Doe ik wat verkeerd en wat dan?

Gestart door Kokkebil, 09-09-2019 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Bij elk brouwsel dat ik brouw heb ik aan het eind veel minder bier, dan het volgens het recept zou moeten zijn.
Ik hou de aangegeven hoeveelheden brouw en spoelwater precies volgens recept aan.

Na het koken filter ik het wort altijd in kaasdoeken.

Bij het bottelen heb ik altijd een enorme hoerveelheid slurry onder in het vat.
Nu ook weer. Volgens recept 25 ltr. eindresultaat amper 20 liter.

Wat moet ik anders gaan doen?

Scorpionrose

Citaat van: Kokkebil op 09-09-2019  16:23 uBij elk brouwsel dat ik brouw heb ik aan het eind veel minder bier, dan het volgens het recept zou moeten zijn.
Ik hou de aangegeven hoeveelheden brouw en spoelwater precies volgens recept aan.

Na het koken filter ik het wort altijd in kaasdoeken.

Bij het bottelen heb ik altijd een enorme hoerveelheid slurry onder in het vat.
Nu ook weer. Volgens recept 25 ltr. eindresultaat amper 20 liter.

Wat moet ik anders gaan doen?

Zonder enige gegeven kunnen wij niet met je meedenken.
Begin met het recept te delen.

brouwerwaldonk

In de enorme hoeveelheid slurry zit uw tekort aan bier.
Door op een andere manier en ander moment te filteren (een hevelfilter) na het maischen, is elke liter vloeistof allemaal helder wort zonder slurry.
Na het koken pas filteren is niet de juiste manier. Normaal kook je helder wort en hoeft het daarna niet meer gefilterd te worden.   

Kokkebil

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-09-2019  16:54 uNormaal kook je helder wort en hoeft het daarna niet meer gefilterd te worden.

En de hop restant dan?

Koen S

Je filtert eigenlijk 2 keer: na het maischen filter je om helder wort te krijgen, na het koken en koelen om je hop, eiwitten en andere troep  niet mee te nemen naar je gistvat.  Elk verlies, ook door koken, noteer je en dat geef je in in je brouwprogramma. Dan zou het eindvolume moeten kloppen met wat je gepland hebt.
Meten is weten.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 09-09-2019  16:23 uWat moet ik anders gaan doen?
Ik denk dat je vraag feitelijk over 2 dingen gaat:
1) doe ik iets wat anderen niet doen wat minder wort oplevert
2) bereken ik iets verkeerd zodat ik minder heb dan ik denk

2 is simpel op te lossen. gewoon alles vermenigvuldigen met de verhouding wat je zou willen halen en wat je nu haalt, dus in jouw geval 25/20.
1 kan betekenen dat er iets niet handig gaat bij filteren en bottelen.
slurry onderin je vat is normaal. maar dat is geen 5 liter op 25 liter bier. als je de gist goed hebt laten bezinken en overhevelt in een bottelemmer zou je hooguit 1 liter slurry mogen hebben op 25 liter.   

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 09-09-2019  16:23 uBij elk brouwsel dat ik brouw heb ik aan het eind veel minder bier, dan het volgens het recept zou moeten zijn.
Ik hou de aangegeven hoeveelheden brouw en spoelwater precies volgens recept aan.

Lees dit eens..

brouwerwaldonk

Citaat van: Kokkebil op 09-09-2019  19:28 uEn de hop restant dan?
Ik maak per keer een brouwsel om 43 liter bier te bekomen
Ik filter het beslag na het maischen met een hevelfilter en bekom ongeveer 58 liter wort terwijl ik 64L water gebruik tijdens het maischen en spoelen. Er blijft ongeveer 6 liter water in de natte bostel zitten (die is er als 10 kg droog ingegaan)
Na het koken heb ik 0,1 tot 0,2 L slurry uit de neergeslagen eiwitten de rest schat ik op 0,5 tot 1 kg natte hopbellen (begonnen met 100g) Na het koken hevel ik meestal 43 liter glashelder wort over naar het gistvat.
Dus samengevat bekom ik uit 64L water en 10 kg mout, 42 liter gebotteld bier van 7,5 vol%.
Afhankelijk van het meer of minder hevig koken, heb ik soms een litertje minder of meer bier.

Kokkebil

Citaat van: Oscar op 09-09-2019  20:53 uLees dit eens..

Done!

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 10-09-2019  13:06 uDone!

En snap je nu wat je anders moet doen?  :brouwen:

Martijn0172

Gebruik je brouwsoftware? Het zou ook kunnen dat de ingevulde parameters niet kloppen met in de praktijk? Het is de moeite waard om eens alles goed op te meten zoals;

Hoeveelheid vocht wat achterblijft in mout
Hoeveelheid wort wat achterblijft na filteren
Hoeveelheid wort wat achterblijft in de pan na koken
Hoeveelheid L in de pan voor koken (bij 100c)
Hoeveelheid L in de pan na koken (bij 100c)
Hoeveel L gaat er daadwerkelijk gistvat in
Hoeveel L slurry blijft er over, etc

En dan vergeet ik echt nog wel wat :-)

Kokkebil

Citaat van: Martijn0172 op 10-09-2019  21:02 uGebruik je brouwsoftware? Het zou ook kunnen dat de ingevulde parameters niet kloppen met in de praktijk? Het is de moeite waard om eens alles goed op te meten zoals;

Hoeveelheid vocht wat achterblijft in mout
Hoeveelheid wort wat achterblijft na filteren
Hoeveelheid wort wat achterblijft in de pan na koken
Hoeveelheid L in de pan voor koken (bij 100c)
Hoeveelheid L in de pan na koken (bij 100c)
Hoeveel L gaat er daadwerkelijk gistvat in
Hoeveel L slurry blijft er over, etc

En dan vergeet ik echt nog wel wat :-)

Neen, alles uit de losse pols!

Kokkebil

Citaat van: Oscar op 10-09-2019  19:10 uEn snap je nu wat je anders moet doen?  :brouwen:

Neen niet dramatisch veel anders als dat ik het allemaal doe.
Misschien iets aanpassen bij het filteren en misschien wat grover schroten.zodat je minder fijne deeltjes in je wort hebt.

Martijn0172

Citaat van: Kokkebil op 11-09-2019  12:02 uNeen, alles uit de losse pols!

Dan is het toch ook niet gek dat het vaak niet overheen komt? Recepten zijn over het algemeen aangepast aan de parameters van de receptmakers installatie. Als jou parameters anders zijn is het resultaat ook anders

Biertje1985

Citaat van: Koen S op 09-09-2019  20:13 uJe filtert eigenlijk 2 keer: na het maischen filter je om helder wort te krijgen, na het koken en koelen om je hop, eiwitten en andere troep  niet mee te nemen naar je gistvat.  Elk verlies, ook door koken, noteer je en dat geef je in in je brouwprogramma. Dan zou het eindvolume moeten kloppen met wat je gepland hebt.
Meten is weten.
Met een conical fermenter kan je er ook voor kiezen om de hop en de trub af te laten na het koelen en overpompen/hevelen. En daarna pas de gist enten.

Scorpionrose

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-09-2019  22:31 uEr blijft ongeveer 6 liter water in de natte bostel zitten (die is er als 10 kg droog ingegaan)



Er blijft ongeveer 1 liter per kg achter in je bostel dus daar heb je al 4 liter verschil.

brouwerwaldonk

Misschien daarom dat ik zo weinig verliezen heb. Ik heb een perfect werkend filter systeem en manier van werken, wat daar voor zorgt.
Volgend brouwsel nog eens extra nawegen hoeveel de bosten weegt.

hansHalberstadt

Ooit nagemeten voor een van mijn rekensheets:
watergewicht in de bostel=moutgewicht*0,861
Dus elke kg mout geeft ca 860g wateropname. Daarbij is het aangenomen drooggewicht van de bostel
drooggewicht=(1-suikerextract%)xkg mout= (1- 0.75) x moutgewicht= 0.25 x moutgewicht.
totale bostel is dus moutgewicht x (0.86+0.25)=1.11 x moutgewicht.
Dit geldt als je de bostel helemaal laat uitlekken.
(Feitelijk heb ik het natuurlijk andersom gedaan: bostel=1.11 x moutgewicht en via aanname drooggewicht= 0.25 x moutgewicht kom je dan op 860 g/kg mout wateropname.)

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 11-09-2019  12:09 uNeen niet dramatisch veel anders als dat ik het allemaal doe.

Heb je de zin "filteren tot gewenst volume voor koken" ook gelezen?  ;)

EBC

Er zijn twee soorten recepten
- aangepast aan de installatie van een brouwer
- uitwisselbaar tussen brouwers

Als je een bestaand recept gebruikt, dan moet je altijd nadenken hoe het op jouw installatie past en hoe jouw rendementen zijn.

Een goed recept is uitwisselbaar tussen brouwers. Dat betekent dat het begin SG en het aantal liters is bepaald in je kookketel direct na koken, bij 100 °C. Het begin SG is dan wel gemeten bij 20 °C.
Alle liters die je daarna overhoudt, zijn installatieverliezen afhankelijk. Het aantal liters dat je uiteindelijk bottelt is dus flink lager.

Jij kent jouw verliezen, als het goed is. En dan kan je het recept aanpassen naar de hoeveelheid bier die je gebotteld wilt overhouden.

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-09-2019  18:30 uMisschien daarom dat ik zo weinig verliezen heb. Ik heb een perfect werkend filter systeem en manier van werken, wat daar voor zorgt.
Volgend brouwsel nog eens extra nawegen hoeveel de bosten weegt.

Ik denk dat jouw recepten precies zijn aangepast aan jouw manier van werken. Zou je een recept van mij, onaangepast gebruiken, dan is het waarschijnlijk heel anders.

jelle82

Citaat van: Kokkebil op 11-09-2019  12:02 uNeen, alles uit de losse pols!

Als je precies op het gewenste volume bier met het gewenst alcoholpercentage wilt uitkomen, moet je elke stap meten. Alleen zo kun je alle belangrijke waardes voor jouw brouwinstallatie kennen en kun je consistente brouwsels brouwen.

Ik zou je aanraden om eens het hele brouwproces handmatig door te rekenen, hier (http://home.kpn.nl/peter_wester/Artikelen/RekenenAanRecepten.pdf) staat heel info. Dat heeft mij erg geholpen.

brouwerwaldonk

Citaat van: EBC op 11-09-2019  19:38 uIk denk dat jouw recepten precies zijn aangepast aan jouw manier van werken. Zou je een recept van mij, onaangepast gebruiken, dan is het waarschijnlijk heel anders.
Ik heb nochtans een heel simpel recept 80% pilsmout en 20% Munichmout. Met hop hetzelfde enkel 2 soorten hop die bij begin en na 50 minuten worden toegediend. Met een ander recept of met dat van u (wat ik niet ken) heb ik evenmin verliezen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.