Schommelingen bij meten temperatuur tijdens maischen

Gestart door jelle82, 04-09-2019 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle82

Om de temperatuur van het beslag te meten tijdens het maischen gebruik ik de digitale sondethermometer van Brewferm.

Ik maisch in een weckketel* en de temperatuur die de thermometer hangt af van de plek van de sonde in het beslag. Ook als ik door het beslag roer, verspringt de temperatuur zomaar 5-8 graden (naar boven en onder), zonder dat deze weer zakt of stijgt naar de oorspronkelijke temperatuur. Of als ik de sonde helemaal in het beslag stop, krijg ik andere waardes als aan de buitenkant... Soms aan de buitenkant zelfs hogere temperaturen...  :weetniet: Zeer frusterend.

Ik ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand tips of trucs?

* na vier brouwsels zonder isolatie aan de buitenkant, heb ik mijn vijfde brouwsel met isolatie gebrouwen. Maar ook hier grote temperatuurschommelingen.

tdp

Om een goede meting te kunnen doen, moet je wel een zo homogeen mogelijk beslag hebben. Dus een goed beslag maken, in eerste instantie goed roeren, en dan meten. Wanneer je verwarmt tijdens het maischen ook eventueel roeren om zo weer een homogene massa te krijgen. En eventueel een andere thermometer ernaast gebruiken, om te 'ijken' of je huidige thermometer misschien wel de storende factor is.

Succes!

EBC

Zodra je het beslag verwarmt moet je roeren, continu, altijd, zonder te stoppen. De thermostaat van de weckketel kan je vergeten, die doet niet mee, die werkt enkel voor water. Meet apart met je sondethermometer, en blijf roeren. Ook nadat de verwarming uit is, nog even doorroeren om de warmte die nog in de bodem zit te verdelen.

Koen S

Citaat van: EBC op 04-09-2019  16:54 uZodra je het beslag verwarmt moet je roeren, continu, altijd, zonder te stoppen. De thermostaat van de weckketel kan je vergeten, die doet niet mee, die werkt enkel voor water. Meet apart met je sondethermometer, en blijf roeren. Ook nadat de verwarming uit is, nog even doorroeren om de warmte die nog in de bodem zit te verdelen.
Absoluut blijven roeren tot enkele minuten nadat je hebt bijverwarmd. Ik brouw al jaren met een Weckketel. Het temperatuurverschil tussen onder (thermostaat weckketel) en boven (digitale thermometer die ik er af en toe in steek) is meestal maar een graad of 2. Daar kan ik mee leven. Isoleren is prima maar regelmatig roeren is echt wel nodig.

EBC

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  18:03 uAbsoluut blijven roeren tot enkele minuten nadat je hebt bijverwarmd. Ik brouw al jaren met een Weckketel. Het temperatuurverschil tussen onder (thermostaat weckketel) en boven (digitale thermometer die ik er af en toe in steek) is meestal maar een graad of 2. Daar kan ik mee leven. Isoleren is prima maar regelmatig roeren is echt wel nodig.

Roer ook verticaal, in tegenstelling tot horizontaal.

Bij vertikaal roeren haal je de onderkant naar boven. Bij horizontaal roeren draai je de boel in het rond. De bedoeling is dat je het aan de bodem opgewarmde wort naar boven haalt en mengt met het koelere wort. Vertikaal roeren dus.

Koen S

Citaat van: EBC op 04-09-2019  18:24 uRoer ook verticaal, in tegenstelling tot horizontaal.

Bij vertikaal roeren haal je de onderkant naar boven. Bij horizontaal roeren draai je de boel in het rond. De bedoeling is dat je het aan de bodem opgewarmde wort naar boven haalt en mengt met het koelere wort. Vertikaal roeren dus.
Moet je zeker doen. Wel opletten voor oxidatie dus voorzichtig van onder naar boven roeren en er geen lucht in kloppen.
EBC, wij worden op de duur nog vrienden. 😉

jelle82

Dank allen! Is uiteraard allemaal heel logisch. Bij mijn volgende brouwsel zal ik hierop letten. Ik ben ervan uitgegaan dat ik de sonde er gewwon in kan steken tijdens het maischen en op mijn gemak  kan meten, maar uiteraard moet ik ook roeren, etc.

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  18:03 uAbsoluut blijven roeren tot enkele minuten nadat je hebt bijverwarmd. Ik brouw al jaren met een Weckketel. Het temperatuurverschil tussen onder (thermostaat weckketel) en boven (digitale thermometer die ik er af en toe in steek) is meestal maar een graad of 2. Daar kan ik mee leven. Isoleren is prima maar regelmatig roeren is echt wel nodig.

Goed om te weten dat er ook andere brouwers zijn die met weckketels brouwen. Van de (al wat in de jaren gekomen) weckkettels die ik gebruik vertrouw ik de thermostaten voor geen meter. ;) Maar ze voldoen prima om met de hobby te beginnen.

EBC

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  19:04 uEBC, wij worden op de duur nog vrienden. 😉

Ondanks de soms stroeve woorden, zal ik altijd vriend zijn. Proost Koen!  :biersmile:

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 04-09-2019  18:24 uRoer ook verticaal, in tegenstelling tot horizontaal.

Bij vertikaal roeren haal je de onderkant naar boven. Bij horizontaal roeren draai je de boel in het rond. De bedoeling is dat je het aan de bodem opgewarmde wort naar boven haalt en mengt met het koelere wort. Vertikaal roeren dus.
Al brouw ik niet in een weckketel, roeren doe ik vaak, en niet alleen rondjes. Dat is wel vermoeiend en geestdodend. Laatst heb ik een nieuwe mengstaaf (zo'n betonmenggeval) op mijn boormachine gezet, en die op laag toerental het werk laten doen. Zo nu en dan er even doorheen en het is gepiept. Is dat een optie of te grof geweld?

middelaersch

Citaat van: ExPeteriment op 04-09-2019  23:23 uDat is wel vermoeiend en geestdodend.

Potverdorie waar is de echte brouwersspirit gebleven?   :nut: :nut: :nut:
Na een week op kantoor is er toch niks mooier dan een uurtje in een pan met wort roeren, alle tijd om je zonden van de week te overdenken  :proost2:

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 05-09-2019  01:04 uPotverdorie waar is de echte brouwersspirit gebleven?   :nut: :nut: :nut:
Na een week op kantoor is er toch niks mooier dan een uurtje in een pan met wort roeren, alle tijd om je zonden van de week te overdenken  :proost2:
Ik heb ooit toch maar voor en elektrisch aangedreven roerwerk gekozen.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 04-09-2019  23:23 uAl brouw ik niet in een weckketel, roeren doe ik vaak, en niet alleen rondjes. Dat is wel vermoeiend en geestdodend. Laatst heb ik een nieuwe mengstaaf (zo'n betonmenggeval) op mijn boormachine gezet, en die op laag toerental het werk laten doen. Zo nu en dan er even doorheen en het is gepiept. Is dat een optie of te grof geweld?
Zolang je maar geen lucht in het beslag slaat. zorgen dat het ding het beslag omhoog trekt dus.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 05-09-2019  05:04 uZolang je maar geen lucht in het beslag slaat. zorgen dat het ding het beslag omhoog trekt dus.
Dat was gelukt. Ik heb boormachine pas gestart toen het menggedeelte in het beslag zat en er pas weer uitgehaald toen die was gestopt, daarna afgeklopt.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 05-09-2019  01:04 uPotverdorie waar is de echte brouwersspirit gebleven?   :nut: :nut: :nut:
Na een week op kantoor is er toch niks mooier dan een uurtje in een pan met wort roeren, alle tijd om je zonden van de week te overdenken  :proost2:
Daar zit wat in. Het voelde toch een beetje als vloeken in de kerk. De te overdenken zonden stapelden zich maar op.

Toch maakten het in een mum verkregen homogene beslag, met goed verdeelde temperatuur, de tijd die ik had om zuurgraad te meten en aan te zuren en het sg/rendement dat boven verwachting was, veel goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.