Deksel Brew Monk in kookstand

Gestart door GeHo, 13-09-2019 09:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeHo

Tijdens het koken de deksel op een kier met de handgreep die bedoeld is voor het uitnemen van de korf.


Mattijs

Ik kook zonder deksel (ook Brew Monk)
Met koken wil je o.a. ongewenste stoffen uit je wort laten verdampen.
Met deksel valt het via condens weer terug in het wort.

jackodb

Zelf deed ik dat eerst ook zo, met het idee om de warmte binnen te houden. Maar daardoor is het toch een paar keer tot overkoken gekomen.

Sindsdien gaat leg ik het deksel er nog wel schuin op totdat het bijna kookt, dat scheelt wat opwarmtijd. Daarna zonder deksel verder koken.

Scorpionrose

Citaat van: jackodb op 13-09-2019  10:39 uZelf deed ik dat eerst ook zo, met het idee om de warmte binnen te houden. Maar daardoor is het toch een paar keer tot overkoken gekomen.

Sindsdien gaat leg ik het deksel er nog wel schuin op totdat het bijna kookt, dat scheelt wat opwarmtijd. Daarna zonder deksel verder koken.
Overkoken is heel makkelijk te voorkomen. Als het bijna aan de kook is moet je met de spatel een klein beetje roeren bovenin. Hiermee voorkom je dat er schuim op komt te staan. Zodra het dan kookt zal het niet meer omhoog komen.

Doc Jo

Ik brouw momenteel met de Grainfather en wanneer het wort begint te koken vormt het schuim.
Ik roer dan zo een 6 minuutjes tot alle schuim weg is maar wanneer ik dan het deksel er terug op plaats zie ik het schuim zo omhoog komen en zou het zeker overkoken.
Daarmee zet ik het deksel ook schuin omdat ik bang was dat ik teveel verlies zou hebben door het koken zonder deksel.
Nu lees ik hier dat het misschien beter is om het deksel eraf te laten om ongewenste stoffen te laten ontsnappen.
Dit is wel een goede tip dit ga ik nu toch doen bij mijn volgende brouwsel.

Neetje

Kan allemaal. Deksel schuin erop of eraf maakt weinig uit.

Verliezen door verdamping kan je (indien je in brouwprogramma 0 hebt ingegeven) aanvullen met water.

Op een warme zomerdag
Eventueel ijskoud water op laatste moment van koeling met dompelkoeler voor je gaat whirpoolen of ijskoud toevoegen in gistvat indien je wat warmer naar gistvat gaat. Gevolg, meer bier en kortere koeltijd/minder waterverspilling.

Nobock

Interessant. Met bijvoorbeeld 17L wort van 100C en 3L ijs van bijv. -20C eindig je bliksemsnel onder de 80C. Zeker als je gelijk je koeler in het wort hangt. Maar met gebruik van minder maisch- en of spoelwater zul je ook een lager rendement halen. Mijn voorkeur heeft het om kookverlies mee te nemen en niet achreraf water toe te voegen.

Neetje

Zoek eens onder high gravity brouwen oid.

Ik ben geen voorstander voor water toevoeging na vergisting (ivm zuurstofrijk indien niet behandeld) maar tussen einde koken en gistvat. Met beide brouwt men goed bier.
Je hebt met een kleinere installatie meer bier en het rendementsverschil wordt volgens mij weer ruimschoots goed gemaakt door meer bier tov energie verbruik.

Nobock

Bedankt. Heb het weer even gelezen via tag high gravity brewing. Brouw je zelf ook met die methode?

Neetje

Je moet alles een keertje proberen. Ja dus.
Wil je een keer veel en lekker zomerbier dan kun je met je houdige apparatuur wat meer brouwen.

Met tripel kun je suikerwater toevoegen na de hoofdvergisting, maar ook vóór toevoeging van de gist. (ipv tijdens koken).
Dus minder liters in kook (recept), De liters minder koken, suiker toevoegen en ik de koeling of vriezer, enkele dagen eerder.
Op een hete zomerdag heb je dan toch snel de laatste graden gewonnen zodat je eerder kunt stoppen met koelen.

Raymond W

Ik kook met deksel. Alle eventuele niet gewenste stoffen kunnen ook via het gat in de deksel ontsnappen. Bij schuimen gebruik ik de plantensproeier. 20 minuten voor einde kook plaats ik de spiraalkoeler.

rfrins

Ik kook zonder deksel, ik hou rekening met de verdamping Brewfather.
Daarnaast voeg ik de extra suiker altijd pas toe na de hoofdvergisting (opgelost in gekookt water). Geeft de gist voor mijn gevoel weer een extra kick.

ciesvandekwis

Om vorming van DMS te voorkomen zou je toch ergens tijdens de kook een 15-tal minuten minimum moeten goed rollend kokend kunnen verdampen. Ik zou dat eerder naar het einde toe doen, dan zijn de meeste precursoren gevormd. Naar de kook toe is deksel erop een goed idee om energie te besparen. Met de Easybrew 30 kook ik aan 1600 Watt ipv full power, ook minder aanbrandrisico.

Theo Mol

Tijdens het koken verlaag ik het vermogen, de laatste keer was 1800 W genoeg om het brouwsel mooi constant te laten koken zonder dat het schuim tot het deksel omhoog kwam.

Vraagje: Je kunt ook het schuim eraf scheppen, haal je dan iets weg dat later goed is in je bier, of kun je dat zomaar doen?

Gossi

Ik schuim altijd het ergste af. Vooral de wat donkerder plakken, die volgens mij geen meerwaarde toevoegen aan het uiteindelijke bier.
Ik kook zonder deksel met de hop (bellen) er los in zonder spider. Mooie rollende kook. De verdamping weet ik en houd ik rekening mee. Als je het deksel er op laat moet je altijd de kook knijpen om overkoken te voorkomen. En je kookt nu eenmaal om zoveel mogelijk stoffen kwijt te raken. Doe het dan goed!

Jacques

Citaat van: Gossi op 22-05-2020  17:32 uIk schuim altijd het ergste af. Vooral de wat donkerder plakken, die volgens mij geen meerwaarde toevoegen aan het uiteindelijke bier.

Afscheppen van het schuim heeft geen toegevoegde waarde. Na een tijdje verandert het schuim in eiwitvlokken en trub. Als je die achterlaat in je ketel is er niets aan de hand.
Overigens vormt het schuim maar een fractie van de eiwitten die in je wort zit.

Gewoon laten voor wat het is. Onnodige handelingen kun je beter achterwege laten. Kost je alleen tijd.

Gossi

Het is meer uit praktische overwegingen dat ik het doe. Mijn ketel zit vaak heel vol en dan gaat het schuim er vaak overheen, met een heleboel schoonmaakwerk nadien.
Door het af te scheppen voorkom ik overkoken, en je moet het uiteindelijk toch kwijt.
Maar goed het hoeft niet volgens Jacques.

Jacques

Citaat van: Gossi op 23-05-2020  16:52 uHet is meer uit praktische overwegingen dat ik het doe. Mijn ketel zit vaak heel vol en dan gaat het schuim er vaak overheen, met een heleboel schoonmaakwerk nadien.
Door het af te scheppen voorkom ik overkoken, en je moet het uiteindelijk toch kwijt.
Maar goed het hoeft niet volgens Jacques.

Dat overkoken kun je voorkomen door een druppel olijfolie of door met een bloemenspuit op het schuim te spuiten.

Die druppel olijfolie verdampt voor een groot gedeelte en voor zover dat niet gebeurt kan de olie dienen als voeding voor de gist. Gist heeft namelijk ook lipiden nodig voor de opbouw van celmembranen. Overigens zit er ook in mout een kleine hoeveelheid vet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.