Eerste brouwdag, laag rendement maar komt dit nog goed?

Gestart door Brouwerij Mennekes, 04-09-2019 20:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Zaterdag was mijn eerse brouwdag. Zoals beschreven in mijn vorige post ging dit niet zonder slag of stoot en hield ik uiteindelijk maar 12 liter over van de verwachte 17 liter.

Mijn Blond bier zou een begin SG van 1065 moeten hebben en een geschat eind van 1015. (aldus het originele recept van 17 liter).

Na het maischen had ik een SG van 1049 wat 1045 had moeten zijn volgens BrouwHulp. En na het spoelen kwam ik op 1034. Toen tijdens het koken nog de 0,5 kg suiker toegevoegd en uiteindelijk op 1066 gekomen waar 1065 gepland was. Hartstikke blij was ik.

Omdat ik veel te fijn geschroot had is er van alles mis gegaan en heb ik 75% van het spoelwater al bij het maischen toegevoegd en heb ik daarna veel te hard gekookt. mijn daadwerkelijke rendement was dus maar 49,4%. Geeft niks, volgende keer doen we dit beter.

Het bier heeft nu 4,5 dagen staan te gisten en sinds gisteren gingen de bubbels een stuk zachter in het waterslot. Vanmorgen was er al zo goed als geen activiteit meer en zojuist besloten om te hevelen. De SG was momenteel 1031. Ongeveer dus 16 SG hoger dan de geplande 1015. Normaal hevel je pas bij 10 SG boven eind SG maar omdat het echt al doodgevallen was toch al geheveld. Overigens geheveld middels een hevel met droesemkop en dat werkte prima. Wel even 100 g suiker opgelost in 200 ml water, af laten koelen en dit in het hevelvat gedaan om vervolgens te hevelen. (tip van een medebrouwer).

Ik hoop dus dat ik nog richting het voorspeld 1015 ga. Ik heb de temperatuur nu een graadje hoger gezet naar 21 (begonnen op 18 en elke dag 0,5 omhoog).

Het is nu 1 tot 3 weken wachten als ik me niet vergis. En zodra het voorspelde eind SG is bereikt dan bottelen (met bottelsuiker). Klopt dit? En wat als dit na 3 weken nog te hoog zit? Langer wachten?

Bedankt!

de Machtige Wil

Hoi Mennekes,

ik zou me nog niet echt zorgen maken, zo lang staat het nog niet. Heb je die laatste meting met een hydrometer gedaan?

Ik zou even een dagje of twee wachten en zien of de extra suikergift wat activiteit brengt en dan nog eens meten.

 :biersmile: 

Brouwerij Mennekes

Citaat van: de Machtige Wil op 04-09-2019  20:17 uHoi Mennekes,

ik zou me nog niet echt zorgen maken, zo lang staat het nog niet. Heb je die laatste meting met een hydrometer gedaan?

Ik zou even een dagje of twee wachten en zien of de extra suikergift wat activiteit brengt en dan nog eens meten.

 :biersmile:
Hey, ik hoop ook niet dat ik me zorgen moet maken. Maar gewoon even wat onkunde en onzekerheid in dit geval. Ik heb alle metingen met een refractometer gedaan. Ik verwacht dat dat suiker inderdaad wel nog iets gaat doen, zo niet dan gewoon nog wat afwachten toch?

de Machtige Wil

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 04-09-2019  20:33 uIk heb alle metingen met een refractometer gedaan.

Heb je er met die laatste meting rekening mee gehouden dat je refractometer metingen moet corrigeren tijdens de gisting?

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 04-09-2019  20:33 uzo niet dan gewoon nog wat afwachten toch?

Ja zou ik doen, pas als het echt helemaal stil valt zou ik me zorgen maken.

Brouwerij Mennekes

Hij staat nu alweer flink te borrelen. Nog geen uur na het hevelen. Is goed neem ik aan?

BrouwMark

Citaat van: de Machtige Wil op 04-09-2019  20:42 uHeb je er met die laatste meting rekening mee gehouden dat je refractometer metingen moet corrigeren tijdens de gisting?

Ik heb je refractometing even omgerekend voor je, en kom op een SG van 1010. Volgens mij is je bier al een heel eind op weg naar uitgegist zijn...

Brouwerij Mennekes

Citaat van: BrouwMark op 04-09-2019  20:57 uIk heb je refractometing even omgerekend voor je, en kom op een SG van 1010. Volgens mij is je bier al een heel eind op weg naar uitgegist zijn...

Ow top, hoe bereken je dat dan?

BrouwMark

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 04-09-2019  21:36 uOw top, hoe bereken je dat dan?

Bijvoorbeeld op:
https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/#

Gebruik het deel onder 'part II: alcohol present'

middelaersch

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 04-09-2019  20:01 uEn zodra het voorspelde eind SG is bereikt dan bottelen (met bottelsuiker). Klopt dit? En wat als dit na 3 weken nog te hoog zit? Langer wachten?

Dit is niet het juiste uitgangspunt. Je moet niet bottelen als het voorspelde eind SG is bereikt, maar als het bier is uitgegist.

Zodra het 'blubben' in het waterslot ophoudt, ga je om de paar dagen het SG meten. Als het SG minstens een dag of drie, vier niet meer is veranderd mag je aannemen dat het bier is uitgegist, en kun je bottelen. Eerder niet.
(Het 'voorspelde' eind SG is slechts een theoretische berekening, de praktijk wijkt daar nog wel eens vanaf.)

Brouwerij Mennekes

Citaat van: middelaersch op 04-09-2019  23:49 uDit is niet het juiste uitgangspunt. Je moet niet bottelen als het voorspelde eind SG is bereikt, maar als het bier is uitgegist.

Zodra het 'blubben' in het waterslot ophoudt, ga je om de paar dagen het SG meten. Als het SG minstens een dag of drie, vier niet meer is veranderd mag je aannemen dat het bier is uitgegist, en kun je bottelen. Eerder niet.
(Het 'voorspelde' eind SG is slechts een theoretische berekening, de praktijk wijkt daar nog wel eens vanaf.)

Tuurlijk, was dat ff vergeten. Dan wachten we gewoon ff af. Bedankt

Brouwerij Mennekes

Nou, SG is nu al 3 dagen stabiel op 1031 op de refractometer SG waarde. Als ik dit omreken dan kom ik op 1008. Redelijk uitgegist. Ik proefde vandaag echter een licht zuurtje in het blond bier. Ik wil morgenavond bottelen en hopelijk is dat zuurtje weg over een paar weken. Iemand een idee waar dit lichte zuurtje ineens vandaan komt?

Jacques

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 10-09-2019  20:14 uNou, SG is nu al 3 dagen stabiel op 1031 op de refractometer SG waarde. Als ik dit omreken dan kom ik op 1008. Redelijk uitgegist. Ik proefde vandaag echter een licht zuurtje in het blond bier. Ik wil morgenavond bottelen en hopelijk is dat zuurtje weg over een paar weken. Iemand een idee waar dit lichte zuurtje ineens vandaan komt?

Daar zijn 3 verklaringen voor:
1. Bier is altijd vrij zuur. Doordat er weinig restsuikers zijn kom het zurige meer naar voren.
2. Tijdens de vergisting wordt acetaldehyde gevormd. Veel mensen ervaren deze stof als zurig. Acetaldehyde is een tussenproduct bij de omzetting van suiker naar alcohol. Meestal wordt de concentratie minder met de tijd.
3. Er is een infectie in je bier gekomen...

Oscar

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 04-09-2019  20:01 uen hield ik uiteindelijk maar 12 liter over van de verwachte 17 liter.

Lees voer !!!

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Oscar op 10-09-2019  23:19 uLees voer !!!

Ga je dit nu bij ieder bericht als standaard reactie plaatsen?

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jacques op 10-09-2019  22:04 uDaar zijn 3 verklaringen voor:
1. Bier is altijd vrij zuur. Doordat er weinig restsuikers zijn kom het zurige meer naar voren.
2. Tijdens de vergisting wordt acetaldehyde gevormd. Veel mensen ervaren deze stof als zurig. Acetaldehyde is een tussenproduct bij de omzetting van suiker naar alcohol. Meestal wordt de concentratie minder met de tijd.
3. Er is een infectie in je bier gekomen...

Bedankt Jacques, dan ga ik gewoon bottelen vanavond en proeven we het over een paar weken wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 10-09-2019  23:19 uLees voer !!!
Kleine hint: geef een kleine hint.

hansHalberstadt

Ik begreep uit jouw eerdere post dat je een Easybrew gebruikt. Juist bij brouwautomaten die rondpompen is te fijn schroten funest omdat de weerstand voor het doorpompen van water door het beslag sterk toeneemt als de deeltjes kleiner worden. Ook bij het spoelen levert dat problemen. Iets te grof levert een klein beetje lager rendement, maar dat kun je gemakkelijk compenseren door wat meer mout. Het resultaat is echter veel stabieler te voorspellen en beter dan bij te fijn schroten. 

Ik heb de link van Oscar gelezen maar zag niet echt een aanknopingspunt met jouw situatie Oscar misschien goed als je jouw aanwijzing even toelicht?   

Brouwerij Mennekes

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2019  08:11 uIk begreep uit jouw eerdere post dat je een Easybrew gebruikt. Juist bij brouwautomaten die rondpompen is te fijn schroten funest omdat de weerstand voor het doorpompen van water door het beslag sterk toeneemt als de deeltjes kleiner worden. Ook bij het spoelen levert dat problemen. Iets te grof levert een klein beetje lager rendement, maar dat kun je gemakkelijk compenseren door wat meer mout. Het resultaat is echter veel stabieler te voorspellen en beter dan bij te fijn schroten.

Hey Hans, bedankt. Ik heb het rendement aangepast in de brouwsoftware en inderdaad wat grover schroten zal helpen. Ongeveer 1,5 mm las ik.
Nu nog hopen dat dat zuurtje verdwijnt. Ik gebruik nog zo'n 7 g bottelsuiker per fles vanavond dus wellicht dat dat nog gaat helpen.

Edwin brouwt

Die 1.5 mm zegt niet zoveel: als je met een boormachine je molen aandrijft krijgt je veel fijnere maling dan wanneer je met de hand schroot.
Hier staat een leuk topic waar je kunt zien hoe het er ongeveer uit moet zien:


https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35067.msg530226.html/




CeesM

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 11-09-2019  09:42 uIk gebruik nog zo'n 7 g bottelsuiker per fles vanavond dus wellicht dat dat nog gaat helpen.
Bottel je in 1 liter flessen? :-\

Heuvinger brouwerij

Citaat van: CeesM op 11-09-2019  20:23 uBottel je in 1 liter flessen? :-\
Vertel!
Waar koop ik 1 Liter bierflessen voor 26 mm kroonkurk, DeClerck, Peronne heeft 3/4 L flessen met 26 mm kroonkurk.
Ik weet wel over een anderhalve maand koop ik ze aan de Costa Blanca...

Brouwerij Mennekes

Citaat van: CeesM op 11-09-2019  20:23 uBottel je in 1 liter flessen? :-\
Whoops, 7 g per liter inderdaad. 77 g op mijn totale batch  :o

Brouwerij Mennekes

Het is nog goed gekomen dus:

Ligt nu een week op 25 graden. Smaak is heerlijk en geen gekke bijsmaak. De afronk heeft iets van anders maar ik kan niet goed herkennen wat. Niks wat niet smaakt maar gewoon even net iets anders.

Koolzuur kan misschien nog wat hoger dus misschien nog een weekje langer op 25 graden? Of doet dat niks af.

Ik ben wel echt heel trots op mijn eerste biertje met mout, hoppellets en gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.