Chit malt of spitsmout

Gestart door Stephanus, 12-09-2019 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephanus

Weet iemand wat Chit malt of spitsmout is? Het schijnt een beperkt gekiemde mout te zijn en is te gebruiken als vervanger voor haver en tarwevlokken in een NEIPA, waar is deze mout te krijgen en onder welke naam?

tdp

In Duitsland is dit wel te verkrijgen, wellicht zou je Nederlandse verdelers kunnen bellen?

Jacques

Citaat van: tdp op 12-09-2019  13:53 uIn Duitsland is dit wel te verkrijgen, wellicht zou je Nederlandse verdelers kunnen bellen?

Niet zo heel vreemd dat het in Duitsland verkrijgbaar is. Het is namelijk een typisch Duits product. Volgens het Reinheitsgebot mag er namelijk geen ongemoute granen worden toegevoegd aan het beslag. Toch kan dat gewenst zijn voor bijvoorbeeld de kleur van het bier. Duitse mouterijen laten daarom ongemoute granen een klein beetje kiemen en drogen dan het graan bij vrij lage temperatuur. Ze hebben dan mout en dat mag wel volgens het Reinheitsgebot...
De mout heeft een hoog eiwitgehalte wat gunstig kan zijn voor de schuimhoudbaarheid. Verder heeft het veel enzymen wat de afbraak van het zetmeel ten goede komt.

Stephanus

Citaat van: tdp op 12-09-2019  13:53 uIn Duitsland is dit wel te verkrijgen, wellicht zou je Nederlandse verdelers kunnen bellen?
Dank voor de reactie, de spitsmout is inderdaad gebruikt om aan het Reinheitsgebot te kunnen voldoen.
 

lexkato

Ik zit een video te kijken over het brouwen van een NEIPA.
hierin heeft Michael Tonsmeire het over: German Chit malt ???
Video vanaf 22.50 min.
Nu vraag ik mij toch echt af welke mout hij hiermee bedoelt.
Heeft een van jullie een idee?

Wel een leuke video voor de liefhebber van de NEIPA.


Bachess

Kun je hier vinden

https://bestmalz.de/en/malts/best-chit-malt/?cn-reloaded=1

Ik heb het een paar keer gebruikt bij een neipa en een oatmeal stout. Geeft een mooi dik mondgevoel aan het bier

lexkato

Bedankt dat is hem inderdaad.
Weet je misschien of deze ook Ergens in Nederland verkrijgbaar is?

Heuvinger brouwerij


Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 03-09-2020  21:22 uDie vraag https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39793.0 kwam vorig jaar ook al langs!

Topics samengevoegd.

Bachess



hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-09-2019  22:10 uNiet zo heel vreemd dat het in Duitsland verkrijgbaar is. Het is namelijk een typisch Duits product. Volgens het Reinheitsgebot mag er namelijk geen ongemoute granen worden toegevoegd aan het beslag. Toch kan dat gewenst zijn voor bijvoorbeeld de kleur van het bier. Duitse mouterijen laten daarom ongemoute granen een klein beetje kiemen en drogen dan het graan bij vrij lage temperatuur. Ze hebben dan mout en dat mag wel volgens het Reinheitsgebot...

Doet me toch een beetje denken aan sjoemelsoftware voor auto's. Was dat ook niet iets Duits?


Schanulleke


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.