Gist opkweken uit fles- schimmel? met afbeelding

Gestart door Sander00, 19-09-2019 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander00

Ik heb afgelopen weekend geprobeerd een gist op te kweken uit een commercieel biertje.
Ik maak regelmatig giststarters en had gelezen dat men behoorlijk netjes te werk moet gaan. Met de starters is dat altijd gelukt. 

1. Erlenmeyer gevuld met moutoplossing (200 ml / 1035 SG). Gekookt en laten afkoelen.
2. Hier het gistdepot van een flesje aan toegevoegd.
3. op een roerder met roervlo.
4. Erlenmeyer afgesloten met flinke prop watten.

Vanmiddag (dus 5 dagen verder) gekeken en zie ik dit in de erlenmeyer.



Weet iemand of dit een schimmel is?

De foto is moeilijk scherp te krijgen zo door het glas

Gr,
Sander

brouwerwaldonk

Je hebt het een beetje verkeerd aangepakt. Eigenlijk is 5ml wort meer dan genoeg om het beetje gist op te kweken wat in een commerciëel flesje bier aanwezig is. 200 ml is enorm overdreven om te beginnen, eigenlijk is de gist gewoon verdronken in een grote zee.
Wat je normaal te zien krijgt is een zeer dun maar aaneengesloten laagje gist na 24u in een zeer klein flesje wat je regelmatig schud om luchtzuurstof in te brengen.

Na 24u heb ik dit


Op dag 3 of 4 moet het dit worden.


Jacques

Moeilijk te zien.

Heb je gehopte moutoplossing gebruikt? Is de kleur op de foto ook de kleur die je ziet bij daglicht?

hansHalberstadt

Moeilijk te zien wat je nu hebt.

Als je gist opkweekt uit flesjes dan kun je er het beste wat appelsap uit zo'n klein pakje bijdoen in het flesje zelf, bv een laagje van 2 cm en dopje zonder er iets anders mee aan te raken er weer op zetten. Het zure in de appelsap is goed om evt groei van andere organismen te remmen. Als de appelsap dan gaat gisten ruik je koolzuur en weet je dat je gist hebt. Daarna kun je het doorkweken in een erlemeyer. Je hebt nu erg veel wort gebruikt. in het depot zitten immers maar enkele levende cellen.

Sander00

Citaat van: Jacques op 19-09-2019  23:26 uMoeilijk te zien.

Heb je gehopte moutoplossing gebruikt? Is de kleur op de foto ook de kleur die je ziet bij daglicht?

Ik heb een moutoplossing gebruikt van moutextract zonder hop toevoegingen o.i.d.
De kleur komt redelijk overeen met wat je ziet bij daglicht inderdaad.

mbroek

Gewoon overnieuw beginnen met de manier zoals HansHalberstadt beschrijft in het flesje zelf. Sluit het flesje af met een ballon en zodra die goed strak staat verder in een erlenmeyer.

Neem ook meer dan 1 flesje, dan kun je later kiezen welke niet goed genoeg zijn opgekomen.

En meer flesjes is meer  :proost:

ciesvandekwis

Als ik kweekwort maak, maak ik meteen een liter of twee. Kook er meteen ook wat gistvoeding en wat melkzuur bij, ideaal voor starters. Giet die (bijna) kokend en schone bokalen van verschillende grootte. Van kleine pesto-potjes tot grotere bokalen, waarvan je bvb eerst samen het totaalvolume van bepaalt. Alles een uurtje op z'n kop en dan gewoon in de kast. Trekt vanzelf vacuüm. Appelsap werkt ook. En tijdig opschalen als je op de magneetroerder werkt.

Vroeger gebruikte ik moutextract, maar op het vlaams forum staat een topic over moutsiroop, handig doseerbaar en te koop in de natuurwinkel, goedkoper dan dat extract (wat een onhandige plakboel ook). https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/4845-gebruikt-of-koopt-iemand-nog-moutextract-poeder/&postID=87236&highlight=moutsiroop#post87236

Jacques

Citaat van: Sander00 op 20-09-2019  08:00 uIk heb een moutoplossing gebruikt van moutextract zonder hop toevoegingen o.i.d.
De kleur komt redelijk overeen met wat je ziet bij daglicht inderdaad.

Dan zou ik de starter niet gebruiken. Inderdaad weggooien en opnieuw beginnen.

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 20-09-2019  11:28 uVroeger gebruikte ik moutextract, maar op het Vlaams forum staat een topic over moutsiroop, handig doseerbaar en te koop in de natuurwinkel, goedkoper dan dat extract (wat een onhandige plakboel ook). https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/4845-gebruikt-of-koopt-iemand-nog-moutextract-poeder/&postID=87236&highlight=moutsiroop#post87236

Ook op dit forum is daar al verschillende keren over geschreven...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37769.msg571781.html#msg571781
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36551.msg552740.html#msg552740
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30730.msg468728.html#msg468728

Rinus

Ik gebruik ook altijd appelsap zoals Jacques ooit eens heeft uitgelegd, dat werkt altijd perfect!
Nog nooit is er iets mis gegaan, ik verkrijg altijd zeer fanatieke populaties.
Sinds kort voeg ik ook wat gistvoeding toe, melkzuur heb ik geen ervaring mee, ik doe ook geen pH controle.

Zambezi Special

Bedankt voor dit topic en de links etc.
Ik wil voor mijn volgende brouwsel dezelfde gist gebruiken als voor mijn vorige. Gewoon omdat het lekker bier is geworden, terwijl er nog best het een en andere te verbeteren is in mijn opzet/efficientie etc.
Ik will deze thread uiteraard niet kapen, maar een nieuwe beginnen leek me ook niet nodig.

Ik neem aan dat ik met een combinatie van de info een heel end kom met hergebruik van gist:
Appelsap, wort maken in een thermoskan, gistvoeding en de slurrie uit mijn net gebrouwen bier.
Ik heb geen erlenmeyer en roerder, maar wel inmaakpotten. Die afsluiten met een koffiefilterzakje of zo en laten staan voor een paar dagen en regelmatig schudden.
Bij welke temperatuur? Graad of 20?

En ja, simpelste oplossing zou zijn om gist te kopen, maar dat is niet zo simpel als het lijkt want dat is hier niet voorradig

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 21-09-2019  07:53 uIk gebruik ook altijd appelsap zoals Jacques ooit eens heeft uitgelegd, dat werkt altijd perfect!
Ik heb een tijd lang appelsap gebruikt voor het opkweken van gist.
Toen een blond biertje net iets teveel naar cider smaakte, ben ik overgestapt naar gerstemout siroop.

brouwerwaldonk

Citaat van: Zambezi Special op 22-09-2019  08:26 uBedankt voor dit topic en de links etc... En ja, simpelste oplossing zou zijn om gist te kopen, maar dat is niet zo simpel als het lijkt want dat is hier niet voorradig.
Eens je het in de vingers hebt om uit een of meer flesjes gist op te kweken beschik je altijd over gist.
Een gouden raad werk zo steriel mogelijk, begin met heel kleine hoeveelheden wort van 1040 met pH 5 in een transparant flesje dan zie je wat er gebeurt.

Een trucje om alle gist te oogsten, goed walsen met de bierfles, dan enkele dagen in de koelkast maar schuin zodat de gist allemaal in één hoekje zit. Schenk de fles heel langzaam leeg met een lichtbron achter de fles dan zie je wanneer de gist meekomt.
Dat beetje bier met de gist laat je voorlopig in de fles. Giet 10ml (vooraf steriel gemaakt wort) in de bierfles en dan goed schudden = ook zuurstof inbrengen. Dan giet je dat beetje bier en wort in een  klein transparant steriel gemaakt flesje en voeg 4 druppels olijfolie toe, dek af met een blaadje van de keukenrol. Regelmatig met het flesje walsen.
Na maximum 48u of vroeger moet het bezig zijn met gisten en moet er schuim op te zien zijn.
Zodra je gisting ziet breng je het over naar een grote transparante fles of erlenmeyer met 100 - 150 ml wort met pH 5 met toevoegen van een heel klein mespuntje gistvoeding. Je zal daarna merken dat je elke 12u vers wort mag toevoegen regelmatig beluchten door schudden of via een luchtpompje, NIET overdrijven met gistvoeding geven. Na enkele dagen bekom je een starter met koffie verkeerd kleur, dan is je starter klaar voor gebruik.

Wort of recipiënten steriel maken is heel simpel te doen in een hogedrukpan, gedurende 15 minuten laten stomen op de heetste stand. 

Zambezi Special

Dank je voor de gedetailleerde beschrijving!
Ik ga het proberen.

Toch nog een vraagje: wat bedoel je met het flesje walsen? Is dat heen en weer rollen (als met een deegroller?

brouwerwaldonk

Neen, je neemt het flesje in je hand en maak er snelle grote cirkels mee in de lucht maak cirkels heen en weer.
Bij het leegschenken doe het in één beweging, zet desnoods enkele glazen klaar om al het bier en schuim op te vangen.
Hopelijk heb je een hogedruk pan om een en ander steriel te maken.

Zambezi Special

Ah, OK, als een centrifuge :)
Hartelijk dank voor de uitleg en ja, ik heb een snelkookpan.

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 23-09-2019  12:04 uAh, OK, als een centrifuge :)

Nee, langzamer. Als je de Weense wals aan het uitvoeren bent...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.