Hoe suikergift uitvoeren

Gestart door Jasper!, 08-09-2019 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper!

Hi,

Ik wil tijdens de gisting nog suiker toevoegen gezien het begin SG van mijn brouwsel wat lager uitviel dan gepland. Maar wat ik nergens terug kan vinden is hoe je dit uitvoert.

Kan je de suiker er zo bijgooien, of een klein beetje water aan de kook brengen met de suiker en deze afgekoeld toevoegen?

Dank

hansHalberstadt

Suiker er zo bij gooien levert heel veel schuim op, kan er zelfs overheen gaan. Wat ik zou doen is de suiker even opkoken en afkoelen en dan erbij 1 gewichtsdeel suiker + 1 gewichtsdeel water. Dan krijg je een vrij dikke stroop, maar dat lost wel weer op door de wervelingen van het gisten. 1 gewichtsdeel suiker + 2 gewichtsdelen water kan ook prima is veel vloeibaarder, maar dan verdun je je bier iets meer. Suiker na een paar dagen toevoegen, maar wel voordat het helemaal is uitgegist. Dan hoeft de gist zo min mogelijk te schakelen, maar heeft wel als voordeel dat er geen hele hoge suikerconcentratie is aan het begin.   

Mattijs

Toevallig heb ik gisteravond 800 gram suiker opgelost in 400 ml water en toegevoegd aan mijn vergistende tripel.
Op aanraden van Jamil Z. toegevoegd na 70% van de hoofdvergisting.

De tripel stond al ruim 2 dagen te vergisten @18 graden en waterslot activiteit was al dalende.(1 blup / 5 seconden)
Gist: Wyeast 3787 Trappist High Gravity met starter.

Vanmorgen: Mega blow-off. Enorm veel gist slurry, overal plak-troep in mijn koelkast.
Dit was met 15 liter in een 7 gallon brew bucket.
Met zoveel headspace had ik dit zeker niet verwacht.

Volgende keer suiker wat later toevoegen denk ik?

hansHalberstadt

Citaat van: Mattijs op 09-09-2019  08:46 uToevallig heb ik gisteravond 800 gram suiker opgelost in 400 ml water en toegevoegd aan mijn vergistende tripel.
Op aanraden van Jamil Z. toegevoegd na 70% van de hoofdvergisting.

De tripel stond al ruim 2 dagen te vergisten @18 graden en waterslot activiteit was al dalende.(1 blup / 5 seconden)
Gist: Wyeast 3787 Trappist High Gravity met starter.

Vanmorgen: Mega blow-off. Enorm veel gist slurry, overal plak-troep in mijn koelkast.
Dit was met 15 liter in een 7 gallon brew bucket.
Met zoveel headspace had ik dit zeker niet verwacht.

Volgende keer suiker wat later toevoegen denk ik?
Wat was de temperatuur van de suikeroplossing bij toevoegen? Ik voeg het inderdaad nog wat later toe bij 80 of 90%, maar hangt ook van je gist af hoe die erop reageert.
Bij mij was dat ongeveer dezelfde snelheid die er ook was toen dezelfde hoeveelheid vgb suiker nog aanwezig was vanuit de mout en die snelheid was al stukken lager dan aan het begin.

Jasper!

Dank voor de antwoorden! Helder.

In mijn gistvat van 32 liter zit nu ongv 26. Iets meer dan gepland en dus ook een wat lager sg.

Zou het wellicht helpen de temperatuur iets lager te brengen bij de suikergift? 19 graden bijvoorbeeld? En deze dan naar de grootste reactie weer rustig aan terug omhoog brengen.

hansHalberstadt

Ik zou de temperatuur zo laten omdat anders ongewenst gist gaat neerslaan. wel evt de suiker in kleinere porties toevoegen met bv een halve dag ertussen als je bang bent dat het er overheen gaat. echter bij mij is dat nog nooit gebeurt en toch al minstens 10 x toegapast.

Mattijs

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2019  10:32 uwat was de temperatuur van de suikeroplossing bij toevoegen? Ik voeg het inderdaad nog wat later toe bij 80 of 90%, maar hangt ook van je gist af hoe die erop reageert.
Bij mij was dat ongeveer dezelfde snelheid die er ook was toen dezelfde hoeveelheid vgb suiker nog aanwezig was vanuit de mout en die snelheid was al stukken lager dan aan het begin.
Suikeroplossing was 20-21 graden..

Jacques

Citaat van: Mattijs op 09-09-2019  08:46 uToevallig heb ik gisteravond 800 gram suiker opgelost in 400 ml water en toegevoegd aan mijn vergistende tripel.
Op aanraden van Jamil Z. toegevoegd na 70% van de hoofdvergisting.

De tripel stond al ruim 2 dagen te vergisten @18 graden en waterslot activiteit was al dalende.(1 blup / 5 seconden)
Gist: Wyeast 3787 Trappist High Gravity met starter.

Vanmorgen: Mega blow-off. Enorm veel gist slurry, overal plak-troep in mijn koelkast.
Dit was met 15 liter in een 7 gallon brew bucket.
Met zoveel headspace had ik dit zeker niet verwacht.

Volgende keer suiker wat later toevoegen denk ik?

Of de suiker in twee porties toevoegen. Op die manier verspreid je de vergisting.

Mattijs

Citaat van: Jacques op 09-09-2019  21:33 uOf de suiker in twee porties toevoegen. Op die manier verspreid je de vergisting.
Goeie tip Jaques. :biersmile:
Ik zal tevens een blow-off tube installeren, scheelt weer schoonmaakwerk volgende keer.

Ik heb even doorgezocht naar dit onderwerp en het nut van suikergift na de hoofdvergisting vs suikergift bij einde koken.

Hier een interessant artikel / experiment: http://brulosophy.com/2017/12/25/sugar-additions-boil-vs-high-krausen-exbeeriment-results/
De auteur van dit stuk komt tot de conclusie dat de latere suikergift geen aantoonbaar beter bier geeft.

Iemand anders al eens zo'n vergelijkend experiment uitgevoerd?
Als het weinig verbetering brengt dan is toevoegen bij het koken natuurlijk makkelijker en veiliger.

ciesvandekwis

Je zou wel kunnen zeggen dat tijdens het koken toevoegen een deel suikers in de hop blijft hangen. Je haalt volgens mij toch meer efficiëntie bij het later toevoegen. Ik giet doorgaans de hete oplossing en een bokaal met schroefdop en laat die op de kop afkoelen. Bokaaltje (of twee) openschroeven en bijgieten is nu ook hét grootste werk niet.

Mattijs

Citaat van: ciesvandekwis op 10-09-2019  10:11 uJe zou wel kunnen zeggen dat tijdens het koken toevoegen een deel suikers in de hop blijft hangen. Je haalt volgens mij toch meer efficiëntie bij het later toevoegen. Ik giet doorgaans de hete oplossing en een bokaal met schroefdop en laat die op de kop afkoelen. Bokaaltje (of twee) openschroeven en bijgieten is nu ook hét grootste werk niet.
Nee het werk valt inderdaad mee.
Overigens moet ik toevoegen dat in bovengenoemd experiment wordt aangegeven dat er qua smaak geen voordeel werd behaald,
maar dat de methode van suiker later toevoegen wel een bijdrage kan leveren aan het voorkomen van een verstokte vergisting.

Serge VL

Citaat van: ciesvandekwis op 10-09-2019  10:11 uJe zou wel kunnen zeggen dat tijdens het koken toevoegen een deel suikers in de hop blijft hangen. Je haalt volgens mij toch meer efficiëntie bij het later toevoegen. Ik giet doorgaans de hete oplossing en een bokaal met schroefdop en laat die op de kop afkoelen. Bokaaltje (of twee) openschroeven en bijgieten is nu ook hét grootste werk niet.
Die 10 g suikers die je verliest in je hop wegen niet op tegen het extra werk, Enkel indien je met een heel hoge suikergift hebt heeft het nut dit afzonderlijk toe te voegen.
Een lager eind SG haal je er absoluut niet mee (op voorwaarden dat je voldoende en gezonde gist toevoegt)

Snelbier

Ook op dit forum de nodige experimenten daarmee, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html
Jaques was VEEL eerder dan Brulosuphy.  Uitkomst is ongeveer gelijk.
Zelf gebruik ik de 'late suikergift' soms als het gistvat wat vol dreigt te raken;
Dan de kristalsuiker en 2 delen water achterhouden en later toevoegen, nadat ergste schuim inzakt.
Dus bij aanvang vergisting wat meer kopruimte.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 10-09-2019  15:42 uOok op dit forum de nodige experimenten daarmee, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html
Jaques was VEEL eerder dan Brulosuphy.  Uitkomst is ongeveer gelijk.
Zelf gebruik ik de 'late suikergift' soms als het gistvat wat vol dreigt te raken;
Dan de kristalsuiker en 2 delen water achterhouden en later toevoegen, nadat ergste schuim inzakt.
Dus bij aanvang vergisting wat meer kopruimte.

Klopt. Er zijn door meerdere leden tests uitgevoerd. Er is bij een paar van die tests een verschil geconstateerd in de vergistingsgraad. Dit waren vooral zware bieren. Door de late suikergift was bij die bieren een iets hogere vergistingsgraad. Bij een aantal andere bieren was geen echt verschil. Naar de smaakinvloed is destijds niet gekeken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.