Overwegingen: CCT of Bucket?

Gestart door DeGemisteKaans, 19-09-2019 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeGemisteKaans

Beste medebrouwers,

Ik zit met een dilemma en ben opzoek naar advies.
Sinds een jaartje brouw ik met de Easybrew 50 L en vergist ik middels plastic vergistingsvaten (30 L en 60 L).
Mijn brouwsels zijn of rondom de 25 liter (voor zware bieren of testbatches) of 40-45 liter voor bewezen recepten (witbier, tripels, stout) die genoeg afnemers hebben binnen de sociale omgeving.
Nu ben ik opzoek naar een volgende upgrade van mijn brouwerijtje (mede omdat de verjaardag eraan komt  ;D), van plastic -> rvs.

Na meerdere topics te hebben gelezen zit ik inmiddels dus te denken aan:
- Brew Bucket 53 liter
- RVS CCT Chronical 53 liter of 65 liter

Ik ben niet van plan om direct vanuit het vat te bottelen, ik zal altijd overhevelen naar een bottelvat om een suikeroplossing toe te voegen en vanuit daar te bottelen.
Gistdumpen ben ik ook niet van plan (zie hier niet echt de meerwaarde in als thuisbrouwer).

Nu is de vraag wat zouden jullie adviseren? Ik zou bij voorkeur 1 vat kopen waarmee ik mijn 2 hoeveelheden die ik brouw kan laten vergisten.
Prijs is een ding, alles wat ik hieraan uitgeef kan ik niet aan andere upgrades uitgeven natuurlijk.

Is dan een 53 liter voldoende bij een brouwsel van 40-45 liter?
Maar is een 65 liter niet te groot voor 25 liter brouwsels?

Verder alle andere suggesties zijn natuurlijk welkom!

Groet,
Maarten

Battum80

Hoi Maarten

Als je ik je post goed lees wil je eigenlijk niks veranderen aan je proces van vergisten en afvullen. Daarom vraag ik me een beetje af waarom je op RVS wilt overstappen. Voor het geld van RVS kan je een hele tijd af en toe je kunststof vaten vervangen als je het gevoel hebt dat je deze niet meer schoon krijgt.

Succes met je overwegingen en alvast een fijne verjaardag

Battum

DeGemisteKaans

Daar heb ik ook over zitten nadenken maar het gebruik van RVS gaat wel mijn voorkeur hebben qua schoonmaken en levensduur (ik wil eigenlijk 1x een goed vat kopen, en hier de komende 5 - 10 jaar mee vooruit kunnen i.p.v. telkens pastic vervangen voor nieuw plastic...).
Nu vraag ik me (naast de eerste vragen) ook af of je op een brewbucket kan lageren zonder dat je overhevelt en het oude gist eruit haalt? Of dat je hier eigenlijk een CCT voor nodig hebt (en dus wel het oude gist aftapt?)?

Maarten

lier

Ik zou gist dumpen juist als voornaamste reden nemen om over te stappen naar cct, ook als hobbybrouwer.
Als dat niet in de planning zit beter plastic prijstechnisch gezien en is 2 batches gelijkertijd vergisten ook dichterbij

timanrebel

Enigzins offtopic, maar op RVS overstappen kan ook omdat het gewoon mooi spul is en wij als hobbybrouwers ook dáár gelukkig van worden.. Ook al is het prijstechnisch minder interessant dan kunststof

Battum80

Helemaal mee eens hoor, omdat het mooi is is een prima reden. Dan zou ik echter wel voor de brewtech gaan. Daarin kan je hetzelfde blijven doen en heb je ook nog de flexibiliteit je proces te veranderen mocht je van mening veranderen.

Jacques

Citaat van: Battum80 op 19-09-2019  12:47 uAls je ik je post goed lees wil je eigenlijk niks veranderen aan je proces van vergisten en afvullen. Daarom vraag ik me een beetje af waarom je op RVS wilt overstappen. Voor het geld van RVS kan je een hele tijd af en toe je kunststof vaten vervangen als je het gevoel hebt dat je deze niet meer schoon krijgt.

RVS heeft meerdere voordelen ten opzichte van kunststof.

Naast het goed kunnen reinigen laat het geen zuurstof door en geeft het geen geurtjes af van stofjes die eerder opgenomen zijn. Daarnaast kun je onder druk vergisten als het gistvat daarvoor de juiste voorzieningen heeft.

Verder voorkom je dat de plasticsoep steeds groter wordt door te vergisten in duurzaam RVS in plaats van steeds een nieuw plastic gistvat te kopen...

DeGemisteKaans

Citaat van: Jacques op 19-09-2019  15:29 uRVS heeft meerdere voordelen ten opzichte van kunststof.

Naast het goed kunnen reinigen laat het geen zuurstof door en geeft het geen geurtjes af van stofjes die eerder opgenomen zijn. Daarnaast kun je onder druk vergisten als het gistvat daarvoor de juiste voorzieningen heeft.

Verder voorkom je dat de plasticsoep steeds groter wordt door te vergisten in duurzaam RVS in plaats van steeds een nieuw plastic gistvat te kopen...

Welke voorzieningen moet ik aan denken om onder druk te vergisten? Het lijkt me dat zo'n brewbucket hiervoor niet geschikt is, maar is een standaard Chronical CCT wel geschikt?
Verder is zo'n 53 liter voldoende voor 40-45 liter aan jongbier? Of is 20 - 35 % aan kopruimte te klein?

Martijn0172

Begin dit jaar ben ik overgestapt van kunststof naar een CCT (SS-brewtech chronical) en alhoewel mijn bieren niet beter smaken ben ik er wel harstikke blij mee. Ik hoef je niet te overtuigen om naar RVS over te gaan lees ik ;)

Wat betreft een keuze tussen een CCT en een brewbucket. Ik kan niet in je portomonnee kijken, dus los daarvan zou ik je toch echt een CCT aanraden. Alhoewel je nu nog geen grote plannen hebt weet je niet wat de toekomst je gaat brengen en de mogelijkheden met een CCT zijn veel groter. Een van de grote voordelen vind ik toch wel dat je uitgegist bier kan transporten met koolzuur, waardoor je in dit proces dus absoluut zuurstofloos bezig bent.

middelaersch

Citaat van: Martijn0172 op 19-09-2019  18:30 u........ en alhoewel mijn bieren niet beter smaken ........

Interessant dat je dit constateert.

Hier op het forum worden vaak de voordelen van RVS genoemd, zie hierboven o.a. de post van Jacques. (Geen zuurstof doorlaten, geen licht, geen geurtjes opnemen, ....). Ook ik kijk wel eens met een scheef oog naar zo'n brew bucket, maar starend naar het prijkaartje denk ik dan, ik zou wel eens een proef willen doen: een batch in twee splitsen, de ene helft vergisten in een goed plastic vat (dus niet zo'n emmer van 11 euro die aan alle kanten lekt), en de andere helft in b.v. een brew bucket. Ik denk eerlijk gezegd, wat jij eigenlijk ook zegt, dat het verschil niet proefbaar is, of hooguit ver achter de komma.

Een ander verhaal wordt het als je onder druk gaat vergisten. Maar ik vraag me af hoeveel RVS gebruikers dat in de praktijk doen.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 19-09-2019  15:29 uVerder voorkom je dat de plasticsoep steeds groter wordt door te vergisten in duurzaam RVS in plaats van steeds een nieuw plastic gistvat te kopen...

Plastic is tegenwoordig goed recyclebaar Jacques. Het probleem met de plastic soep is dat veel afval plastic niet 'in het recycle circuit wordt aangeboden'  om het maar eens politiek uit te drukken.

Sander00

Je had aangegeven niet de reden in te zien van een gistdump maar dat is volgens mij juist een reden voor een CCT.
Het is een fluitje van een cent.

Verder een voordeel is dat je vanuit de CCT (bovenste kraan) gelijk kan bottelen. Even met een pipet een suikeroplossing in je fles doen en gaan.
Dit gaat je heel wat infectiegevaar en oxidatie besparen t.o.v het overhevelen.

Gr,
Sander

Jacques

Citaat van: DeGemisteKaans op 19-09-2019  16:03 uWelke voorzieningen moet ik aan denken om onder druk te vergisten? Het lijkt me dat zo'n brewbucket hiervoor niet geschikt is, maar is een standaard Chronical CCT wel geschikt?
Verder is zo'n 53 liter voldoende voor 40-45 liter aan jongbier? Of is 20 - 35 % aan kopruimte te klein?

De CCT's waarmee in commerciële brouwerijen gewerkt worden hebben een instelbaar drukventiel. Verder moet de CCT de druk kunnen weerstaan.


Battum80

Ik vond dit filmpje wel informatief. Vooral zijn motivatie in hethet begin


Jacques

Citaat van: middelaersch op 19-09-2019  19:37 uInteressant dat je dit constateert.

Hier op het forum worden vaak de voordelen van RVS genoemd, zie hierboven o.a. de post van Jacques. (Geen zuurstof doorlaten, geen licht, geen geurtjes opnemen, ....). Ook ik kijk wel eens met een scheef oog naar zo'n brew bucket, maar starend naar het prijkaartje denk ik dan, ik zou wel eens een proef willen doen: een batch in twee splitsen, de ene helft vergisten in een goed plastic vat (dus niet zo'n emmer van 11 euro die aan alle kanten lekt), en de andere helft in b.v. een brew bucket. Ik denk eerlijk gezegd, wat jij eigenlijk ook zegt, dat het verschil niet proefbaar is, of hooguit ver achter de komma.

Of het proefbaar is ligt aan meerdere factoren zoals de mate van getraind zijn in het proeven van bier en de kwaliteit van het gistvat dat je eerder gebruikte.

Ik heb heel veel jaren vergist in plasticvaten maar zou absoluut daar niet meer naar terug willen. De bieren zijn toch net wat cleaner...

hobbyman

Ik heb een tijdje een Blichmann CCT van 55 liter. Bevalt heel goed! In dit formaat de enige voor zover ik weet die in een koelkast past. Dat is ook nog iets om rekening mee te houden. Ik vergist er meestal 40L bier in.


Martijn0172

Wat betreft mijn eerdere opmerking dat ik het verschil niet proef tussen de bieren gebrouwen in mijn plastic vergistingscontainer en mijn cct moet ik een nuancue in brengen. Er is mijn inziens wel degelijk een verschil bij bieren met een duidelijke hopsmaak zoals IPA/APA, doordat het makkelijker zuurstofloos te vergisten en te transporteren is komt de hopsmaak/aroma beter tot zijn recht.

DeGemisteKaans

Duidelijk. Dank voor alle adviezen. Ik ga kijken of een cct binnen het budget gaat passen. Beter 1x goed dan 2x geld uitgeven! Misschien is beide (cct en bucket) ook een goeie oplossing voor de toekomst. Maar eerst even kijken welke cct het gaat worden.

vanbierkel

Goedenavond, na het lezen van informatie over de Brew Bucket wordt me nog niet duidelijk of in de Brew Bucket zowel de hoofd als nagisting kan worden uitgevoerd. Kan iemand me dit aub uitleggen? Hartelijk dank en groet,

Kevin

rfrins

Ik heb een Brewbucket en doe de hoofd- en nagisting in dit vat. Met een goede giststarter is het geheel bij mij binnen 8 dagen uitgegist. Ik hevel dus niet over.

Ik bottel rechtstreeks uit de bucket en voeg een suikeroplossing per flesje toe.
Puur uit gemak en luiheid eigenlijk.

Heb een hoop methoden geprobeerd (voor en nagisting in aparte vaten, overhevelen om te bottelen) maar dit werkt voor mij het beste, snelste met het minste geknoei...

Jan de Graaff

Citaat van: rfrins op 17-07-2020  07:59 uIk heb een Brewbucket en doe de hoofd- en nagisting in dit vat. Met een goede giststarter is het geheel bij mij binnen 8 dagen uitgegist. Ik hevel dus niet over.

Ik bottel rechtstreeks uit de bucket en voeg een suikeroplossing per flesje toe.
Puur uit gemak en luiheid eigenlijk.
@vanbierkel: Ik werk vrijwel precies zoals rfrins.

Jan de Graaff

Citaat van: DeGemisteKaans op 21-09-2019  23:39 uDuidelijk. Dank voor alle adviezen. Ik ga kijken of een cct binnen het budget gaat passen.
Mocht je het toch bij overhevelen voor de navergisting willen houden, dan heb je wellicht geen CCT of conisch vat nodig.

In dat geval zou je hier bij Polsinelli kunnen kijken. Die hebben mooi RVS spul voor hele schappelijke prijzen.
Een 50 liter RVS vat kost € 82,00 + € 24,00 verzendkosten. Dat is niet duur, vergeleken met bijvoorbeeld de Brewtech buckets. (Ik heb zelf een ss Brewbucket). Ik heb een 25 liter RVS pan gehad van Polsinelli; was ik erg tevreden over.

SVB

Ik heb ook een Polsinelli pan, mooi spul hoor! Als ik ooit gisting in rvs wil doen zal ik ze zeker overwegen.


vanbierkel

Beste Jan en rfrins, hartelijk dank voor jullie uitleg. Dan ga ik mijn Dunkel weizen maar eens op die manier proberen te brouwen! :D

André de Laat

Citaat van: SVB op 17-07-2020  21:55 uIk heb ook een Polsinelli pan, mooi spul hoor! Als ik ooit gisting in rvs wil doen zal ik ze zeker overwegen.

Ik ken je financiële situatie niet. (Misschien maar goed ook :) ) Ik ben eind 2019 overgestapt van plastic/glas naar RVS. Brewbuckets (3 stuks). Okay, het was een rib uit mijn lijf, maar ik had het er voor over. Tot op heden geen spijt van. Ik ken de Polsinelli vergistingsvaten. En daar is niks mis mee. Is het misschien een ¨snob¨ factor? Zo ja, dan maak ik mij daar ook schuldig aan.  ;D :proost: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.