SG berekenen door wort te wegen

Gestart door Ztefan, 01-09-2019 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ztefan

Na lange tijd eindelijke voor de tweede keer gebrouwen. Nu nog met moutextract, maar als de easybrew binnen is ga ik over op echt mout. De vorige keer had ik last van klonten door het moutextract, dus dit keer heb ik het in een keukenmachine langzaam laten roeren wat erg is bevallen. Helaas raakte mijn hydrometer defect, waardoor ik het SG niet kon meten.

Nu mijn vraag: Ik heb het wort gewogen. Is het mogelijk om aan de hand daarvan het SG te berekenen? Door hevelproblemen zat er wat residu in mijn maatcilinder, waardoor ik het heb moeten filteren. Hierdoor had ik nog maar 91 ml. Dit woog 92,8 gram. Ik kom dan uit op een gewicht van 1,01978 kg per L. Ik heb gelezen dat je de dichtheid van de oplossing moet delen door de dichtheid van puur water. In mijn geval dus 1,01978 : 0,99800 = 1,02182
Staat dit gelijk aan de SG van 1022? En is dit (te) laag?

Het moet volgens recept een blond bier met 6,5 vol.% alcohol worden (pagina 29 'Verander water in bier' van Adrie Otten). Er zit op 11 liter water 1,3kg licht moutextract en 0,3 kg medium moutextract. Alvast bedankt voor jullie hulp.

middelaersch

Het is eigenlijk heel simpel.

Bijvoorbeeld: een SG van 1.050 wil zeggen dat een liter wort 1.050 gram weegt.

92.8 : 91 = 1.01978, afgerond 1.020. Dat is wel heel weinig.
Ik denk dat je of met meten of met brouwen iets verkeerd hebt gedaan. Wat precies kan ik uit je verhaal niet opmaken.

Ztefan

Citaat van: middelaersch op 01-09-2019  16:33 uHet is eigenlijk heel simpel.

Bijvoorbeeld: een SG van 1.050 wil zeggen dat een liter wort 1.050 gram weegt.

92.8 : 91 = 1.01978, afgerond 1.020. Dat is wel heel weinig.
Ik denk dat je of met meten of met brouwen iets verkeerd hebt gedaan. Wat precies kan ik uit je verhaal niet opmaken.

Dankjewel! Dan zat ik qua theorie goed. Brouwen ging niet heel super, maar dit is ook een hele onnauwkeurige meetmethode denk ik. Wel hoop ik op een indicatie van hoe de vergisting verloopt. Ik had wat moeite met het wort aan de kook te krijgen, misschien dat het daardoor te lang warm is geweest?

middelaersch

Citaat van: Ztefan op 01-09-2019  18:33 uIk had wat moeite met het wort aan de kook te krijgen, misschien dat het daardoor te lang warm is geweest?

Dat kan de oorzaak niet zijn.

Na het maischen, voor het koken, moet je ook al een SG van veel meer dan 1.020 hebben (tenzij je een bijzonder licht bier brouwt).
Door het koken (waterverdamping) neemt het sg dan nog verder toe.

Als ik er vanuit ga dat je goed gemeten hebt, dan zou er tijdens het maischen iets fout moeten zijn gegaan. B.v. te weinig mout afgewogen, veel te grof geschroot, niet de juiste temperatuur, te kort gemaischt, veel te veel spoelwater gebruikt? Het kan van alles zijn.....

DeAik

Citaat van: middelaersch op 01-09-2019  18:53 uAls ik er vanuit ga dat je goed gemeten hebt, dan zou er tijdens het maischen iets fout moeten zijn gegaan. B.v. te weinig mout afgewogen, veel te grof geschroot, niet de juiste temperatuur, te kort gemaischt, veel te veel spoelwater gebruikt? Het kan van alles zijn.....

Lijkt me vreemd bij een moutextract...

middelaersch

Citaat van: DeAik op 01-09-2019  19:46 uLijkt me vreemd bij een moutextract...

Oops, sorry, niet goed gelezen.   :huilen:

Dan zou het dus zijn of te weinig extract, of te veel water, of toch niet goed gemeten.
Anders zou ik het niet weten. Misschien iemand anders nog een suggestie wat hier aan de hand kan zijn?

Ztefan

Ik heb 11 liter water gebruikt, volgens recept. Hij gist als een tierelier, dus ik ga uit van een meetfout. Mocht de smaak tegenvallen dan doe ik de volgende keer wat minder water, mocht ik nog eens met moutextract aan de gang gaan. Bedankt voor de reacties in ieder geval! Ik ben weer iets wijzer en kan niet wachten op de volgende keer.

Jacques

Citaat van: Ztefan op 01-09-2019  15:44 uNa lange tijd eindelijke voor de tweede keer gebrouwen. Nu nog met moutextract, maar als de easybrew binnen is ga ik over op echt mout. De vorige keer had ik last van klonten door het moutextract, dus dit keer heb ik het in een keukenmachine langzaam laten roeren wat erg is bevallen. Helaas raakte mijn hydrometer defect, waardoor ik het SG niet kon meten.

Nu mijn vraag: Ik heb het wort gewogen. Is het mogelijk om aan de hand daarvan het SG te berekenen? Door hevelproblemen zat er wat residu in mijn maatcilinder, waardoor ik het heb moeten filteren. Hierdoor had ik nog maar 91 ml. Dit woog 92,8 gram. Ik kom dan uit op een gewicht van 1,01978 kg per L. Ik heb gelezen dat je de dichtheid van de oplossing moet delen door de dichtheid van puur water. In mijn geval dus 1,01978 : 0,99800 = 1,02182
Staat dit gelijk aan de SG van 1022? En is dit (te) laag?

Het moet volgens recept een blond bier met 6,5 vol.% alcohol worden (pagina 29 'Verander water in bier' van Adrie Otten). Er zit op 11 liter water 1,3kg licht moutextract en 0,3 kg medium moutextract. Alvast bedankt voor jullie hulp.

In principe kun je als het volume en het gewicht weet het SG uitrekenen. Je moet dan wel een geijkte maatbeker en weegschaal nodig. En ook moet de je een goede thermometer hebben omdat de dichtheid van water temperatuur gerelateerd is.

Of de wijze van berekenen klopt laat ik graag over aan onze rekenmeester Hans Halberstadt.

Ztefan

Citaat van: Jacques op 01-09-2019  21:36 uIn principe kun je als het volume en het gewicht weet het SG uitrekenen. Je moet dan wel een geijkte maatbeker en weegschaal nodig. En ook moet de je een goede thermometer hebben omdat de dichtheid van water temperatuur gerelateerd is.

Of de wijze van berekenen klopt laat ik graag over aan onze rekenmeester Hans Halberstadt.

Aan ijkverschillen had ik nog niet gedacht. Dat maakt mijn meting helemaal onbetrouwbaar en dus maak ik mij minder zorgen om het lage SG. Zolang ik met de zelfde apparatuur werk kan ik hopelijk in ieder geval de vergisting zien verlopen. En naast deze theoretische les, heb ik ook het belang van reserve-apparatuur geleerd ;)

hansHalberstadt

De berekening klopt wel. SG is inderdaad tov water dus dichtheid/dichtheid water. Punt is alleen de nauwkeurigheid:
91 ml woog 92,8 gram. Maar was het precies 91 ml of kon het ook 91.5 zijn. Dat scheelt al snel 5 SG punten. Vooral het volume meten met een maatcylinder is erg onnauwkeurig. Voor betrouwbare SG metingen gebruiken ze vaak een pycnometer. Die vullen ze dan met water of met te meten vloeistof. De verhouding van beide gewichten minus het gewicht van de pycnometer is dan het SG.

Oscar

Citaat van: Ztefan op 01-09-2019  15:44 uNu mijn vraag: Ik heb het wort gewogen.

 :huilen: :huilen: :huilen: Koop toch een refracometer voor €15,- en ga niet zitten klooien met dit soort methodes... En als je brouwsoftware gebruikt (wel de juiste ;-) )  kun je soms best wel zonder meten vertrouwen op de berekende waarden... ;)

Oscar

Citaat van: Jacques op 01-09-2019  21:36 uomdat de dichtheid van water temperatuur gerelateerd is.

Hij was met wort bezig... :) ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-09-2019  22:02 uHij was met wort bezig... :) ;)

Lekker bijdehand.  ::)
Wort bestaat tussen de 90 tot 96% uit water.

Als je meet met een hydrometer hoor je altijd rekening te houden met de temperatuur van je monster.
Een goede refractometer houdt rekening met de temperatuur (mijn digitale refractometer laat ook de temperatuur zien van het monster). Bij een hand held refractometer gebruik je slechts één druppel wort. Deze druppel neemt snel de temperatuur aan van de meter.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 02-09-2019  22:00 u:huilen: :huilen: :huilen: Koop toch een refracometer voor €15,- en ga niet zitten klooien met dit soort methodes...
Lees eerst eens goed wat er gezegd wordt:
Helaas raakte mijn hydrometer defect, waardoor ik het SG niet kon meten. Dus we hebben het hier over een noodscenario om te kijken of in de gegeven situatie nog iets te voorspellen was.
Natuurlijk ga je normaal niet op die manier zitten te klooien. 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2019  22:47 uLees eerst eens goed wat er gezegd wordt:
Helaas raakte mijn hydrometer defect, waardoor ik het SG niet kon meten.

Dat heb ik niet gelezen. Maar dan nog vertrouw op je software of laat je verassen. Dit soort geklooi zou ik gewoon  niet doen, maar ieder zijn ding dan. Ik zou dan eerder vragen hoe het komt dat zijn refractometer defect geraakt is... :nut: :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 02-09-2019  22:58 uDat heb ik niet gelezen. Maar dan nog vertrouw op je software of laat je verassen. Dit soort geklooi zou ik gewoon  niet doen, maar ieder zijn ding dan. Ik zou dan eerder vragen hoe het komt dat zijn refractometer defect geraakt is... :nut: :weetniet:
Ja het beste is natuurlijk om een extra hydrometer of refractometer in reserve te hebben voor noodgevallen. als je ze beiden hebt kan er altijd een stukgaan zonder dat je een probleem hebt.
 

middelaersch

Citaat van: Oscar op 02-09-2019  22:58 u..maar dan nog vertrouw op je software..of en laat je verassen....

Uitspraak van Andy Tanenbaum: 'Ik geloof niet dat je software foutvrij kunt maken. Een vuistregel is dat in elke duizend regels programmeercode vijf tot tien fouten voorkomen.'   :weetniet: :weetniet:

Uit hoeveel regels code bestaat BrouwVisie?  :nut:  Ik zie regelmatig dat mensen blind op de computer vertrouwen, en zelf niet meer nadenken.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-kern-andy-tanenbaum-over-software~b01a19c5/

hansHalberstadt

Het punt is ook dat je door variaties in je brouwproces nooit precies kunt berekenen wat bv je SG gaat worden. ok als je 1000 x het zelfde bier brouwt misschien wel, maar dat doen alleen professionals. Dus blijft meten belangrijk. 

Oscar

Citaat van: middelaersch op 02-09-2019  23:31 uIk zie regelmatig dat mensen blind op de computer vertrouwen, en zelf niet meer nadenken.

Dat is natuurlijk niet de insteek van die opmerking. Maar in geval van nood is het goed mogelijk om eens blind op de getallen in de software te vertrouwen. Ik meet altijd en merk dat de berekeningen akelig precies uitkomen met de werkelijkheid... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-09-2019  22:58 uDat heb ik niet gelezen. Maar dan nog vertrouw op je software of laat je verassen. Dit soort geklooi zou ik gewoon  niet doen, maar ieder zijn ding dan. Ik zou dan eerder vragen hoe het komt dat zijn refractometer defect geraakt is... :nut: :weetniet:

Goed lezen is een kunst...  :P

Het gaat niet om een kapotte refractometer maar een hydrometer.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  21:15 uHet gaat niet om een kapotte refractometer maar een hydrometer.

Tijd voor een refractometer dus! Die gaan minder snel kapot... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-09-2019  23:54 uTijd voor een refractometer dus!

Misschien tijd om voortaan beter te lezen? ???

Ztefan

De refractometer is onderweg! Dit was meer uit nieuwsgierigheid dan dat ik dit echt wil gebruiken bij volgende brouwsels. Bedankt voor de reacties allemaal!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.