Geklungel en gepruts van nieuwe brouwer

Gestart door brewkeet, 15-09-2019 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewkeet

Hallo allemaal,

Na veel lezen op jullie forum en het internet ben ik veel te weten gekomen over brouwen en hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Ik heb een easybrew 30 en heb nu inmiddels 10 brouwen gemaakt hiermee en ben de volgende punten tegengekomen;

1. Het schrotten van me mout: ik heb een eenvoudige moutmolen gekocht van de Brouwmarkt https://www.braumarkt.com/catalog/product/view/id/3168/s/arsegan-moutmolen-premium-gietijzer-5010528/category/355/ deze heb ik wat gemodificeerd zodat mijn accuboor erop kan. Echter schrijft de ene persoon dat de moutkorrels ongeveer in 5 delen moeten, de andere geeft aan dat het fijner moet, door de moutkorrels zie ik het beslag niet meer... wat is een mooie maling voor je mout, erg fijn of grof.

2. Het welbekende probleem van de Easybrew dat de filterplaat aan de onderkant vol loopt en hierdoor dicht slibt. Je leest hier verschillende oplossingen voor zoals rijstenvliezen en roerders etc, zelf roer ik altijd me beslag om de 10 min even door en dit levert me de juiste dichtheden op en met de jood oplossing zie ik geen verkleuring dus geen zetmelen meer. Wie heeft hier nog meer ervaring mee en eventuele tips?

3. Tijdens het koelen van me wort met de spiraal koeler gebruik ik zo een 2 kruiwagens en 3 metselkuipen water (ja ik vang dit op voor mijn moestuin) en staat me kraan zo ongeveer 20-30 min aan, is dit normaal? Ik heb wel platenkoelers gevonden maar zijn deze echt zo efficiënt als er verteld wordt?

4. Het verdriet aan het eind van me brouwdag: na het koken en koelen van me bier ga ik me brouwketel leeg laten lopen in me fermentatie vat. Echter tijdens het koelen ontstaan er vlokken ( naam vergeten hoe dit heet) en die verstoppen me "bazoeka" filter onder in de easybrew. Waardoor je met een roerspaan langs dit filter moet gaan om alsnog je bier uit je ketel te halen, of ala lompe kees ketel om kiepen in het fermentatie vat. Wie heeft hier ook problemen mee? ik heb al geprobeerd zonder en dan met een zeef eronder te staan, ik lees dingen over kaas doeken etc. ( ik gebruik een hop basket en me hop doe ik nog in hopzakjes in de hopbasket)  zie ook onderstaande foto

5. Dit is nu al de 2de keer dat onderstaande foto is voorgekomen. Dit heb ik nu schoon gemaakt met soda water en boenen maar. dit kan niet juist zijn in mijn ogen iemand ideeën?



6. De bekende 1020 grafity grens kom ik soms onder soms niet. Nu ben ik van plan een beluchting pomp en steen en spullen aan te schaffen maar kan dat zo maar met je waterslot en de reinheid waarmee je bier moet produceren.

7. Flessen schoon maken is niemand zijn hobby en ook hier lees ik verschillende verhalen over, mijn methode is: Drinken>> 2 keer met heet water spoelen >> op de kop in de krat>> spoelen met heet water voor bottelen >> starsan of schoonmaakspul erin >> bier erin laten klatsen. tot nu toe gaat dit goed.

8. Ik heb voor mijn verjaardag een SS brewtech brewmaster edition fermenting bucket ( hele mond vol ) gehad, en wil deze gebruiken voor het lageren, ook hier lees ik veel diversiteit over. Wel of niet temperatuur gecontroleerd, wel of geen extra gist en/of suiker toevoegen. Bij de Brouwmarkt gaven ze aan zolang je geen pils of bock gaat brouwen kan dat prima zonder te lageren. Nu heb ik dus wegens puntje 4 komt er nog wel wat drap mee in me fermentatie vat...  ( bottelen doe ik zo uit me fermentatie vat in een ander schoon vat daar suikerwater en schuimverbeteraar erbij en bottelen)

9. Afijn je doet je bierboodschappen en er is een gist of een moutsoort of hopsoort niet en nu? waar kan ik vergelijkbare vinden hiervoor?

10. Na al deze bovenstaande hobbels en leuke uitdagingen is me bier best te drinken en ben ik er trots op alleen wil ik mijn proces nog mooier en makkelijker maken.

Dank u wel voor uw aandacht :) als je vragen hebt hoor ik het graag.

Gr, Brewkeet

middelaersch

Ik kan je aanraden om een cursus / workshop bij Brouwmarkt in Almere te volgen.
Daar brouw je met een EB30 onder leiding van een professionele brouwer.
Zeker weten dat al je vragen daar beantwoord worden.

https://www.braumarkt.com/diversen/workshops

Verder zou ik een goed boek kopen, bv 'verander water in bier'  of 'bierbrouwen voor dummies'
Al je vragen hier uitgebreid en duidelijk beantwoorden zou neerkomen op zo'n boek half overtypen. :biersmile:

brouwerwaldonk

Hoewel ik niet met een Easybrew werk wil ik je wel wat eenvoudige tips geven die voor u minder frustratie zullen verschaffen bij het brouwen.

1. Schroten moet er voor zorgen dat de korrel gebroken is en het meellichaam in 4 fracties breekt, veel grove gries, iets minder fijne gries, een beetje meel en enkel halve kafjes en geen versplinterde kafjes. Bij goed schroot  zit er nog een deel zetmeel in de punt van de graankorrel en lijkt het alsof er nog onbeschadigde graankorrels tussen zitten.



2. het probleem van dichtslippen van de filterplaat is te wijten aan veel te fijn schroten.

3. Heel veel water verbruik tijdens het koelen met een spiraalkoeier komt doordat er geen beweging is van het wort rond de koeler. Roeren tijdens het koelen is de oplossing. Ter vergelijking ik maak brouwsels van 45L en koel het kokende wort van 100 naar 25°C in 20 minuten met 100 L leidingwater.



4. Ik werk zonder bazooka filter en toch bekom ik helder wort na het koken.
Hoe?
Ik laat de hopbellen los meekoken. Ook meet ik de pH van het wort voor het kookt en pas die altijd aan naar pH waarde 5. Na het koken volgt het koelen en de hopbellen liggen dan allemaal op de bodem van de kookketel. Dan de ketel aan één kant tillen zodat hij een beetje schuin staat. Dan op het laagste punt een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op de bodem plaatsen. Vervolgens alles goed rondroeren en 10 minuten laten bezinken. De hopbellen bezinken als eerste en als laatste bezinken de eiwitvlokken. Die liggen bovenop de verkookte hopbellen die dakpansgewijs liggen en die TRUB tegenhouden terwijl je het helder wort onder de laag hopbellen vandaan overhevelt.





5. Wat die donkere vlek moet voorstellen is mij niet zo duidelijk, wat is eigenlijk het probleem

6. Met een normaal maischema, een geschikte gist, een goede starter met voldoende gistcellen en het wort goed belucht is het een klein kunstje om met een begindensiteit van 1066 naar 1006 te vergisten en zodoende een tripel van 8,5% te brouwen. 
 
7. Flessen schoonmaken doe je als volgt, fles leeg, 2 maal spoelen met een klein beetje water en omgekeerd bewaren. Voor het bottelen de flessen GRONDIG reinigen zodat alle aanslag verwijdert is, dan in een spoelbak en vervolgens de fles ONTSMETTEN met een adequaat ontsmettingsmiddel, laten uitlekken en dan pas bottellen.

8. Over een SS brewtech fermenter bucket kan ik geen zinnig woord zeggen. Ik vergist in een grote inox ketel die in een klimaatkast staat zodat de temperatuur van IN het gistende wort wordt gemeten en exact kan gestuurd worden.



9. Ik zorg ervoor dat ik bij het begin van een brouwseizoen alle  moutsoorten in voorraad heb. Wat gist betreft, ik bezit een gistbank met een 10 tal soorten brouwerijgisten. Ik stel een recept samen en kies de bijhorende gistsoort. Enkele dagen vóór het brouwen begin ik een starter te maken die miljarden jonge actieve gistcellen bevat en die gaat integraal in het gistvat, succes verzekerd. 

TeVeHa

Echt waar, heb met plezier je topic begin gelezen, chapeau, je bent een verademing voor het hobbybrouwgebeuren, tips kan ik je niet geven (anderen wellicht wél) want ik zou niet weten waar beginnen maar troost je met de gedachte op den duur komt alles wel goed, succes

CeesM

Hoi Brewkeet, nu mijn wort staat te koken in mijn Easybrew 30 heb ik wel even tijd om te reageren.

1) Het schroten. Het beste was om gelijk een rollenschroter te kopen i.p.v. dat moutmolentje. Daarmee breek je de korrel in stukken en de kaf blijft dan heel. Het fijner of grover zetten is afhankelijk van de gerstkorrel formaat. Aandrijving met boortol is afgeraden.

2) Ja, inderdaad een bekend probleem. De pomp een beetje dichtknijpen zodat het peil niet gaat stijgen. Zo ja, dan weer even roeren.

3) Ik heb een spiraalkoeler, dus heb geen ervaring met de platenkoeler. Het schoonmaken van de spiraalkoeler gaat makkelijker en dus sneller.

4) Ik heb die bazookafilter en lauterhexe ook geprobeerd, maar het beste is geen enkele filter op het kraantje. Na het koken maak ik met een verfmenger (die ik uitsluitend gebruik voor het brouwen ;)) een whirlpool en zo draait de uitgevlokte eiwitten naar het midden van de ketel. Ik gebruik de pomp om mijn wort over te brengen naar mijn gistvat. Het kraantje gebruik ik om monsters te nemen.

5) Lijkt een beetje aangebrand. Tijdens het maischen en koken het vermogen van het element wat lager zetten. Schoonmaken kan het beste met keukenpapier er op leggen, schoonmaakazijn er op en een kwartiertje in laten weken. Dan kan je het zo wegvegen met dat
 ingeweekte keukenpapier.

6) Niet doen.

7) Als dat goed gaat, niet veranderen. Mijn advies is om na het spoelen met Star San, de flessen ook op zijn kop in de met Star San ontsmette krat of flessenboom te zetten.

8] Je had beter de SS BrewTech Chronical 7 op je lijstje kunnen zetten. ;) Dan kon je tussendoor nog gistslurrie en drab (punt 4) lozen.
Is een kwestie van CCT vullen en na 3 weken er uit bottelen.

9) Vaak bij de zelfde leverancier. Ander merk mout of gist en voor hop even op de hopsoortenlijst kijken op https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki en klik op "hopsoorten".

10) Vergist je temperatuur gecontroleerd?

Brouwerij Mennekes

Heel herkenbaar voor mij. Ik kan je geen verbetertips geven maar ik noteer wel alles wat er niet goed gaat en zet daar ook een oplossing bij. Dit sla ik allemaal op in een excelbestandje op volgorde van de brouwdag. Dit lijstje gebruik ik dan ook de volgende keer weer.

Hay

Had me eigenlijk voorgnomen om op dergelijke draadjes niet meer te reageren maar hup.
En waarom niet omdat je heel veel verschillende meningen krijgt en het gevaar dreigt dat je het daarna helemaal niet meer weet.

Dat zie je wel aan het advies om een rollenschroter te kopen. Ik heb nu 30+ brouwsels gemaakt met dit aparaat en was een van de eerste. En heb gewoon een schijvenmolen.
Ben het dan ook met Brouwerwaldonk eens zo moet het er uit zien als je geschroot hebt.
En bij mij ziet het er ook zo uit met een schijvenmolen, dezelfde die jij hebt.
En mijn  wort ziet er ook zo uit voor koken.

Het zg welbekende probleem van het dichtslibben is er dan ook niet en heb ik ook nog nooit gehad.
Verder is het een hele goeie tip om met de kraan je pomp te regelen .
Bij mij loopt het nooit over via het pijpje. Zie je dat het goed loopt kraantje iets verder open zoniet misschien iets verder dicht.
Heb nog nooit rijsthulzen gebruikt.
Maar sluit dit niet uit bij een recept met erg veel tarwe.

Het probleem met de eiwitten zijn 2 oplossingen voor.
Ten eerste gooi die bazookafilter weg en maak zelf een fatsoenlijke filter, of eventueel een hoe heet zo'n ding en filterheks? Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ten tweede wil ik eigenlijk niet zeggen omdat ik geen zin heb in de reacties die gaan komen.
Vlak voor de kook afschuimen , je voorkomt overkoken en je bent al het grootste gedeelte van je eiwitten kwijt.

Als mijn ketel er ooit zo uit komt te zien als op jou foto dan zou mij inderdaad de zin om te brouwen voorlopig over zijn.

Wat die 1020 grens met de ketel te maken heeft begrijp ik ook niet.
Om een voorbeeld te geven mijn laatste 2 brouwsels waren een saison en een blond de een is geëindigd op 1002 en de ander op 1005.

Wat wil ik hier allemaal mee zeggen?
Welbekende problemen bestaan niet en hangen allemaal af van het gebruik en hoe je er mee om gaat.
Lees je in en zorg dat alles voor mekaar is of komt en je zult zien dat je met deze ketel heel veel plezier kunt beleven.En lees vooral reacties van gebruikers die er succesvol mee brouwen en niet de spamreacties van mensen die niet eens zo een apparaat hebben.
Lees het desbetreffende topic door en daar staan hele nuttige tips en ervaringen in van mensen die er succesvol mee werken.
 
Oh ja en heerlijke biertjes mee kunt brouwen.

BLUB

Citaat van: Hay op 15-09-2019  22:08 uEn lees vooral reacties van gebruikers die er succesvol mee brouwen en niet de spamreacties van mensen die niet eens zo een apparaat hebben.
Lees het desbetreffende topic door en daar staan hele nuttige tips en ervaringen in van mensen die er succesvol mee werken.


Meest nuttige reactie  :duimop:

 :degroeten:


BLUB

brewkeet

Hallo allemaal,

Wouw wat een reacties!

@middelaersch, dank je voor je antwoord, de brouwdag in november ga ik samen met mijn vader doen. Dus dat staat in de planning!

@ brouwerwaldonk, Wow dat je voor je uitgebreide reactie! top! uw mout ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van mij als ik geschroot heb er zit misschien soms nog wat meel bij maar echt minimaal.
U geeft ook aan dat u de pH meet en aanpast naar een pH van 5 hoe doet u dat? ( het aanpassen dan)
De vlek is een aangebrand iets ( kan mout zijn wat door me filter is gekomen)
Als me wort in de tank loopt laat ik het van ongeveer 1 meter hoogte ( ja dat is me salon tafel) erin kletteren en dan me gist erbij een zakje van Fermentis of van Wyeast smack pack. Echter een gist starter maken is toch niks anders als een oude wijnfles vullen met water en suiker en dat 2 dagen op de keuken tafel laten borrelen? Daarnaast heb ik een oude koelkast omgebouwd met een relay en een verwarmingsplaat van Jacks, en laat me vergistingstemperatuur per dag oplopen met +- een graad.

@TeVeHa hoezo een verademing?

@ceesM Dank je voor je uitleg erg waardevol!
Tijdens het maischen heb ik wel met me kraantje gespeeld maar eigenlijk loopt het altijd wel over door de overstort pijp. Ook merk ik als ik met mijn lepel onderin over de plaat heen ga tijdens het spoelen er heel veel wordt naar beneden druipt.
Het aangebrande is nu schoon geworden met een schuursponsje en soda water en 1,5 uur boenen, met azijn vind ik een beetje eng want heb ook gelezen dat azijn en bier niet zo goed samen gaan. Met de tip van me vader zet al je azijn flessen lekker in de schuur tijdens het brouwen.
wat is een CCT?
De verfmenger ga ik zeker proberen dank je wel, in combi met het bazokaa filter weg te laten.

@ Hay
Ik snap je daar is het een forum voor, echter haal ook ik de nuttige informatie eruit ( op dit moment bijna alles :) ) en alle info die erin staat is ook handig voor andere mensen die dit lezen denk ik zomaar.
Je antwoord over tarwe dat heb ik zaterdag gebruikt voor me brouw waarbij mijn plaat dus dicht slipte en me onderkant van me pan verbrande... wat is er mis met tarwe of wat maakt het lastiger?
Sowieso dat ik vanaf nu zonder die bazokaa filter ga brouwen en even kijken hoe ik het ga hevelen >> denk toch even langs een brouwshop voor wat materialen.

Dank jullie wel voor alle reacties!

Robke1689

Citeer"4) Ik heb die bazookafilter en lauterhexe ook geprobeerd, maar het beste is geen enkele filter op het kraantje. Na het koken maak ik met een verfmenger (die ik uitsluitend gebruik voor het brouwen ;)) een whirlpool en zo draait de uitgevlokte eiwitten naar het midden van de ketel. Ik gebruik de pomp om mijn wort over te brengen naar mijn gistvat. Het kraantje gebruik ik om monsters te nemen."

@CeesM: Wordt dan het eiwit niet aangezogen door de pomp?

Pimmels

Ik doe het zo, tussen maischen en koken tot 80 graden en tijdens koelen onder de 80 graden.


Hay

Citaat van: brewkeet op 16-09-2019  11:52 u@ Hay
Ik snap je daar is het een forum voor, echter haal ook ik de nuttige informatie eruit ( op dit moment bijna alles :) ) en alle info die erin staat is ook handig voor andere mensen die dit lezen denk ik zomaar.
Je antwoord over tarwe dat heb ik zaterdag gebruikt voor me brouw waarbij mijn plaat dus dicht slipte en me onderkant van me pan verbrande... wat is er mis met tarwe of wat maakt het lastiger?
Sowieso dat ik vanaf nu zonder die bazokaa filter ga brouwen en even kijken hoe ik het ga hevelen >> denk toch even langs een brouwshop voor wat materialen.

Dank jullie wel voor alle reacties!

Had je veel tarwe in de stort?
Zoals je weet heeft tarwe geen vliesje en daardoor kan je filterbed dichtslibben.
Als je je bazookafilter eraf haalt dan zijn er vele manieren om te filteren.
Kijk maar is in het topic.
Ik zelf heb op de kraan een filter aangesloten die ik zelf gemaakt heb van koperen buis met daarin zaagsnedes en voor mij werkt dat prima.
Ik heb altijd hopbloemen die ik los mee kook. Na koken een whirlpool en de bloemen fungeren ook als filter voor de eiwitten.
Maar de meeste ben ik dan dus al kwijt.

CeesM

Citaat van: Robke1689 op 16-09-2019  13:22 u@CeesM: Wordt dan het eiwit niet aangezogen door de pomp?
Nee, geen last van. Laatste 10 minuten voor einde koken 3 gram/10 liter Ultra Moss van Arsegan erbij koken. Na de whirlpool blijft het netjes in het midden.

brewkeet

@ Pimmels, met jou systeem blijven dus de eiwitten in je hopbasket achter als ik het goed begrijp?

@ Hay, ik had ongeveer 550 gram tarwe gebruikt in een stort van totaal 8 kilo mout. Dit was 7 kilo pilsmout en halve kilo tarwe en halve kilo muncher mout.
Ik heb voor sommige hop bloemen en voor sommig hop pellets ( liefst gebruik ik bloemen wat dat vind ik mooier) want kan dan de bloemen er niet meer voor vinden, maar ik ga jou plannetje is proberen met een recept waar ik alleen maar bloemen heb.

@ CeesM Ultramoss is bedoeld voor eiwitten neerslaan in een brouw maar hoe merk je dat aan je bier dan dan er nog te veel eiwitten in zitten?

brouwerwaldonk

Citaat van: brewkeet op 16-09-2019  11:52 u@ brouwerwaldonk, Wow dat je voor je uitgebreide reactie! top! uw mout ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van mij als ik geschroot heb er zit misschien soms nog wat meel bij maar echt minimaal.
U geeft ook aan dat u de pH meet en aanpast naar een pH van 5 hoe doet u dat? ( het aanpassen dan)
De vlek is een aangebrand iets ( kan mout zijn wat door me filter is gekomen)
Als me wort in de tank loopt laat ik het van ongeveer 1 meter hoogte ( ja dat is me salon tafel) erin kletteren en dan me gist erbij een zakje van Fermentis of van Wyeast smack pack. Echter een gist starter maken is toch niks anders als een oude wijnfles vullen met water en suiker en dat 2 dagen op de keuken tafel laten borrelen? Daarnaast heb ik een oude koelkast omgebouwd met een relay en een verwarmingsplaat van Jacks, en laat me vergistingstemperatuur per dag oplopen met +- een graad.
pH meten doe ik met een digitale pH meter. Aanpassen naar beneden met fosforzuur druppelgewijs.
Een starter maken is wel iets helemaal anders dan een fles vullen met water en suiker. Water met suiker bevat geen bouwstenen om nieuwe gistcellen te maken. Steriel werken is een noodzaak want eender welke besmetting vermenigvuldigd net zo goed en daarmee maak je enkel slecht bier.

 Ik heb wort staan van een vorig brouwsel (geoogst uit de kokende ketel). Ik neem 2ml wort en via een hogedrukpan maak ik dat steriel op 121°C gedurende 15 minuten. Afgekoeld ent ik dit buisje met een kolonie gistcellen, afkomstig van een schuine buis van een uitstrijkje.





Na 24u is dat volop bezig met gisten. Dat gistende wort doe ik in een ander steriel recipiënt samen met 11ml steriel wort. Weer 24u later is ook dat volop aan het gisten. Dan 100ml wort erbij en op de magneetroerder met af en toe lucht inblazen via een aquariumpompje. Zo bekom ik na enkele dagen een kleine 2L starter die ik in het gistvat giet samen met het bekomen wort.
Mijn starter bevat dan vele miljarden jonge actieve gistcellen die een brouwsel van 45L op 5 à 7 dagen vergisten. 


Johan_vL

Wat betreft schroten, ziet de foto van brouwerwaldonk er goed uit. Zelf heb ik een schijvenmolen en een walsenmolen, maar beide leveren uitstekende resultaten... Gewoon een kwestie van instellen tot je tevreden bent.
Elektrische brouwketel methoden, kan ik je niet mee helpen ... :weetniet:

Pimmels

@ Pimmels, met jou systeem blijven dus de eiwitten in je hopbasket achter als ik het goed begrijp?

Ja het meeste zeker, het wort blijft iets troebel maar alles groter dan 300 micron gaat eruit...
Basket loopt wel wat dicht maar met een beetje ronddraaien bij verwijderen krijg je alle wort eruit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.