Input gevraagd - laag rendement

Gestart door xaos, 16-09-2019 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Je hoeft niet speciaal een takel te maken. Je kunt ook iets maken met 3 pootjes met gezaagde inkeping die net om de bovenrand van je ketel valt. Aan de bovenkant op een plankje geschroefd, lijkt dan een beetje op een 3 poot krukje. Dan rust het geheel dus op je ketel en hoef je niets op te hangen.

Ron H

Met mijn omgebouwde "waterkoker" met binnen pan, had ik ook het probleem dat het spoelwater veel te snel door het filterbed ging met als gevolg laag rendement. Fijner schroten leek me geen optie omdat het rondpompen nu al moeizaam verliep. Door gebruik te maken van een takel, ging het spoelen al langzamer, maar nog steeds te snel (< 15 min). Rendement werd uiteraard wel hoger. 
Als experiment heb ik bij een volgende batch het spoelwater in de binnen pan gegoten en aan de onderzijde het wort heel langzaam afgetapt. Nadat de bostel is uitgelekt werd het wort terug geheveld naar de ketel.
Door het knijpen van de kraan, kan ik min of meer de spoelsnelheid bepalen. Resultaat was dat het rendement sterk verbeterde en de waardes zoals berekend in de brouwsoftware gemakkelijk gehaald werden. In hoeverre dit de kwaliteit beïnvloed, kan ik helaas niet bepalen (te weinig ervaring), maar aan of opmerking zijn welkom.  :)

Ron

Robert1968

Als je een apart vat/ketel gebruikt waarin je de bostel gecontroleerd in snelheid kan spoelen en eventueel de bostel nog kan roeren, dan lijkt me dat dit altijd een hoger rendement oplevert dan werken met een takel waarbij het bed/de bostel nog contact heeft met het wort in de ketel.

hansHalberstadt

Citaat van: Robert1968 op 19-09-2019 &nbsp;12:44 uAls je een apart vat/ketel gebruikt waarin je de bostel gecontroleerd in snelheid kan spoelen en eventueel de bostel nog kan roeren, dan lijkt me dat dit altijd een hoger rendement oplevert dan werken met een takel waarbij het bed/de bostel nog contact heeft met het wort in de ketel.
Het is het drukverschil wat over de bostel staat wat het hem doet. Of je dat drukverschil nu maakt door een kraantje meer open of dicht te zetten of een hoogtevwerschil aan te brengen maakt volgens mij geen verschil.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-09-2019 &nbsp;13:15 uHet is het drukverschil wat over de bostel staat wat het hem doet. Of je dat drukverschil nu maakt door een kraantje meer open of dicht te zetten of een hoogtevwerschil aan te brengen maakt volgens mij geen verschil.

Bij mij is het hoogteverschil tussen het vloeistofniveau binnen en buiten de moutkorf tijdens het spoelen niet meer dan 1 à 2 cm. Dit vereist wel dat je steeds oplet, heet water toevoegt en de korf een klein beetje omhoog takelt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-09-2019 &nbsp;14:51 uBij mij is het hoogteverschil tussen het vloeistofniveau binnen en buiten de moutkorf tijdens het spoelen niet meer dan 1 à 2 cm. Dit vereist wel dat je steeds oplet, heet water toevoegt en de korf een klein beetje omhoog takelt.
Daarvoor had ik ooit voorgesteld om het optillen te doen op basis van een elastiek, veer of katrol met gewicht. Dan kun je precies die 2 cm instellen en hoef je alleen nog maar op te letten dat het oppervlak niet droogvalt. Dat hoogteverschil is namelijk instelbaar met de kracht die je aanbrengt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-09-2019 &nbsp;19:09 uDaarvoor had ik ooit voorgesteld om het optillen te doen op basis van een elastiek, veer of katrol met gewicht. Dan kun je precies die 2 cm instellen en hoef je alleen nog maar op te letten dat het oppervlak niet droogvalt. Dat hoogteverschil is namelijk instelbaar met de kracht die je aanbrengt.

Weet ik. Maakt het allemaal wel wat ingewikkelder. Iets van een ambacht mag van mij wel.

Neetje

Citaat van: Jacques op 19-09-2019 &nbsp;21:36 u... Maakt het allemaal wel wat ingewikkelder..l.

Vind je,
Volgens mij geeft Hans een high tech oplossing die praktisch eenvoudig is te realiseren.
Vooral de katrol met gewicht icm het kledingrek.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 20-09-2019 &nbsp;18:24 uVind je,
 oplossing die praktisch eenvoudig is te realiseren.

Zie hier"
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg588696.html#msg588696
de stokken kun je een gleufje inzagen en dan staan ze stevig op de buitenpan. In het midden van de bovenplaat een gaatje boren met elastiek, touw met katrol etc. Waarschijnlijk kun je hier heel mooi een siliconenslang voor gebruiken van ca 8 mm ca een meter lang als veer.
 

Jacques

Citaat van: Neetje op 20-09-2019 &nbsp;18:24 uVind je,
Volgens mij geeft Hans een high tech oplossing die praktisch eenvoudig is te realiseren.
Vooral de katrol met gewicht icm het kledingrek.

Ja. Je moet toch in de gaten houden dat de bostel niet droog komt te vallen. Met een ratelspanband is het omhoog takelen kinderspel. Even een knikje geven en klaar. De methode is echt heel eenvoudig en kost weinig inspanning.

Het meest lastige is de ophanging van de ratelspanband. Dat in in een woonomgeving wel een ding...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-09-2019 &nbsp;23:43 uJa. Je moet toch in de gaten houden dat de bostel niet droog komt te vallen. Met een ratelspanband is het omhoog takelen kinderspel.
Klopt, maar je moet wel 2 dingen tegelijk doen:
1) in de gaten houden dat je bostel niet droogvalt en op tijd zorgen dat je daarvoor heet water beschikbaar hebt
2) als de hoogte via de spanband op een vaste stand staat zal het hoogte verschil tussen wort en spoeloppervlak continue afnemen omdat het wortniveau steeds stijgt. Dat moet je dus steeds bijstellen.

En de meeste mannen kunnen geen 2 dingen tegelijk. Met mijn idee valt punt 2 af. Hoef je nog maar 1 ding tegelijk te doen, wel zo simpel. Ik denk dat het beter is om niet steeds een gekleurd beeld te schetsen en het oordeel of ze dat handig vinden een de mensen zelf over te laten. Het kostte mij tot nu toe al heel veel moeite om het kwartje te laten vallen. Je moet het gewoon een keer gezien hebben om de waarde ervan te kunnen beoordelen.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2019 &nbsp;04:49 uKlopt, maar je moet wel 2 dingen tegelijk doen:
1) in de gaten houden dat je bostel niet droogvalt en op tijd zorgen dat je daarvoor heet water beschikbaar hebt
2) als de hoogte via de spanband op een vaste stand staat zal het hoogte verschil tussen wort en spoeloppervlak continue afnemen omdat het wortniveau steeds stijgt. Dat moet je dus steeds bijstellen.

En de meeste mannen kunnen geen 2 dingen tegelijk. Met mijn idee valt punt 2 af. Hoef je nog maar 1 ding tegelijk te doen, wel zo simpel. Ik denk dat het beter is om niet steeds een gekleurd beeld te schetsen en het oordeel of ze dat handig vinden een de mensen zelf over te laten. Het kostte mij tot nu toe al heel veel moeite om het kwartje te laten vallen. Je moet het gewoon een keer gezien hebben om de waarde ervan te kunnen beoordelen.
Als het niveau in korf gelijk is aan eromheen, te zien in overlooppijp, ratel ik 1 tandje.
Als de bostel droog dreigt te vallen, voeg ik spoelwater toe.
Dat zijn wel 2 dingen, maar niet tegelijk, dat lukt me nog wel. Die 2 dingen hebben ook nog verband met elkaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2019 &nbsp;04:49 uKlopt, maar je moet wel 2 dingen tegelijk doen:
1) in de gaten houden dat je bostel niet droogvalt en op tijd zorgen dat je daarvoor heet water beschikbaar hebt
2) als de hoogte via de spanband op een vaste stand staat zal het hoogte verschil tussen wort en spoeloppervlak continue afnemen omdat het wortniveau steeds stijgt. Dat moet je dus steeds bijstellen.

En de meeste mannen kunnen geen 2 dingen tegelijk. Met mijn idee valt punt 2 af. Hoef je nog maar 1 ding tegelijk te doen, wel zo simpel. Ik denk dat het beter is om niet steeds een gekleurd beeld te schetsen en het oordeel of ze dat handig vinden een de mensen zelf over te laten. Het kostte mij tot nu toe al heel veel moeite om het kwartje te laten vallen. Je moet het gewoon een keer gezien hebben om de waarde ervan te kunnen beoordelen.

Het takelen is geen enkel probleem en praktisch zeer goed uit te voeren. Vandaag weer gedaan. Als je steeds maar een klein beetje omhoog takelt is de stroming laag. Heel het idee is dat het langzaam verloopt. Vandaar dat je meer dan genoeg tijd hebt om zowel water toe te voegen als steeds een beetje te takelen. Dat takelen stelt met een automatische spanband niet veel voor.


hansHalberstadt

Jij hebt een hele brede rand tussen binnen en buitenpan. Dan kun je het goed zien. Andere systemen kun je vrijwel niet langs kijken. Dus dan wordt het veel lastiger om het juiste hoogteverschil in te stellen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2019 &nbsp;23:39 uJij hebt een hele brede rand tussen binnen en buitenpan. Dan kun je het goed zien. Andere systemen kun je vrijwel niet langs kijken. Dus dan wordt het veel lastiger om het juiste hoogteverschil in te stellen.

Dat is op te lossen met een lampje. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-09-2019 &nbsp;20:20 uDat is op te lossen met een lampje.
:huilen:
De tijd is er nog niet rijp voor vrees ik. 

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 23-09-2019 &nbsp;21:19 u:huilen:
De tijd is er nog niet rijp voor vrees ik.

Je hebt het geprobeerd, Hans, meer eer valt er niet te halen.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 24-09-2019 &nbsp;08:19 uJe hebt het geprobeerd, Hans, meer eer valt er niet te halen.
Klopt soms moet je gewoon dingen in de week zetten en dan een haf jaar er niet meer over praten.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2019 &nbsp;19:35 uKlopt soms moet je gewoon dingen in de week zetten en dan een haf jaar er niet meer over praten.
Zo ben ik gescheiden, was wel eerst 2 jaar niet praten. 😉 Veel beeld, weinig klank.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-09-2019 &nbsp;21:19 u:huilen:
De tijd is er nog niet rijp voor vrees ik.

Ik denk dat het bij mij nog wel een hele tijd zal duren. Er mag nog best wat ambachtelijk blijven bij het brouwen van bier... Het vraag niet ze heel veel aandacht en het is ook niet veel werk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.