Op zoek naar 250 liter RIS brouwsel

Gestart door squaadgras, 17-09-2019 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

squaadgras

Hoi allemaal,

Kon niet direct een juiste plek op dit forum vinden voor de volgende kwestie:

De afgelopen jaren heb ik met een goede vriend meerdere vaten whisky gekocht. Deze liggen momenteel in Schotland oud te worden tot de tijd rijp is om het in de fles te storten. Nu hebben wij onlangs ons eerste vat gebotteld (vorige maand); een mooie bourbon-barrel gelagerde Glentauchers - die binnenkort op de markt beschikbaar komt. Het vat laten wij overkomen uit Schotland om af te vullen met bier, en zal over een week of 2 arriveren. Zelf brouwen wij ook op 'amateur-niveau' met een zelfgebouwde HERMS, echter is de capaciteit niet voldoende om een 250 liter vat af te vullen (met bijv. een RIS), en hebben wij geen 'barrel-aged-kennis'; en dus vroegen wij ons af of hier fanatiekelingen rondlopen die wel de juiste capaciteit hebben en zo gek willen zijn om ons hiermee te helpen... Uiteraard zijn de kosten voor ons - en zal er over een evt. vergoeding gepraat kunnen worden.

Ik ben benieuwd!

Sören

tdp

Gaaf project Sören!

Je zou wellicht ook 4 of 5 keer hetzelfde recept kunnen brouwen en elke keer het vat aanvullen?

SVB

In meerdere keren vullen moet kunnen.

Spannender is de weken leegstand heb ik het idee.

MO

Ik heb er niet zo heel veel ervaring mee maar twee weken leeggstand zou geen probleem moeten zijn. Binnenzijde zal nat blijven van whisky als het vat goed wordt afgesloten. Misschien aan de buitenzijde goed nathouden voor 1 of 2 dagen (in de regen misschien) en dan volgooien met voor 80-90% uitvergist bier.

Gerb

We hebben een aantal maanden geleden een 100 liter Aguardientevat (Portugese brandewijn) gevuld met een stout.  Het vat was al een paar weken leeg toen we het kregen. We hebben 1,5 liter van deze drank in het vat gedaan en na 3 weken het grotendeels uitvergiste bier in het vat geheveld. Hiervoor hebben we zo veel mogelijk van de drank uit het vat gegoten. Twee weken geleden was de smaak al echt geweldig. Volgens mij is het echt niet zo moeilijk als die commerciële brouwers ons willen doen geloven.

Niels B.

Citaat van: Gerb op 18-09-2019  15:20 uWe hebben een aantal maanden geleden een 100 liter Aguardientevat (Portugese brandewijn) gevuld met een stout.  Het vat was al een paar weken leeg toen we het kregen. We hebben 1,5 liter van deze drank in het vat gedaan en na 3 weken het grotendeels uitvergiste bier in het vat geheveld. Hiervoor hebben we zo veel mogelijk van de drank uit het vat gegoten. Twee weken geleden was de smaak al echt geweldig. Volgens mij is het echt niet zo moeilijk als die commerciële brouwers ons willen doen geloven.

Het is echt super moeilijk  >:D

meij

Citaat van: Gerb op 18-09-2019  15:20 uWe hebben een aantal maanden geleden een 100 liter Aguardientevat (Portugese brandewijn) gevuld met een stout.  Het vat was al een paar weken leeg toen we het kregen. We hebben 1,5 liter van deze drank in het vat gedaan en na 3 weken het grotendeels uitvergiste bier in het vat geheveld. Hiervoor hebben we zo veel mogelijk van de drank uit het vat gegoten. Twee weken geleden was de smaak al echt geweldig. Volgens mij is het echt niet zo moeilijk als die commerciële brouwers ons willen doen geloven.

Het is vooral moeilijk vooraf te voorspellen hoe het gaat smaken. Daarvoor moet je goed weten wat de combinatie van bier, drank en hout gaat doen. Dit hangt af van de leeftijd van het vat, type drank en bier, tijd van rijpen. De smaak is vast geweldig door de smaakexplosie, maar had je die precieze smaak van tevoren gepland?

Gerb

Natuurlijk moet je er wel goed over nadenken wat je wilt. Als je een peaty whiskyvat gebruikt, krijg je een sterke turfsmaak en dan is dat weer afhankelijk van hoeveel drank er nog in het vat zat en hoe oud het vat is. Als je voor een minder uitgesproken drankvat gaat zoals de Aguardiente krijg je ook een mindere ' explosie'. De rijpingstijd heb je zelf in de hand en je kunt tussendoor proeven. Allemaal factoren waar je invloed op hebt. Kan je dan zeggen dat je het helemaal onder controle hebt? Het antwoord is nee, maar het is wel te sturen.

De stout in ons vat smaakt licht boozy, eiken en licht verouderd, dus ja precies zoals we wilden. En in lijn met bijvoorbeeld BA bieren van de Molen.

Hoe sommige commerciële brouwers het voor elkaar krijgen om verzuurde stouts op de markt te brengen weet ik niet, maar dat lijkt een kwestie van een bad practice en slechte uitgangscontrole.

SVB

Citaat van: Gerb op 21-12-1974  21:10 uHoe sommige commerciële brouwers het voor elkaar krijgen om verzuurde stouts op de markt te brengen weet ik niet, maar dat lijkt een kwestie van een bad practice en slechte uitgangscontrole.

Of het is de bedoeling, ook altijd een optie natuurlijk.

Dirtbag

Je hebt een vat van 250 liter om te vullen.
Je hebt een herms waarin je +/- 40 liter per keer kan brouwen.
Je spreekt over meervoud.

Wat is het probleem, kiezen wie er de ochtendbrouw doet en wie de middagbrouw?  >:D

Op vrijdagmiddag na werk brouwen jullie samen de eerste batch. Deze doe je in steriele jerrycans of een steriel gistvat.

Eentje zet de wekker vroeg en begint om 05:30 met het brouwen van de tweede batch op zaterdag ochtend.
De tweede zet geen wekker en begint om 15:00 met de derde batch op zaterdag middag. De eerste gaat dan een dutje doen.

Op dit moment heb je 160 liter en doe je al het wort tot dusver in het vat en voeg je de gist toe.

Eentje zet de wekker vroeg en begint om 05:30 met het brouwen van de vierde batch op zondag ochtend.
De tweede zet geen wekker en begint om 15:00 met de vijfde batch op zondag middag. De eerste gaat dan een dutje doen.

Nadat de vijfde brouw klaar is ruimen jullie samen alle zooi op, nemen een biertje en beginnen de werkweek fris en fruitig ;)

De eerst volgende zaterdag brouwen jullie samen nogmaals 40 liter en daarmee vullen jullie de rest van het vat af zodat je aan de 240 liter komen. Zodoende hebben jullie nog een beetje kopruimte gehad tijdens het eerste deel van het vergisten.

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.