Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ariana hop, ervaringen en goede biertypen?  (gelezen 764 keer)

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Van proberen kun je leren
Ariana hop, ervaringen en goede biertypen?
« Gepost op: 19-09-2019 18:50 u »
Beste medebrouwers,
Nu heb ik via via een behoorlijke zak met verse Ariana hop (en hallertauer mittelfruh) gekregen. Met Ariana heb ik geen ervaring, het internet vertelt mij dat alfazuurpercentage 12% zal zijn en dat het een behoorlijke aromahop is. Op het forum vind ik via de zoekfunctie nagenoeg geen hits....

Mijn vraag is, hebben jullie ervaring met deze hop? Hoe heb je die gebruikt en in welke biertypen denk je dat hij goed tot zijn recht zal komen? Zou ik hem kunnen vergelijken met centennial ?? :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Re: Ariana hop, ervaringen en goede biertypen?
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2019 22:59 u »
Probeer eens een beetje hopthee te maken om een idee te krijgen van het aroma en de smaak. Ik ben erg benieuwd.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2019 23:47 u »
Geen ervaring met deze hop. Er zijn tegenwoordig ook zo veel hopsoorten waaruit je kunt kiezen.

Gelukkig zijn er hulpmiddelen
https://www.hopsteiner.com/variety-data-sheets/Ariana/
https://crosbyhops.com/shop-hops/hop-catalog/gr-ariana

Lijkt mij een interessante hop!

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2019 23:49 u »
Op de website van Eickelmann staat dat dit een doorontwikkeling is van het ras Herkules.

https://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/de/Aroma-Hopfen/AN.html

Waarschijnlijk lijkt hij daar op, en wellicht kun je daar wel informatie over vinden.
Het is een nieuw ras, pas sinds 2016 op de markt. En Eickelmann levert de planten alleen aan klanten in Duitsland.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #4 Gepost op: 20-09-2019 08:14 u »
Ooooh, ik had geen idee dat die hop nog zo nieuw is. Volgend voorjaar krijg ik stekken, dus is het nu interessant om wat te experimenteren. Over een week heb ik een munich lager gistdepot, die ik kan wassen en hergebruiken. Ik denk dat ik voor een kellerbier ga. Niet te bitter , maar wel lekker aroma op 10 en 5 min en flame out.

Eerste feedback van deze hop, is dat hij superlekker ruikt en ik het niet direct met een andere hop kan vergelijken. :brouwen:

Tags: