Recept voor eerste Weizen

Gestart door Brouwdraakje, 07-09-2019 11:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwdraakje

Ben momenteel bezig aan een recept voor een Weizen. Kwam al verschillende topics hierover tegen, inclusief de zeer behulpzame artikelen uit Braumagazin.
Ik heb het volgende recept samengesteld:

Weissbier 5.5% / 12.9 °P

IBU (Tinseth): 11 / Color: 7.1 EBC
Batch Volume: 12 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 13.21 L
Sparge Water: 4.94 L
Total Water: 18.15 L

Boil Volume: 16.31 L

Pre-Boil Gravity: 1.037
Post-Boil Gravity: 1.048

Vitals
Original Gravity: 1.052
Final Gravity: 1.010



Maischschema
Ferulazuur — 44 °C — 10 min
Eiwitrust — 52 °C — 15 min
Beta — 62 °C — 30 min
Alfa — 71 °C — 30 min
uit — 78 °C — 5 min


Mouten  (2.3 kg)
1.4 kg (57.7%) — Dingemans Pale Wheat — Grain — 3.2 EBC
900 g (37.1%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
Anders (125 g)
125 g (5.2%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC — Bottling


Hops (15 g)
15 g (11 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 70 min


Yeast/gist
1 pkg — Wyeast Labs 3068 Weihenstephan Weizen
87 billion yeast cells
0.54 million cells / ml / °P


Fermentation/vergisting
Primary — 19 °C — 2 days
Primary — 23 °C — 7 days


Carbonation: 3.5 CO2-vol


Ik heb er nog wel een aantal vragen/meedenkers over:

  • Ik lees dat de ferulazuurruststap nodig is om kruidnagelsmaak te verkrijgen. Ik lees echter verschillende temperaturen, tussen de 40 en 45 graden. Ik heb 44 graden genomen omdat deze ook in het boek van Adrie naar voren kwam. Zijn er voor- dan wel nadelen aan een temperatuurkeuze in dit bereik?
  • De gist heeft een temperatuurbereik tussen de 17,8 en 23,8 graden, optimaal. Ik las dat om meer een banaan te verkrijgen, meer estervorming, je hoger kunt vergisten. Ik heb daarom de vergisting gestart op 19 graden om daarna te verhogen naar 23. Of zouden jullie gewoon 1 temperatuur aanhouden?

Dank alvast  ^-^

Biertje1985

Mooi recept, simpel, met de wy3068 kun je beter niet hoger gaan dan 21 ºC afhankelijk van hoeveel esters (lees banaan) je in je weizen wilt hebben. De pale mout is in mijn weizen recept vervangen door bohemian pilsmout voor wat meer smaak. Of eventueel  het aandeel pale zou ik verlagen voor bijvoorbeeld  3-8% munchener mout. Ferularust bij 40-45 van +-20 minuten, en (heel)rustig doorverwarmen naar je tweede rust stap geeft hier het gewenste resultaat met een subtiele kruidnageltoon. Met 1 zakje vloeibare gist heb je ruim voldoende cellen, soms kan je met deze gist wat lager pitchen om nog wat esters te krijgen want de 3068 is een behoorlijk sterke en actieve gist.

Gist aftappen (of overhevelen) doe ik wel met de gist voordat bier helder trekt, de uitgezakte eiwitten zijn dan weg en ipv 2 cm gist op de bodem van de fles slechts een mm wat precies genoeg is om aan de smaak en troevelheid bij te dragen zonder een overheersende gistsmaak die ik wel eens heb ervaren met te veel van deze gist in de fles.

Fractus

Zie ik goed dat je 10 g/L suiker toevoegt voor het bottelen? Is dat niet een beetje veel? :o

seed7

57% tarwe --> Langzaam filteren en spoelen, vooral in het begin een miezerig dun straaltje laten komen en niet de kraan vol open gooien,

Ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 09-09-2019  09:41 u57% tarwe --> Langzaam filteren en spoelen, vooral in het begin een miezerig dun straaltje laten komen en niet de kraan vol open gooien,

Ingo
Ja het is opletten geblazen met al die tarwe, meetregelen om verstopping van het filterbed te voorkomen zijn op zijn plaats.

jaapz

Citaat van: Fractus op 09-09-2019  09:27 uZie ik goed dat je 10 g/L suiker toevoegd voor het bottelen? Is dat niet een beetje veel? :o

Voor 3.5 volumes CO2 krijg ik bij de brewersfriend calculator zelfs ~11 gram per liter. Dat klopt dus wel aardig. Weizen moet ook een hoog koolzuurgehalte hebben. Vorige weizen die ik heb gebrouwen zat ik ook al op de 9 gram per liter.

EvdBroek

Ik zou de 52 graden stap er uit halen en zo snel mogelijk van 44 naar 62 gaan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.