Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Deksel brew monk in kookstand  (gelezen 613 keer)

Offline GeHo

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Deksel brew monk in kookstand
« Gepost op: 13-09-2019 09:22 u »
Tijdens het koken de deksel op een kier met de handgreep die bedoeld is voor het uitnemen van de korf.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Deksel brew monk in kookstand.
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2019 10:17 u »
Ik kook zonder deksel (ook Brew Monk)
Met koken wil je o.a. ongewenste stoffen uit je wort laten verdampen.
Met deksel valt het via condens weer terug in het wort.

Offline jackodb

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2019 10:39 u »
Zelf deed ik dat eerst ook zo, met het idee om de warmte binnen te houden. Maar daardoor is het toch een paar keer tot overkoken gekomen.

Sindsdien gaat leg ik het deksel er nog wel schuin op totdat het bijna kookt, dat scheelt wat opwarmtijd. Daarna zonder deksel verder koken.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2019 10:44 u »
Zelf deed ik dat eerst ook zo, met het idee om de warmte binnen te houden. Maar daardoor is het toch een paar keer tot overkoken gekomen.

Sindsdien gaat leg ik het deksel er nog wel schuin op totdat het bijna kookt, dat scheelt wat opwarmtijd. Daarna zonder deksel verder koken.
Overkoken is heel makkelijk te voorkomen. Als het bijna aan de kook is moet je met de spatel een klein beetje roeren bovenin. Hiermee voorkom je dat er schuim op komt te staan. Zodra het dan kookt zal het niet meer omhoog komen.

Tags: