als test is wat afscheppen met een uitgekookt theelepeltje en dat opkweken met wat appelsap. Kaam is dacht ik ook een gist/schimmel. De vraag is dus of je het dus via waarnemingen kunt onderscheiden van normale gist.

Dank je. Zo kan ik ook voor de volgende keer beter herkennen of het gist is, of een "kwaadaardige" infectie.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 20-09-2019 23:15 u »
Kaam is dacht ik ook een gist/schimmel. De vraag is dus of je het dus via waarnemingen kunt onderscheiden van normale gist.

Er is wel een onderscheid te maken via waarnemingen. Kaam is een echt vlies dat heel makkelijk verbrokkeld als deze verstoord wordt. De kleur is veel lichter en vaak zie je grote bellen.

Tags: kaam