Hop wortelstokken maken, hoe doe je dat?

Gestart door Johan_vL, 15-09-2019 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan_vL

Een hop kweek vraag: Ik zou bij iemand de hop mogen stekken, maar ik heb geen idee hoe dat moet? Kun je gewoon een stuk wortel afsteken en dat in een pot doen of is het nodig een stukje plant mee te steken/stekken?

Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen... :brouwen:

brouwerwaldonk

In het voorjaar steek je een wortel af tegen de moederplant waar op het andere einde al blad op staat. Die plant je dan in uw tuin op een zonnige plek en je geeft hem goed wat oude compost. Zo heb je vanaf jaar 0 al een kleine oogst.

Oscar

Citaat van: Johan_vL op 15-09-2019  20:49 uEen hop kweek vraag: Ik zou bij iemand de hop mogen stekken, maar ik heb geen idee hoe dat moet?

Volgend jaar april, als er een plantje op komt afknippen (als ie lang genoeg is), in een glas water doen en zodra deze wortels begint te vormen kun je deze in de grond doen. Verwacht het 1e jaar geen oogst...;-) 

En Cascade doet het prima in ons klimaat... :) :brouwen:

middelaersch

Lees dit eens:

https://brouwerijdewatertoren.blogspot.com/2012/04/het-stekken-van-hop.html

En ik denk dat het handig is dat je je even verdiept in welk ras/rassen je wilt hebben, daar zit veel verschil in...

brouwerwaldonk

Citaat van: Oscar op 17-09-2019  00:39 uVerwacht het 1e jaar geen oogst...;-) 

En Cascade doet het prima in ons klimaat... :) :brouwen:
Ik heb al vele jaren, al heel wat stukken wortel uitgedeeld en de meeste vertellen mij dat ze nog hetzelfde jaar konden plukken. Ik gaf stukken wortel waar ogen en blad aanstonden alsook fijne worteltjes.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-09-2019  22:30 uIk heb al vele jaren, al heel wat stukken wortel uitgedeeld en de meeste vertellen mij dat ze nog hetzelfde jaar konden plukken. Ik gaf stukken wortel waar ogen en blad aanstonden alsook fijne worteltjes.
Zoals jij het doet heb je al wortelstelsel dus plant kan dan al 1e jaar bellen geven. Wat Oscar doet kan ook, maar dan duurt het veel langer voor er een behoorlijk wortelstelsel is. Dus pas jaar daarna misschien bellen.

Johan_vL

Bedankt mannen, daar gaan we mee aan de slag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.