Met moutextract 23 liter wort van SG 1095 met 10 punten verhogen tot SG1105

Gestart door ppuk, 07-09-2019 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Dag allemaal,

Heb hier wort met een SG van 1095 en die wil ik graag verhogen naar 1105. 23 liter van SG 1095 zit in de vergistingstank. Als ik die wil verhogen naar 1105 heb ik onderstaand rekensommetje in gedachten. Gegeven dat 100 gram moutextract op 1 liter water een sg van 1036 geeft lijkt mij dat om 1 liter water met 1 sg punt te verhogen je 2,8 gram moutextract nodig hebt.

Voor de gewenste verhoging van 10 SG van 23 liter bier heb ik dan 23 * (10 * 2,8) gram moutextract nodig. Dus alleen al voor de verhoging zal ik 644 gram moutextract toe moeten voegen. Maar dat moet dan eerst nog opgelost worden in een liter water en die wil ik als basis een sg van 1105 meegeven: dat komt er ook nog bij en dat is (105 * 2,8 gram) 294 gram moutextract.

Dus om mijn wort van 23 liter met SG 1095 met 10 SG te verhogen heb ik 1 liter water nodig waarin ik 938 gram moutextract oplos. Geen idee of dat gaat lukken ;-)

Klopt mijn rekengebrabbel een beetje?

brouwerwaldonk

Waarom je zo een sterk wort en dus een sterk bier wil, is mij een raadsel (maar wie ben ik om u dat af te raden). Het heeft geen meerwaarde op smaakgebied en je zal een kanjer van een gist nodig hebben om dat te vergisten naar 1010, voor mij een aanvaardbaar peil. 

hansHalberstadt

Even afgezien of het zinvol is, maar dit zou je moeten toevoegen volgens mijn berekeningen:
1000 gram moutextract (=1000/1.62=617ml) plus 1000 gram water waar je het in oplost=1liter, samen ga je dan van 23 liter naar 24.62 liter. Ik heb het even als extra suiker ingevoerd omdat je alleen het effect op het begin SG wilde weten. Dan maakt het niet uit wat voor suiker.


Ik zou dat dan toevoegen enkele dagen na het begin van de gisting.

ppuk

Bedankt! Ik zie naast het sg/brix verschil eigenlijk niet hoe het berekend is? Of is dit via de andere tabbladen?

hansHalberstadt

Zelfde tabblad. Het verschil is extra suiker linksonder 0 g of 1000 g en totaalvolume van 23 l naar 24.6 liter. (= 1.6 liter extra= volume van 1000 g suiker + 1000 g water).

ppuk


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.