Dan komt er wel degelijk dikbrijïge gist onder uit de conus. Zodra ik zie dat er bier mee komt gaat de kraan dicht. Op deze manier beperk ik de gevolgen van autolyse.
Ok, maar ik vind het straf. Een hoofdgisting duurt gemiddeld 3 dagen, nagisting nog max 5 dagen erbij. Hier een plaatje van een 14 plato = SG 1,056 bier, dat ik laatst brouwde. En jij tapt dan na 2 dagen al dikbrijige gist af, tijdens de heftige hoofdgisting? Dan is het toch maar een heel klein beetje dikbrijige gist die er uit komt, met zoveel turbulentie in de CCT? Het lijkt me ook niet slim om die gist al kwijt te spelen, want die gist is nog dik aktief.
Ik tap pas een dag of drie na het begin van de nagisting af. Maar dan is de hoofdgisting al 3 dagen voorbij. En het bier nog maar 6 dagen oud. Dan is er van autolyse nog geen sprake. En ik verlies veel minder bier.
Ik heb een groot waterslot, een PET fles van 3 gallon. Die zit vol CO2, met het aftappen komt dat koolzuurgas in de CCT. Ik krijg ik zo geen zuurstof binnen

.
(Ik wil dit bier komende week al afvullen, vandaar dat ik het even koel, om de gist versneld te laten zakken.)