Te hoog SG?

Gestart door Firematch, 17-09-2019 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Firematch

Beste medebrouwers,

Ik ben recentelijk begonnen met het brouwen van bier (op aanraden van een aantal collega's). Ik heb nu al de ziekte te pakken en werd helemaal blij van dit forum. Ik heb wat studiemateriaal thuis liggen over het brouwen van bier en heb een uitgebreid starterspakket gekocht om mee te beginnen. Om niet direct alles zelfstandig te moeten doen ben ik begonnen met een Arsegan Brabants Bierpakket voor 15 Liter (zo'n pakket waarin je het wort al krijgt).

Voordat ik de gist in de emmer erbij gooide, heb ik de SG gemeten en die kwam op een nette 1058 wat het volgens de omschrijving moet worden.

Na een aantal dagen gisten (dat was duidelijk door de emmer te zien), kwam ik erachter dat mijn waterslot niet goed genoeg afsloot op de deksel van de emmer. Een beetje teflontape deed wonderen en direct erna begon het geborrel in het waterslot. Op de ochtend van de 7de dag na het toedienen van de gist viel het waterslot stil. De schuimkraag zakte in de loop van de dag in. S.G. aan het einde van de dag gemeten en zat op de 1020.

Ik heb aan een collega gevraagd wat ik kon doen. Die adviseerde me om de emmer over te hevelen naar een andere emmer (zonder de drap) en dan gewoon een week te laten rusten. Dit heb ik die zondagavond direct gedaan. Sindsdien is het waterslot nog niet verandert en lijkt het of er geen vergisting meer plaats vind. Zojuist gemeten en de SG is nog steeds 1020. Wel is het duidelijk dat er toch nog iets van vergisting bezig is (aan de bellen in het bier) maar het is maar weinig. Het bier is mooi van kleur en smaakt op dit moment oké.

In theorie zou ik het aankomende zondag moeten bottelen na het toevoegen van suiker(water) maar overal lees ik dat deze SG veels te hoog is om te bottelen. Ik wil natuurlijk voorkomen dat mijn flesjes kapot klappen omdat er te veel gisting plaats gaat vinden.

Heeft iemand ervaring met dit bier? Heeft iemand een tip voor mij?

Arjen1969

Welke gist heb je gebruikt, en hoeveel op hoeveel liter wort? Je svg is 65,5%, dat lijkt me te laag. De meeste gisten die ik gebruik komen wel tot 70-75%, wat zou betekenen dat je sg uit zou moeten komen op 1015-1017. 

Ik zou het nog een tijdje laten staan en wachten tot hij is gezakt tot 1015 of lager, de nagisting is soms traag en het kan geen kwaad om het een weekje te laten staan.

Snelbier

Dezelfde kit vorig jaar 'gebrouwen'. Gist was toen Fermentis K97. Volgens Braumarkt zit deze er nog steeds bij...
11,5 g gist op 15 L met start-SG = 1058 moet makkelijk gaan, denk ik (en MrMalty ook).
Ik heb niét tussentijds overgeheveld, maar na een week de temperatuur verhoogd van 19 naar 21'C.
Daarna bubbelde waterslot enkele dagen heviger.
Eind-SG~1.009 na totaal 12 dagen vergisting, netjes vlgs voorspelling..
Jouw eind-SG van 1.020 lijkt inderdaad te hoog, zou het niet durven bottelen.
De bubbels in je vat kunnen ontsnappend koolzuur zijn. Het is dus best mogelijk dat vergisting is stilgevallen. Lastig om dat snel te controleren.
Zoek op 'gestokte vergisting' en je krijgt een berg info en tips, soms tegenstrijdig...
Succes,  Snelbier

stiaanke

Heeft topicstarter gemeten met een refractometer of een hydrometer?

Rob.Erto

Citaat van: Snelbier op 18-09-2019  11:37 uDezelfde kit vorig jaar 'gebrouwen'. Gist was toen Fermentis K97. Volgens Braumarkt zit deze er nog steeds bij..
11,5g gist op 15L met start-SG=1058 moet makkelijk gaan, denk ik (en MrMalty ook).
Ik heb niét tussentijds overgeheveld, maar na een week de temperatuur verhoogd van 19 naar 21'C.
Daarna bubbelde waterslot enkele dagen heviger.
Eind-SG~1.009 na totaal 12 dagen vergisting, netjes vlgs voorspelling..
Jouw eind-SG van 1.020 lijkt inderdaad te hoog, zou het niet durven bottelen.
De bubbels in je vat kunnen ontsnappend koolzuur zijn. Het is dus best mogelijk dat vergisting is stilgevallen. Lastig om dat snel te controleren.
Zoek op 'gestokte vergisting' en je krijgt een berg info en tips, soms tegenstrijdig..
Succes,  Snelbier

Aan de hand van jouw verhaal, bij welke temperatuur laat TS zijn bier nu vergisten?

Firematch

Citaat van: Arjen1969 op 17-09-2019  21:41 uWelke gist heb je gebruikt, en hoeveel op hoeveel liter wort? Je svg is 65,5%, dat lijkt me te laag. De meeste gisten die ik gebruik komen wel tot 70-75%, wat zou betekenen dat je sg uit zou moeten komen op 1015-1017. 

Ik zou het nog een tijdje laten staan en wachten tot hij is gezakt tot 1015 of lager, de nagisting is soms traag en het kan geen kwaad om het een weekje te laten staan.

De gist die in het pakket zit is Fermentis Safala K-97 (zegt mij als starter echt helemaal niets, jullie hopelijk meer!). Dit was op 15 Liter wort.

Firematch

Citaat van: stiaanke op 18-09-2019  14:20 uHeeft topicstarter gemeten met een refractometer of een hydrometer?

Hydrometer

Firematch

Citaat van: Rob.Erto op 18-09-2019  15:23 uAan de hand van jouw verhaal, bij welke temperatuur laat TS zijn bier nu vergisten??

Vanaf dag 1 staat het bier in dezelfde ruimte waar het 20-21 graden is.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 18-09-2019  11:37 uZoek op 'gestokte vergisting' en je krijgt een berg info en tips, soms tegenstrijdig...

Een stokkende vergisting wordt meestal veroorzaakt door het enten van te weinig actieve gist.
Het vervelende is dat dat later extra gist toevoegen weinig uithaalt. Dit komt doordat essentiële voedingstoffen die de gist nodig heeft om te groeien zoals aminozuren, vitaminen en mineralen al verbruikt zijn door de gist die eerder geënt is. Juist doordat deze stoffen op zijn stokt de vergisting.

Wat je kunt doen is het toevoegen van vitale gist in combinatie met gistvoeding en wat verse wort (opgelost moutextract). Om herhaling te voorkomen is het goed een volgende keer meer gist te geven aan het begin van de vergisting.


Er zijn meer oorzaken dat je het gewenste eind SG niet haalt. Dan gaat het meestal om slechte afbraak van het zetmeel tijdens het maischen of door aanpassingen in het recept.

Firematch

Ik snap uit de reacties dat dit te maken heeft met het verstokken van het gistproces. Ik zie ook meerdere suggesties hier (en online) om dit weer op gang te krijgen.

Wat mij alleen verbaasd is dat ik een bierpakket koop (met vloeibaar gehopt moutextract), dan er dan te weinig voeding in zit.


Jacques

Citaat van: Firematch op 19-09-2019  13:25 uWat mij alleen verbaasd is dat ik een bierpakket koop (met vloeibaar gehopt moutextract), dan er dan te weinig voeding in zit.

Je hebt waarschijnlijk te weinig vitale gistcellen geënt hebben. Dat kan een gevolg zijn van het te warm bewaren van het bierpakket. De gist zit namelijk verpakt bij het pakket. Beter is het gist koel te bewaren zodat deze zijn vitaliteit behoud.

Firematch

Citaat van: Jacques op 19-09-2019  14:56 uJe hebt waarschijnlijk te weinig vitale gistcellen geënt hebben. Dat kan een gevolg zijn van het te warm bewaren van het bierpakket. De gist zit namelijk verpakt bij het pakket. Beter is het gist koel te bewaren zodat deze zijn vitaliteit behoud.

Dat is een leerpunt waar ik iets mee kan. Voortaan gist direct de koelkast in! Het bierpakket had ik slechts een week thuis staan. Zou dit al zo snel effect hebben?

middelaersch

Citaat van: Firematch op 19-09-2019  20:43 uDat is een leerpunt waar ik iets mee kan. Voortaan gist direct de koelkast in! Het bierpakket had ik slechts een week thuis staan. Zou dit al zo snel effect hebben?

De vraag is ook wat er met de gist is gebeurd voordat jij die kocht, is misschien al wel een poos buiten de koeling bewaard geweest. Als ik gist koop bij Braumarkt of UniBrew/v.d. Kooij Jubbega dan ligt die daar keurig in de koeling, maar of dat overal zo gaat, en ook met die voorverpakte paketten dat weet ik niet.

Maar inderdaad, als je gist koopt direct in de koelkast doen.

Jacques

Citaat van: Firematch op 19-09-2019  20:43 uDat is een leerpunt waar ik iets mee kan. Voortaan gist direct de koelkast in! Het bierpakket had ik slechts een week thuis staan. Zou dit al zo snel effect hebben?

Nee, zo snel niet of het moet héél warm zijn in huis.

middelaersch merkt terecht op dat je niet weet hoe het pakket bewaard is geweest voordat jij het kocht.

Vandaag heb ik een pakket met ingrediënten binnengekregen. De door mij bestelde gist was keurig voorzien van een coolpack. Echter niet elke leverancier doet dit zo netjes.

Firematch

Dank je wel voor alle reacties.

Als starter in het bierbrouwen heb ik de ingrediënten nog niet in huis om een giststarter of gistvoeding bij te maken.

Ik zie ook zoveel namen van gisten die mij dus nog helemaal niets zeggen. iemand tips?

Firematch

Nog even een reactie van het eindproduct...

Bier gebotteld en geen flesje is kapot geknald. Bij het open maken wel direct in een glas gieten aangezien het er anders zelf uit komt zetten (op de goede manier). Ik ben tevreden met de smaak. Ik heb het aan diverse "bierkenners" laten proeven en die waren ook tevreden met het resultaat.

Nu op zoek naar de volgende smaak die we gaan proberen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.