Zuurstof aanzuigen bij aftappen slurry

Gestart door Brouwert, 11-09-2019 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een ss brewtech chronical fermentor en kan ik nu ook mijn gistslurry aftappen.
Ik ben echter bezorgd om de zuurtsof die hierbij in de tank wordt gezogen, danwel via het blow-off, danwel via de onderkant.

Ik zat eraan te denken om dit te voorkomen door met CO2 lichte overdruk via de bovenkant op de tank te zetten.
Op deze manier wordt de gistslurry eruit gedrukt als ik de onderkant openzet en voorkomt de overdruk dat er zuurstof wordt aangezogen.
Niet te veel CO2 druk om te voorkomen dan de hele boel er met veel geweld uit komt spuiten ;)

Heeft iemand hier ervaring mee of wellicht een andere slimme oplossing?

Martijn0172

Ik 1/2bbl brewtech met een blow of. Met het aftappen van gist zuigt de blowof water aan, maar dat komt nooit verder dan halverwege. Ik denk dat het te veel er uit gaat spuiten met overdruk, daarbij denk ik ook dat het kleine beetje zuurstof zich bovenaan ophoopt en er door de CO2 weer wordt uitgedrukt. Dit laatste zegt brewtech zelf ook.

hansHalberstadt


Developer58

Ik heb ook een Brewtech Chronical  en moet nog voor de 1e keer gist aftappen overigens.

Volgens mij kan er  helemaal geen lucht aangezogen worden als je uit de onderste (gist)kraan slurry aftapt: het gewicht van het jongbier geeft neerwaartse druk toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

EBC

Je moet je helemaal geen zorgen maken over dat beetje zuurstof. Nergens voor nodig. Valt allemaal reuze mee in de praktijk.

Jacques

Citaat van: Brouwert op 11-09-2019  15:54 uHeeft iemand hier ervaring mee of wellicht een andere slimme oplossing?

Ik gebruik een terugslagklepje in combinatie met een waterslot. Als je zoekt op terugslagklep op dit forum vind je daar meer over.

EBC

Zo een terugslagklepje creëert een onderdruk in je vat. Die onderdruk wordt vereffend door ofwel een extra verontzadiging van koolzuurgas uit het bier, of door langzaam lekken van het terugslagklepje met buitenlucht.
Goedkope mechanische terugslagklepjes werken enkel bij een groot genoeg drukverschil over de klep. Dat drukverschil is nagenoeg onbestaand in deze toepassing. Het resultaat zal ergens in het midden liggen, en dan ga ik voor zuurstoflekkage.

Ik laat gewoon lucht toe aan mijn CCTs. Ik ervaar geen problemen. Laat je niet bang maken.

De grote vraag is eigenlijk hoe lang jij wil dat jouw bier houdbaar is. Ga je het binnen een jaar opdrinken? Dan maak je je best geen zorgen over zuurstof.
Wil je het Nog langer bewaren? Dan ga je maatregelen moeten nemen. Zuurstof beperken is dan 1. Maar er zijn er nog, die veel meer impact kunnen hebben.
Gewoon snel opdrinken, met vrienden, zeker als je nog niet zo lang brouwt. Veel brouwen, veel drinken, geen zorgen!

hansHalberstadt

De discussie gaat nu meer de kant op of zuurstof nadelig werkt, maar de vraag was hier hoe zuurstof intrede te voorkomen.

De beslissing om zuurstof tegen te gaan had hij blijkbaar al genomen.

Het effect van zuurstofinwerking is er natuurlijk wel. Het bier oxideert gewoon en daarover kun je heel veel discussieren of je dat binnen of na een jaar pas kunt proeven. soms wil je gewoon dingen uitsluiten om zekerheid te hebben, ookal kan blijken dat je al zekerheid had. 

Terugslagklepje wat EBC zegt is goed punt. (misschien heeft Jacques geluk gehad, maar zal zeker niet voor alle klepjes gelden die je koopt, zelfs niet van hetzelfde type) evt kun je een terugslagklepje gebruiken wat zelf al wat overdruk geeft. (klepje met lichte veerwerking). Het balgje wat ik gebruik is feitelijk het ideale  terugslagklepje met instelbare overdruk en principieel onmogelijk om terug te stromen.

Je zou ook een folieballon (= met alucoating die houdt diffusie via de wand tegen) kunnen nemen en die vullen met koolzuur (slangetje met T stukje) en kleine gewichtje erop leggen wat hem probeert leeg te drukken. dan heb je feitelijk wat ik ook doe, alleen moet je wel de ballon dan zelf af en toe bijvullen vanuit de CO2 cilinder en zorgen dat hij niet klapt.
 

Martijn0172

Is een blow-off met een iets wat langere slang niet een heel stuk makkelijker? Mijn slang is 150 cm en diameter van 10 mm (uit mijn hoofd gezegd) en bij het aftappen zuigt deze tot maximaal de helft water aan.

Bij de coldrash werk ik dan wel met een ballonnetje gevuld met CO2.

Maar volgens SS-brewtech is de zuurstof inslag bij beide dus te verwaarlozen

seed7

Citaat van: Brouwert op 11-09-2019  15:54 uHeeft iemand hier ervaring mee of wellicht een andere slimme oplossing?

Als je een lage, instelbare, overdruk wilt hebben, kijk dan eens naar gasdrukregelaars voor aardgas, propaan etc. Ik gebruik deze op ~200 mbar voor het houden van een CO2 laag in mijn fusten voor de beer engine (cask breather). Je kunt ook voor een vaste waarde kiezen, 30 mbar. Vaak zijn het secundaire regelaars, je hebt dan nog wel een primaire nodig om van flesdruk naar ~3 bar te gaan.

Ingo

Brouwert

Bedankt voor de vele recaties tot zover!

Op basis van wat ik lees is overdruk met CO2 wellicht niet de beste optie maar ik zal het een keer testen met water in de tank wanneer het huidige brouwsel eruit is. Een lagedruk optie (balg of gasdrukregelaar) zoals Ingo en Hans voorstellen zou een alternatief kunnen zijn als het nog steeds te veel is met een normale regulator op een lage stand.

Een langere blowoff zoals Martijn0172 noemt klinkt als een erg makkelijke en veilige optie. Het volume van de slurry is beperkt (zeker in mij 7 Gal chronical) en zolang de inhoud van de blowoff groot genoeg is komt dat lijkt me goed.

Ik gebruik nu plastic terugslagklepjes en wil overgaan naar aluminium (helaas nog geen RVS kunnen vinden) versies. Er zijn er nu 2 onderweg naar me uit China en zodra ik die heb ga ik die eens goed proberen te testen met lage tegendruk.




hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 12-09-2019  09:08 uAls je een lage, instelbare, overdruk wilt hebben, kijk dan eens naar gasdrukregelaars voor aardgas, propaan etc.  Je kunt ook voor een vaste waarde kiezen, 30 mbar. Vaak zijn het secundaire regelaars, je hebt dan nog wel een primaire nodig om van flesdruk naar ~3 bar te gaan.

Ingo
30 mbar is wel te doen, alleen is dat 30 cm waterkolom, dus kun je je waterslot niet laten zitten want dan zou het continue gaan borrelen. vandaar dat ik de balg gebruik met veel lagere druk van maar 0.1-1mbar dan gaat je waterslot maar 1mm-1cm scheef staan maar niet borrelen.

Jur1

Ik heb es een experiment gedaan met een condoom om het waterslot. Heb geen nadelige bijkomstigheden gehad, maar weet niet of er beslist geen zuurstof in mijn cct is gekomen. zie "Aanzuigen lucht begin gisting

Jacques

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:37 uZo een terugslagklepje creëert een onderdruk in je vat. Die onderdruk wordt vereffend door ofwel een extra verontzadiging van koolzuurgas uit het bier, of door langzaam lekken van het terugslagklepje met buitenlucht.
Goedkope mechanische terugslagklepjes werken enkel bij een groot genoeg drukverschil over de klep. Dat drukverschil is nagenoeg onbestaand in deze toepassing. Het resultaat zal ergens in het midden liggen, en dan ga ik voor zuurstoflekkage.

Door mij wordt al vrij vroeg gist afgetapt. Ik doe dit om de invloed van autolyse beperkt te houden. Er is dan nog vorming van koolzuur. Er is dan weinig onderdruk.
Op het einde van de vergisting kan er wel een lichte onderdruk ontstaan direct na het aftappen. In dat geval wordt er koolzuurgas onttrokken aan het bier. Dat is geen probleem, mijn rvs CCT is stevig.

Semwise

Is het niet zo dat dat beetje zuurstof wat wordt aangezogen boven in het vat/blow off blijft zitten?

Immers is CO2 zwaarder dan lucht en zal dus een beschermende deken vormen.


Martijn0172

Volgens ss- brewtech maakt het om deze reden niet uit. Maar door 2 simpele aanpassingen; langere blowoff slang of een ballonnetje met CO2, sluit ik het meer uit

seed7

Citaat van: Semwise op 13-09-2019  01:17 uImmers is CO2 zwaarder dan lucht en zal dus een beschermende deken vormen.

Stik je als je op de grond gaat liggen?

Ingo

hansHalberstadt


middelaersch

Citaat van: Brouwert op 11-09-2019  15:54 uIk ben echter bezorgd om de zuurtsof die hierbij in de tank wordt gezogen, danwel via het blow-off, danwel via de onderkant.

Is dit niet vooral een theoretisch probleem, dat in de praktijk eigenlijk geen rol speelt?  :weetniet:

Gaat over heel weinig zuurstof. Zeker als je gist aftapt voordat de hoofdgisting helemaal is afgelopen, en er dus nog volop CO2 wordt geproduceerd.

Loser

Op mijn CCT zit er een 3-wegsvalve.
De ene gaat naar mijn blow-off.
De andere naar CO2 fles,
waar ik zoals SS brew aangeeft max 2psi opzet.
Bij aftappen effe CO2 erop achteraf weer naar blow-off.
Geen last van luchtinslag of onderdruk.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 13-09-2019  09:15 uGaat over heel weinig zuurstof. Zeker als je gist aftapt voordat de hoofdgisting helemaal is afgelopen, en er dus nog volop CO2 wordt geproduceerd.
Zolang er nog CO2 geproduceerd wordt wordt de lucht die van boven naar binnen komt weer naar buiten geperst voordat het door diffusie het bier kan bereiken. Dan is er geen probleem dus. Probleem ontstaat als het is uitgegist.
De vraag is dan wat je verstaat onder heel weinig zuurstof. Die vraag kun je alleen beantwoorden als je weet welk effect welke hoeveelheid zuurstof heeft op je bier. ik zou dat eerlijk gezegd niet weten. Een logische stap is dan om het probleem gewoon te vermijden. Dan hoef je er ook niet over na te denken of het wel of geen probleem is. Deze redenatie wordt vaak gebruikt in de techniek om problemen uit te sluiten. Gewoon een eind van de afgrond afblijven als je niet precies weet waar de afgrond ligt.
   

Jacques

Citaat van: Semwise op 13-09-2019  01:17 uIs het niet zo dat dat beetje zuurstof wat wordt aangezogen boven in het vat/blow off blijft zitten?

Immers is CO2 zwaarder dan lucht en zal dus een beschermende deken vormen.

Het is een misvatting dat steeds een koolzuurdeken op je bier blijft liggen.

Door diffusie krijg je altijd vermenging.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2019  09:56 uZolang er nog CO2 geproduceerd wordt wordt de lucht die van boven naar binnen komt weer naar buiten geperst voordat het door diffusie het bier kan bereiken. Dan is er geen probleem dus. Probleem ontstaat als het is uitgegist.

Dat is zeker niet altijd het geval. Wanneer er nog maar weinig vergisting is zal er toch wel diffusie zijn omdat de koolzuurstroom niet hoog is. Zeker als er een grote hoeveelheid gist is afgetapt ontstaat er in het gistvat een grote bel lucht.
Het filmpje laat mooi zien dat de snelheid van diffusie afhankelijk is van meerdere omstandigheden.


EBC

Citaat van: middelaersch op 13-09-2019  09:15 uZeker als je gist aftapt voordat de hoofdgisting helemaal is afgelopen, en er dus nog volop CO2 wordt geproduceerd.

Je tapt dan vooral bier af ... de meeste gist is in suspensie. Prima, maar wel zonde.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: EBC op 13-09-2019  15:01 uJe tapt dan vooral bier af ... de meeste gist is in suspensie. Prima, maar wel zonde.  :weetniet:

Dan komt er wel degelijk dikbrijïge gist onder uit de conus. Zodra ik zie dat er bier mee komt gaat de kraan dicht. Op deze manier beperk ik de gevolgen van autolyse.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.