Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Procedure van reinigen brouwmaterialen  (gelezen 613 keer)

Offline Sid

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Procedure van reinigen brouwmaterialen
« Gepost op: 08-09-2019 08:42 u »
Goedemorgen iedereen,

Ik heb nu een aantal schoonmaak materialen in mijn bezit, maar ben er niet helemaal uit wat nu de juiste manier is om ze te gebruiken.

Voordat ik ga brouwen maak ik alle materialen schoon met een spons en water, dit zonder reinigingsmiddelen. Hierna als al het zichtbare vuil verdwenen is gebruik ik een Chemipro Oxi oplossing om het de reinigen. Is dit nu voldoende of moet ik er ook nog met een Puro San oplossing overheen? Lees dat Chemipro Oxi namelijk ook desinfecterende eigenschappen heeft, dan is Puro San toch eigenlijk overbodig?

En is deze methode goed voor alle materialen, dus ook de vergistingstank en gebruikte slangen?

Flessen reinigen:
Na het gebruik spoel ik de flessen direct goed af, schud flink en laat ze daarna drogen op de droogtoren.
Voor het bottelen gebruik een Puro San oplossing op de avvinatore en spoel het na een minuut af met water.

Ben ik zo op de goede weg of zijn er nog stappen die ik echt moet doen om geen infecties te krijgen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Procedure van reinigen brouw materialen
« Reactie #1 Gepost op: 08-09-2019 09:20 u »
Je hebt reinigen en desinfecteren, je hebt de warme kant en de koude kant.

Na het brouwen reinig je alles, visueel schoon en droogt het.

Voor (of tijdens) het brouwen desinfecteer je alles aan de koude kant, slangen, platenkoeler, gistvat, flessen bottelpijpje etc.

Veel reinigingsmiddelen hebben ook een desinfecterende werking maar zijn geen desinfectiemiddelen want ze zijn niet zo als zodanig erkend. Purosan is als ik het goed begrijp een desinfectiemiddel. Na desinfectie behoor je na te spoelen, volgens de wet, als hobbybrouwer ben je vrij te doen zoals je wilt,

Ingo

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 08-09-2019 15:01 u »
Je hebt reinigen en desinfecteren, je hebt de warme kant en de koude kant.

Na het brouwen reinig je alles, visueel schoon en droogt het.

Voor (of tijdens) het brouwen desinfecteer je alles aan de koude kant, slangen, platenkoeler, gistvat, flessen bottelpijpje etc.

Veel reinigingsmiddelen hebben ook een desinfecterende werking maar zijn geen desinfectiemiddelen want ze zijn niet zo als zodanig erkend. Purosan is als ik het goed begrijp een desinfectiemiddel. Na desinfectie behoor je na te spoelen, volgens de wet, als hobbybrouwer ben je vrij te doen zoals je wilt,

Ingo

Niet 100% mee eens, na het brouwen reinig je en droog je alles maar maar desinfecteer je best ook moeilijk te bereikbare plaatsen zoals de dode ruimte achter bokkranen, binnenzijde van slangen, pompen, platenkoelers ....
Eigenlijk alles plaatsjes waar er vocht kan achterblijven en die je niet 100% kan drogen. De reden is dat vele desinfectiemiddelen beÔnvloed of ontoereikend worden door achtergebleven biofilm.
Deze biofilm groeit tijdens de periode dat je niet brouwt op deze plaatsen welke nat blijven en als je dan een desinfectiemiddel gebruikt dat gevoelig is voor vervuiling dan kom je er op een bepaald moment mogelijk niet meer.

Als je aan het brouwen bent heb je toch steeds een emmer of vat desinfectiemiddel bij de hand en op dus overschot op het einde, En het vergt geen moeite je apparatuur hier even met na te spoelen ipv dit desinfectiemiddel gewoon weg te gieten, het is gewoon een goede gewoonte.

Trouwens zij die een desinfectiemiddel op basis van een zure anionische laatste spoeling gebruiken (starsan, purosan saniclean), deze hebben sowieso een nawerking ook als ze opdrogen en een positieve en conserverende invloed op je RVS als je dit al laatste spoeling gebruikt. De naam van het product zegt het trouwens zelf "zure anionische laatste spoeling"

Moet je nu extra daar desinfectiemiddel voor gaan aanmaken om die moeilijk te bereiken of nat blijvende plaatsen te desinfecteren, neen dat is er ook over als hobbybrouwer, Een andere optie is nu en dan deze plaatsen volledig te demonteren en ten gronde periodiek te reinigen.

https://edis.ifas.ufl.edu/fs077

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 08-09-2019 15:11 u »
Voordat ik ga brouwen maak ik alle materialen schoon met een spons en water, dit zonder reinigingsmiddelen.

Als je dit nu na het brouwen doet... dan kun je deze stap overslaan  :)

Hierna als al het zichtbare vuil verdwenen is gebruik ik een Chemipro Oxi oplossing om het de reinigen.

Schoonmaken is je hobby?  :weetniet:

Is dit nu voldoende of moet ik er ook nog met een Puro San oplossing overheen?

Uitkoken in heet water en daarna nog ff 5 minuten in de magnetron... ;D ;D ;D >:D >:D >:D :nut: :nut: :nut:

Focus je op het reinigen van de spullen die je gebruikt tijdens het koelen en je gistvat... de rest kun je laten zitten... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 08-09-2019 15:43 u »
Focus je op het reinigen van de spullen die je gebruikt tijdens het koelen en je gistvat... de rest kun je laten zitten... ;)

Dat het belangrijk is dat alle spullen die gebruikt na koken en afkoelen goed gedesinfecteerd moeten zijn ben ik het je eens.

Neemt niet weg dat alle andere brouwspullen goed schoongemaakt moeten zijn. Voor de groei van micro-organismen zijn voeding en vocht noodzakelijk. Door de voeding weg te halen verklein je de groei van schimmels en dergelijke in leidingen, kranen en andere apparatuur die moeilijk te drogen zijn.

Aan de warme kant van het brouwen is het allemaal minder kritisch omdat je het wort nog kookt. Maar als je brouwapparatuur beschimmeld is ga je dat wel terugproeven in je bier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 08-09-2019 16:56 u »
Maar als je brouwapparatuur beschimmeld is ..

Stop dan maar met de hobby.... :-\ :-\ :-\ :( :( >:D >:D >:D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-09-2019 17:19 u »
Stop dan maar met de hobby.... :-\ :-\ :-\ :( :( >:D >:D >:D

Dat is een antwoord van een commerciŽle brouwer die geen concurentie wil.

Ik zou zeggen: verbeter je werkmethode.

Hopbier

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #7 Gepost op: 08-09-2019 17:51 u »
Dat is een antwoord van een commerciŽle brouwer die geen concurentie wil.

Ik zou zeggen: verbeter je werkmethode.

Hopbier
Ik dacht het jij zegt het 8) Nutteloze opmerking van Oscar.

Offline Sid

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Procedure van reinigen brouwmaterialen
« Reactie #8 Gepost op: 08-09-2019 17:58 u »
Iedereen weer bedankt voor alle reacties.

Het desinfecteren deed ik nog niet na een brouwsessie, dit pak ik bij de volgende brouwsessie gelijk mee (met puro san). Als ik mijn slangen en afvulpijpje als laatst inspuit met puro san en dit niet afdroog, heb al gemerkt dat dit erg lastig is namelijk (Nu blijft er water in staan en droogt het heel langzaam op). Is dit dan wel gewoon goed gereinigd?

Als er geen zichtbaar vuil is, is de schoonmaakactie met de Chemipro Oxi dan noodzakelijk? Schoonmaken is inderdaad niet zo'n hobby van me, maar het is natuurlijk ook zonde als je bier een infectie krijgt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Procedure van reinigen brouwmaterialen
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2019 21:45 u »
Als er geen zichtbaar vuil is, is de schoonmaakactie met de Chemipro Oxi dan noodzakelijk? Schoonmaken is inderdaad niet zo'n hobby van me, maar het is natuurlijk ook zonde als je bier een infectie krijgt.

Niet al het vuil is zichtbaar...

Overigens maak ik alles goed schoon na gebruik met Oxi of Enzybrew 10. Slangen en hevelpijpje hang ik op zodat het water er uit kan. Pas voor gebruik desinfecteer ik de spullen die in aanraking komen met afgekoelde wort. Deze werkwijze wordt aangeraden door leveranciers van reinigings- en desinfecteermiddelen die leveren aan professionele brouwerijen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 09-09-2019 09:35 u »

Eigenlijk alles plaatsjes waar er vocht kan achterblijven en die je niet 100% kan drogen. De reden is dat vele desinfectiemiddelen beÔnvloed of ontoereikend worden door achtergebleven biofilm.

Eens.

Of het echt het grote verschil  maakt weet ik niet. Het kan ook de keuze aan reinigingsmiddelen zijn, kies voor die die ook desinfecterende werking hebben. Hoeveel CFU's heb je over na 30 min 2% NaOH @80įC (CIP)? Voor de hele moeilijke plekken (onder de filterbodem) gebruik ik "biotex voor de brouwer" als reinigingsmiddel. OXI achtige producten helpen ook om de CFU's omlaag te krijgen.

Tegen een "eens in de maand brouwer" zou ik zeggen, doen, haal het deel nog even door de desinfectie,

Ingo

Tags: