Quadrupel recept, feedback en gistkeuze

Gestart door Battum80, 10-09-2019 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Battum80

Hallo allemaal

Ik wil binnenkort een quadrupel brouwen en ben een beetje onzeker over het recept en vooral de gist omdat ik geen ervaring heb met deze stijl. Hieronder het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRichtersbier Quadrupel
Brouwdatum
BierstijlQuadrupel
Volume15,0 l
Begin SG1,104 SG
Berekende kleur (Morey)62 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Water Richterswil
5,94 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
80 mg/l21 mg/l7 mg/l122 mg/l5 mg/l12 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,60 kgPilsmoutWeyermann3 EBC58,6 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,1 %
0,50 kgMünchner IWeyermann15 EBC8,1 %
0,20 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC3,3 %
0,20 kgCara-BohemianWeyermann195 EBC3,3 %
0,04 kgZwarte moutDingemans1400 EBC0,7 %
0,70 kgBruine kandijsuikerSupermarkt180 EBC11,4 %
0,40 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSaazpellets3,7%60 min.8,7 IBU
10,0 gCentennialpellets8,7%60 min.13,6 IBU
20,0 gSaazpellets3,7%10 min.4,2 IBU
10,0 gAmarillopellets8,9%10 min.5,0 IBU

Ik heb de volgende gist op voorraad:

Wyeast 3944 Belgian Witbier (flinke slurry)
Mangrove Jack M47 maar geloof dat deze de alcohol niet aankan
Mangrove Jack M31 Tripel
BE-256 Belgian Abbaye
Danstar ESB
Danstar Nottingham
WLP126 Vermonth ale
WLP4045 Voss Kveik

Keus genoeg dus, Ik kan wel splitsen maar in maximaal 2 batches

Graag jullie ideeën voor de gist en ook het recept


Gerb

Ik heb vooral heel veel vragen. Niet omdat er iets verschrikkelijks fout met het recept is, maar vooral omdat ik het zelf heel anders zou doen.

Waarom havervlokken?
Wat is het doel van de melanoidinemout? Moutig wordt het zeker wel met deze begindichtheid.
Begindichtheid verlagen naar max 1090
Meer caramout met niet te veel kleur 80-120 EBC (8-10%)
Zwarte mout zou ik eruit laten. Zeker als het alleen voor de kleur is. Dan nog liever chocolademout.
Wat is het doel van de beide suikers?
Ik vind de bitterheid hoog voor de stijl, max 25 IBU
Gebruik geen US hoppen, past niet bij de bierstijl
Voor de gist: BE256 of Nottingham

BrouwMark

Vrijwel eens met Gerb. Quad klassiek: half pils, half palemout, een flink aandeel donkere kandij(siroop) tot ±1090. Meer niet, of het moet iets donkere caramout zijn voor extra kleur. Nobele hop tot 20-25 EBU.

Van je gisten zou ik de 256 nemen.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 10-09-2019  16:43 uVrijwel eens met Gerb. Quad klassiek: half pils, half palemout, een flink aandeel donkere kandij(siroop) tot ±1090. Meer niet, of het moet iets donkere caramout zijn voor extra kleur. Nobele hop tot 20-25 EBU.

Van je gisten zou ik de 256 nemen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Zo maak je een middelmatige quad, een sterke versie van een Westmalle dubbel die eigenlijk echt ondermaats is.
Toch wat cara en een tikje roost zal meer diepte geven.

Battum80

Bedankt voor jullie reacties. Op veel vragen heb ik geen antwoord, als ik ze had, had ik dit recept waarschijnlijk niet gepost. De suiker-mix is omdat ik dacht dat 1 kilo donkere suiker het bier te donker gaat maken. Ik heb het recept gebaseerd op verschillende recepten hier op het forum en een filmpje op Youtube van David Heath. Ik wilde ook Special B toevoegen maar die kan ik hier niet kopen.


Gerb

Ja wel wat kort door de bocht. Mijn advies was ook om de caramout te verhogen. 

@Battum gewoon brouwen zoals je van plan was en dan nog eens kijken wat je wilt veranderen.

Gerb

Special b zou je evt zelf kunnen maken. Zoek maar eens op dit forum.

Battum80

Ik krijg volgende week bezoek uit NL dus laat toch maar even een zakje Special B leveren.

Suggestie voor de gist?

Koen S

Citaat van: Battum80 op 10-09-2019  19:49 uIk krijg volgende week bezoek uit NL dus laat toch maar even een zakje Special B leveren.

Suggestie voor de gist?
Wyeast 1782, dat is de Rochefort-gist.

Sjoerd

Voor mij ook wat veel verschillende mouten, met pale, tarwe, cara 120 en 10% donkere kandij, siroop of basterdsuiker kom je een eind. Eens met W1762, maar als je een korrel gebruikt zou ik kiezen voor Nottingham. Op 19 graden op laten lopen tot 22. Succes!

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 10-09-2019  18:22 u... een middelmatige quad, een sterke versie van een Westmalle dubbel die eigenlijk echt ondermaats is.

Ik vind Battum 's recept te ingewikkeld, vandaar mijn opmerking. Je krijgt zo echt geen middelmatige quadrupel hoor, het is in wezen het simpele maar effectieve recept voor een Westvleteren 12-kloon.

Sjoerd

Daar sluit ik me bij aan, je krijgt inderdaad niet de meest complexe quad, maar is zeker verdienstelijk

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 11-09-2019  13:56 uIk vind Battum 's recept te ingewikkeld, vandaar mijn opmerking. Je krijgt zo echt geen middelmatige quadrupel hoor, het is in wezen het simpele maar effectieve recept voor een Westvleteren 12-kloon.
Waarom zou je een Westvleteren 12 willen klonen? Voor mij is Westvleteren zwaar overroepen.
Maar je hebt gelijk, het geposte recept was erover. Met  pilsmout als basis, wat  caramunich en carafaspecial + wat donkere basterdsuiker kom je al een heel eind. En je hebt meteen wat meer gelaagdheid door de donkere mouten.

EBC

Citaat van: Koen S op 11-09-2019  22:19 uWaarom zou je een Westvleteren 12 willen klonen? Voor mij is Westvleteren zwaar overroepen.

Zojuist nog ene gedronken, na een Abt van Bernardus. Toch een serieus verschil. Doe mij maar de Westvleteren. Overroepen, ja dat is waar. Maar het is een verdomd goed bier.

Koen S

Citaat van: EBC op 11-09-2019  22:23 uZojuist nog ene gedronken, na een Abt van Bernardus. Toch een serieus verschil. Doe mij maar de Westvleteren. Overroepen, ja dat is waar. Maar het is een verdomd goed bier.
Doe mij maar de Rochefort 10, liefst op keldertemperatuur. Toch complexer door de donkere mouten.

Battum80

Ik heb het recept op basis van jullie opmerking inmiddels aangepast. Ik zal het nog publiceren voor ik ga brouwen en als het drinkbaar is de resultaten delen.

Battum80

Net gebrouwen, uiteindelijk is dit het recept geworden:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk82
Naam receptRichtersbier Quadrupel
Brouwdatum4-10-2019
BierstijlQuadrupel
Volume19,0
Begin SG1,093 SG
Berekende kleur (Morey)66 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement79,7 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water Richterswil
7,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
80 mg/l21 mg/l7 mg/l122 mg/l5 mg/l12 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPilsmoutWeyermann3 EBC61,8 %
0,70 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC10,3 %
0,20 kgSpecial BDingemans350 EBC2,9 %
0,20 kgCara-BohemianWeyermann195 EBC2,9 %
0,20 kgCara-amberWeyermann70 EBC2,9 %
1,00 kgBruine kandijsuikerSupermarkt180 EBC14,7 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
5252,0 °C1 min.3 min.3,6 l/kg
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,4 gSaazpellets3,7%60 min.7,1 IBU
10,8 gCentennialpellets8,7%60 min.13,3 IBU
20,0 gSaazpellets3,7%10 min.3,8 IBU
15,0 gAmarillopellets8,9%10 min.6,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gNottingham (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Het rendement was met 80% hoger dan verwacht maar het verdampen ging minder snel. Uiteindelijk 20 liter over met een SG van 1.093. Ik heb ervoor gekozen de batch te splitsen. De ene helft met Nottingham en de andere helft met Kveik 20 Espe. De laatste staat een uur na enten al voorzichtig te bluppen na flink onder-enten.

De kleur was lichter dan verwacht, waarschijnlijk geeft de suiker toch minder kleur dan de op de verpakking aangegeven 180 EBC.

Wordt vervolgd...

chthon

Bruine suikers kleuren inderdaad veel minder dan je zou verwachten. Dit komt omdat de stoffen die de kleuring veroorzaken (ik wil ze geen kleurstoffen noemen omdat ze eigenlijk onstaan uit het proces van het raffineren van de suiker) niet echt stabiel zijn in het brouwproces.

De meeste stabiele kleur- en smaakstoffen worden geleverd door roostmouten, caramelmouten en de siropen van Candi Syrup Inc.

De karamel en gekleurde suikers van Arsegan lijken minder krachtig in kleur en smaak. Er staat wel op 1800 EBC, maar als je de kleur nadien vergelijkt met het recept lijkt het toch veel bleker.

Bruine suiker zoals van Candico en Van Gilse hebben weinig kleurkracht. Candico gebruikt melasse in hun recept, zodat er wel een dropsmaakje kan doorkomen. Van Gilse is enkel gekleurd met karamel. Hun pannenkoekenstroop bevat dan wel melasse.

goom

Amarillo en Centenial in een quadrupel.
Bijzonder.

Gielus

Is het niet zo dat de Amerikanen juist fan zijn van de Quadrupel? Volgens mij noemen zij het een "Quad" en gebruiken zij daarvoor wel degelijk Amerikaanse soorten hop. Niks mis mee toch?

EBC

Citaat van: Gielus op 06-10-2019  10:43 uIs het niet zo dat de Amerikanen juist fan zijn van de Quadrupel? Volgens mij noemen zij het een "Quad" en gebruiken zij daarvoor wel degelijk Amerikaanse soorten hop. Niks mis mee toch?

Niks mis met brouwen wat je zelf leuk vindt.
Maar als je het quadrupel noemt, dan zet je de mensen op het verkeerde been, er zit geen Amerikaans citrus hoparoma in deze stijl. En ook volgens BJCP zit er enkel Europese hop in.  :brouwen:

Hoe moet je het dan noemen? American Quadrupel? ach bierstijlen ...

Battum80

De enige die op het verkeerde been wordt gezet ben ikzelf als enige afnemer van dit bier. Ik weet dat de 'regels' alleen nobele hop voorschrijven, maar regels zijn saai.
De belangrijkste reden dat er een biersoort staat is omdat BrouwHulp erom vraagt.

.... en ik geen zin hebom alternatieve biersoorten toe te voegen

knifeman

Ik gebruik de mangrove Jack tripel gist in mijn quadrupel en heel lekker volgens de vrienden (en mezelf).

henkie

Citaat van: Battum80 op 04-10-2019  20:41 uUiteindelijk 20 liter over met een SG van 1.093. Ik heb ervoor gekozen de batch te splitsen. De ene helft met Nottingham en de andere helft met Kveik 20 Espe. De laatste staat een uur na enten al voorzichtig te bluppen na flink onder-enten.

De kleur was lichter dan verwacht, waarschijnlijk geeft de suiker toch minder kleur dan de op de verpakking aangegeven 180 EBC.

Wordt vervolgd...

Hoeveel Espe 20 heb je toegevoegd?

Battum80

Citaat van: henkie op 08-10-2019  19:04 uHoeveel Espe 20 heb je toegevoegd?

Ik heb een starter gemaakt van 500 ml wort met 1 vlok gedroogde Espe. Die heb ik afgegoten en 2 buisje van 5 ml gevuld en in de koelkast bewaard. De rest is bij het wort gegaan. Hoeveel cellen dit zijn weet ik niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.