Zelf rvs ketels/tanks lassen

Gestart door ientjetoe, 04-09-2019 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ientjetoe

Iemand ervaring met zelf de ketels en of tanks lassen?

Jeroen76

Welke middelen heb je tot je beschikking?

RVS lassen is toch net even anders...

Gr. Jeroen


seed7

Ja. Als je geen (tig) lasser bent, niet doen.

Ingo

PrinsPils

Eerst zou je een gewalste plaat moeten hebben en dan wil je ook het liefst een bolle onder- en bovenkant er op. (aangezien RVS behoorlijk 'trekt' na het lassen door de spanning die er in zit).
Daarnaast moet je behoorlijke skills hebben om hier een mooie doorlas in te lassen met TIG.

Ik vermoed om het feit dat het wordt gevraagd dat er weinig tot geen ervaring is met TIG. Als redelijk geoefende TIG-lasser raad ik je aan om het aan de pro's over te laten en een hoop frustraties te voorkomen. Laat staan de kosten voor het materiaal waarbij de kans zeer reel is dat het gaat mislukken.

Juindorper

Waarom zelf gaan lopen prutsen terwijl alles wat je nodig hebt gewoon te koop is voor prijzen waar je het zelf niet voor kunt maken? :weetniet:

hansHalberstadt

Natuurlijk kun je alles leren, maar dan zou je eerst een cursus moeten volgen. Ik ga er even vanuit dat dat niet het plan was. Zelf heb ik ooit een lascursus gevolgd elektrisch lassen met gewone elektrodes. Dat was zeker niet zo dat je het in een uurtje onder controle had. om een mooie las te leggen was je als cursist al snel een uurtje of 10 verder. Een hoeklas was nog het makkelijkst omdat je elektrode nog maar in 1 richting fout kon gaan, maar om dan een mooie gelijkmatige lasrups te krijgen was ook dan nog heel veel oefenen. En hoe dunner de plaat hoe lastiger het wordt. Niet iets om even op een avondje te doen dus. Ik weet niet of TIG makkelijker of moeilijker is dan elektrode lassen. Zelf geen ervaring met TIG. (helaas)   
   

middelaersch

Citaat van: ientjetoe op 04-09-2019  21:26 uIemand ervaring met zelf de ketels en of tanks lassen?

Waarom stel je deze vraag, wat wil je precies weten?
Wil je zelf een ketel lassen, of zoek je iemand die dat voor je kan doen?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 07-09-2019  23:47 uWaarom stel je deze vraag, wat wil je precies weten?
Wil je zelf een ketel lassen, of zoek je iemand die dat voor je kan doen?
Ja zo kun je de vraag ook lezen natuurlijk. tijd voor wat aanvulling.

joenedu

Ik ben bezig om me te verdiepen in een RVS vergistingsvat, maar ik bedacht me inderdaad ook dat het heel handig zou zijn om zelf zo'n conische ketel in elkaar te kunnen lassen. Interessante vraag, maar de bedoeling is niet helemaal duidelijk.

Anton

Ientjetoe, de topicstarter vraagt enkel of er iemand ervaring heeft van ketels lassen.
De verdere discussie is zonder hem een eigen leven gaan leiden. :weetniet:

Dus terug naar zijn vraag;  ik heb er ervaring mee.

Davester

Citaat van: Anton op 08-09-2019  18:11 uIentjetoe, de topicstarter vraagt enkel of er iemand ervaring heeft van ketels lassen.
De verdere discussie is zonder hem een eigen leven gaan leiden. :weetniet:

Dus terug naar zijn vraag;  ik heb er ervaring mee.

En, kun je als lasser (ik kan het niet overigens maar ken wel lassers) een conisch vat maken en heb je daar tips voor?

Knobby

een kook/maisch ketel lassen kan nog wel als je wat ervaring hebt met rvs lassen. voor gistingstanks wil je toch hele mooie nette gladde lasnaden hebben aan de binnenkant en zou ik gewoon aan de profs overlaten. daar komt nog bij dat als je een volle functionerend cct wilt hebben dat deze ook een druk tot 2-3 bar moet kunnen hebben en een dubbele want voor glycol koelen enz enz

Anton

Citaat van: Davester op 08-09-2019  20:34 uEn, kun je als lasser (ik kan het niet overigens maar ken wel lassers) een conisch vat maken en heb je daar tips voor?
Het lassen kan ik wel, ook met een gladde las aan de binnenkant, maar al dan niet conisch walsen kan ik niet.
Overigens, lassen doe ik niet meer, want gepensioneerd, maar de vraag was of er iemand ervaring mee had.
Eventuele tips hierover wil ik wel delen.

Jeroen76

Altijd fijn als een topicstarter niet de antwoorden en vragen volgt die er op zijn/haar vraag worden geplaatst..

Gr. Jeroen

Anton


Guppie

Komt misschien ook wel omdat de vraag niet werd beantwoord gelijk, men wilde gelijk weten welke skills die had.

Niels B.

Laatsts actief 07-09-2019 18:07 u

Misschien is hij vergeten dat hij dit heeft geplaatst?

Mijn advies: Koop een mooie tank met de juiste afwerkingen.
1 lasje verkeerd en je kunt een ophoping van gisten en bacteriën krijgen met iedere batch een infectie tot gevolg.

ientjetoe

Heren,

Dank voor jullie reacties!

Zelf ben ik een vrij ervaren lasser en omdat wij allen passie hebben om zelf bier te brouwen lijkt het mij dan ook heel mooi om zelf je installatie te gaan bouwen/lassen.
TIG lassen komt niet wekelijks voor voor mij en dan meer het recht toe recht aan werk zeg maar.
MIG lassen wel dagelijks.
Het framewerk gaat me zeker lukken.
De gist- en lagertanks uiteraard dubbelwandig en conisch uitgevoerd.
Plaatwalsen uitbesteden en ik heb een goede kennis die vakkundig RVS kan lassen.
Dan kijk ik eerst wel even mee.

Oscar

Citaat van: ientjetoe op 17-09-2019  00:19 uHeren,

Dank voor jullie reacties!

Zelf ben ik een vrij ervaren lasser en omdat wij allen passie hebben om zelf bier te brouwen lijkt het mij dan ook heel mooi om zelf je installatie te gaan bouwen/lassen.

Eerst leren brouwen. Dag gaan bouwen (lassen) als je dat zelf kunt, en je hebt er het geld voor (materiaal) zeker doen! Maar leer eerst brouwen zodat je perfect weer hoe je je installatie wilt. ;)  Zo heb ik het ook gedaan... :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.