Quadrupel met infectie, bewaren?

Gestart door Michiel8012, 11-09-2019 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel8012

Dag brouwvrienden,

Op 2 augustus heb ik een poging gedaan tot het brouwen van een quadrupel met Kveik Hornidal gist. Brouwdag verliep goed (begin SG 1085) alleen ik denk dat ik te weinig gist had toegevoegd want de vergisting bleef uit (ja ik heb gecheckt of het vergistingsvat luchtdicht was). SG daalde vervolgens wel maar heeeeeeeel langzaam. Ik dacht dat ik deze batch bier wel weg kon gooien maar liet hem toch maar in mijn gistkast staan. Nu iets meer dan een maand later heb ik het SG weer gemeten en het is nu 1045. Er kwam een licht zure lucht van het gistvat en heb vervolgens een sampletje gepakt en het bier smaakt ook vrij zuur maar niet geheel onprettig (afdronk is niet echt top).

Nu ben ik benieuwd of jullie nog tips/ideeën hebben wat ik kan doen. Is de kans aanwezig dat het SG nog verder gaat dalen zodat het een echt bier gaat worden? En is het een idee om het bier voor een jaar weg te zetten in een mandfles met wat houtsnippers erin en dan maar af te wachten? Of is het een ijdele hoop en is het beter om het bier gewoon door de gootsteen te spoelen?

Ik hoor graag!

Groet,
Michiel

Martijn0172

Paar maanden terug een Smash gemaakt met dezelfde gist. Precies het zelfde probleem, ik had een melkzuurbacterie te pakken. Uiteindelijk in 2,5 week van 1.55 naar 1.020 gegaan. Toch 40 liter gekegd, eenmaal geforceerd gecarboniseerd en de andere met suiker weg gelegd. Hergisting is niet van start gegaan, die keg dus weg gegooid. De gecarboniseerde keg heb ik nog staan, maar als ik er van drink krijg ik er buikpijn van, lekker is het ook niet. Ik laat het nog even in de keg voor een later moment of totdat ik de keg nodig heb

Biertje1985

De "echte" Hornindal strain heeft ook bacteriën, meestal rekent de hop ermee af in geval van de lactobacillus, maar omdat jij een trage vergisting had kan ik mij voorstellen
dat de bacteriën uit de Hornindal de overhand hebben genomen met de overmaat aan suikers die op dat moment aanwezig zijn en mede door de hoge, mogelijk zeer hoge vergistingstemperatuur. Die kan behoorlijk dicht bij de kettle sour temperatuur liggen en dan gaat Lacto lekker aan de slag.

Ik zeg niet dat het zo is maar het is het enige wat ik me kan bedenken, ik had namelijk een bier met zeer weinig hop (zou later thee bij gaan) en die leek ook geïnfecteerd, ook met hornindal, en doorgaans heb ik nooit infecties. Dat bier heb ik weg gegooid want ik heb een beperkt aantal fusten en het was niet het geen waarnaar ik op zoek was, ondrinkbaar was het overigens niet.

De noren doen wat vergelijkbaars met een kleine starter uit het basiswort, wat zij het Proofen van de gist noemen. (bron : Larsblog)

Je zou er eventueel nog een Brett van kunnen maken. (Orval ish..)

Voortaan zal ik sowieso maischhop toepassen bij een RAW of wat meer hop (~20IBU) bij een gekookt bier meenemen en zorgen dat ik bij het onder-enten van de Kveik er voor zorg dmv een kleine starter dat ik zeer actieve cellen ent in de lagere temperatuur range om vervolgens bij een goed en snel aangeslagen vergisting de temperatuur weer te verhogen. Ik weet het anders ook niet, een Wheat Stout is overigens daarna prima vergist met Hornindal zonder last van lacto.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.