Winter tripel

Gestart door Streppel, 08-09-2019 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Streppel

Op basis van de Westmalle Tripel wil ik een lekkere kruidige winterse tripel brouwen. Hebben jullie tips voor specerijen?

Jacques

Citaat van: Streppel op 08-09-2019  15:07 uOp basis van de Westmalle Tripel wil ik een lekkere kruidige winterse tripel brouwen. Hebben jullie tips voor specerijen?

Westmalle Tripel en specerijen zijn twee dingen die niet samengaan.

Het kruidige van Westmalle komt uit de gist en de hop. Bij dit bier worden geen kruiden gebruikt wel een zeer stevige suikergift.

middelaersch

Op het forum staan genoeg recepten voor tripel, onder 'bewezen recepten'. Ff zoeken....  :biersmile:

Snelbier

Misschien zoeken naar 'kerstbier' ??
En graag terugmelden.. Ben ik ook gered.
==============
Zonder gein: Westmalle 'verbouwen' is vloeken in de kerk.
Mag 'beter' worden (volgens jou), maar noem het géén Westmalle meer.
Definieer je smaak, liefst aan de hand van commerciële bieren.
Levert gegarandeerd zinvolle tips op.
Merry Xmas, Snelbier

Streppel

Citaat van: Jacques op 08-09-2019  15:48 uWestmalle Tripel en specerijen zijn twee dingen die niet samengaan.

Het kruidige van Westmalle komt uit de gist en de hop. Bij dit bier worden geen kruiden gebruikt wel een zeer stevige suikergift.

Mee oneens. Onlangs een Westmalle nagebrouwen met peper, citroengras en gember. Dit was zeer smaakvol

Streppel

We hebben basis recept voor Westmalle. Maar die naam draagt het niet meer, erg lekker met kaneel

Citaat van: Snelbier op 08-09-2019  16:56 uMisschien zoeken naar 'kerstbier' ??
En graag terugmelden.. Ben ik ook gered.
==============
Zonder gein: Westmalle 'verbouwen' is vloeken in de kerk.
Mag 'beter' worden (volgens jou), maar noem het géén Westmalle meer.
Definieer je smaak, liefst aan de hand van commerciële bieren.
Levert gegarandeerd zinvolle tips op.
Merry Xmas, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Streppel op 09-09-2019  09:57 uMee oneens. Onlangs een Westmalle nagebrouwen met peper, citroengras en gember. Dit was zeer smaakvol
Wel smaakvol, maar dan is het geen Westmalle Tripel als daar geen kruiden inzitten zoals Jacques aangaf.

Geeft niet want waarom zou je niet gewoon je eigen tripel recept maken als je die beter vindt dan Westmalle Tripel. Bier klonen en een lekker bier brouwen zijn 2 verschillende dingen.

Jacques

Citaat van: Streppel op 09-09-2019  09:57 uMee oneens. Onlangs een Westmalle nagebrouwen met peper, citroengras en gember. Dit was zeer smaakvol

Dan brouw je geen kloon van Westmalle Tripel, maar een geheel ander bier. Zoals Hans ook schrijft gaan er geen kruiden in dit bier. Een tripel heeft het ook niet nodig. Sinds de nodige jaren geleden Tripel Karmeliet op de markt verscheen denken veel mensen dat in een tripel kruiden thuishoren maar dat is niet het geval. Een tripel kan, net zoals een dubbel, goed gebrouwen zonder kruiden.

Wil1

Laurier, kruidnagel en steranijs. Heb ooit een wintertripel gebrouwen met deze kruiden. Erg lekker. Zorg wel dat je kruiden in balans zijn.

Jacques

Citaat van: Wil1 op 10-09-2019  12:33 uLaurier, kruidnagel en steranijs. Heb ooit een wintertripel gebrouwen met deze kruiden. Erg lekker. Zorg wel dat je kruiden in balans zijn.

Dan brouw je geen tripel maar een lichtgekleurd winterbier...

Streppel

Citaat van: Wil1 op 10-09-2019  12:33 uLaurier, kruidnagel en steranijs. Heb ooit een wintertripel gebrouwen met deze kruiden. Erg lekker. Zorg wel dat je kruiden in balans zijn.

Welke hoeveelheden heb jij toegevoegd en wanneer heb je dit er bij gedaan

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 10-09-2019  21:13 uDan brouw je geen tripel maar een lichtgekleurd winterbier...

Dat is natuurlijk een beetje spelen met definities. Als je in essentie een tripel brouwt, maar mét kruiden, mag je het wat mij betreft best een wintertripel noemen. Neem nou de hertog Jan winter van weleer, een prachtige tripel met kruiden!

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 13-09-2019  00:16 uDat is natuurlijk een beetje spelen met definities. Als je in essentie een tripel brouwt, maar mét kruiden, mag je het wat mij betreft best een wintertripel noemen. Neem nou de hertog Jan winter van weleer, een prachtige tripel met kruiden!

Dat was geen tripel maar een winterbier... Is ook als zodanig op de markt gebracht.

hansHalberstadt

Karmeliet? Tripel met kruiden. Wat is de grens van wat je nog Tripel mag noemen volgens de definitie? Of is het woord definitie hier toch een vaag begrip?

ppuk

Kan allemaal wel, maar in principe laat je in een tripel de kruiden er niet uitknallen. Tenzij er zelf gewoon zin in hebt :brouwen:
Kijk hier maar eens voor het stijladvies:
http://www.bjcp.org/style/2015/26/26C/belgian-tripel/

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2019  07:54 uKarmeliet? Tripel met kruiden. Wat is de grens van wat je nog Tripel mag noemen volgens de definitie? Of is het woord definitie hier toch een vaag begrip?

Karmeliet is voor mij geen tripel maar een zwaar witbier...

In een tripel hoort niet een kruidige smaak de boventoon voeren. Esters, hogere alcoholen en kruidig hoppig zijn de kenmerkende smaken. Maar er zijn "tripels" is redelijk kruidig zijn.

Het komt overigens vaker voor dat de grenzen van bierstijlen niet scherp te trekken zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.