Wegen tijdens filteren / spoelen

Gestart door seed7, 04-09-2019 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Zomaar een idee,

spoelen in een pan met loadcellen
twee vlotters, voor min / max volume
klep in toevoer pan
pomp naar kookketel

1. circulatiestand
  klep open, alleen max vlotter actief als veiligheid
  opgevangen wort wordt terug in de maischketel gepompt tot helder

2. filterstand
  max vlotter wordt getriggert
    toevoerklep wordt gesloten
    stop timer
    lees data loadcel
    pomp aan, pompt wort naar kookketel
    min vlotter wordt getriggert
      stop pomp
      tarreer loadcel
      verhoog teller minvlotter met 1
      start timer
      open klep
  en nu opnieuw

Iedere cyclus geeft me:
  een gewicht voor het volume -> SG
  een tijd voor het volume -> flow
  het aantal keer dat het volume verpompt is

Meerdere cycli geven me:
  SG verloop tijdens filteren / spoelen
  Verandering van flow, bewust ingesteld of als gevolg van compacteren filterbed
  Actueel volume in kookketel

Te optimaliseren:
  te verpompen volume voor een zinvolle meetfrequentie
  15 - 20 metingen in het hele spoelvolume?
  geen vlotters gebruiken maar fotocellen die door een siliconenslang kijken, of capacitief. Instelbaar voor hoogte --> volume.
  MQTT data transfer (ESP8266) en/of wifi http POST (eenieder kan z'n eigen backend verzinnen)
 

Een maal alle elektronica en software ontwerpen en het is toepasbaar voor iedere brouwlengte.

Ingo


seed7

En niet te vergeten temperatuurmeting om alles naar 20°C terug te rekenen.

ingo

hansHalberstadt

Even een stapje terug: wat is je doel?
Je meet steeds een volume en een gewicht. SG=gewicht/volume, echter meting van zowel gewicht als volume hebben onnauwkeurigheden waardoor je er al snel 10 SG punten naast kan zitten vrees ik.
1% fout op elke meting betekent 10 SG punten fout. Meestal is de nauwkeurige volume meting het meest problematisch. volumemeting via vlotter en hoogte zal zeker niet nauwkeurig zijn.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 04-09-2019  15:54 uEven een stapje terug: wat is je doel?

Geen Hans. Ik was met een 'Grant' aan het knutselen en bedacht me wat je er meer mee kunt doen.

Meetonzekerheid is inderdaad een probleem, beide eerste orde afwijkingen, die tellen lekker door. Gewicht weet ik niet hoe nauwkeurig dat kan 4x cel in brug met een HX711, 24 bits resolutie? Volume kan zeer nauwkeurig met heel veel middelen, maar niet met een rvs pannetje. (vroeger bij jullie kalibratie installatie voor mass flow controllers gebouwd, tijd & volume)

Ingo

ExPeteriment

Citaat van: seed7 op 04-09-2019  13:36 uZomaar een idee,

spoelen in een pan met loadcellen
twee vlotters, voor min / max volume
klep in toevoer pan
pomp naar kookketel

2. filterstand
  max vlotter wordt getriggert
    toevoerklep wordt gesloten
    stop timer
    lees data loadcel
    pomp aan, pompt wort naar kookketel
    min vlotter wordt getriggert
      stop pomp
      tarreer loadcel
      verhoog teller minvlotter met 1
      start timer
      open klep
  en nu opnieuw

Iedere cyclus geeft me:
  een gewicht voor het volume -> SG
  een tijd voor het volume -> flow
  het aantal keer dat het volume verpompt is


Ingo
Leuk idee. Het lijkt me een opstelling waar je mee wilt bepalen of je klaar bent met spoelen, klopt dat?

De klep stuurt spoelwater toevoeging aan/uit neem ik aan.

Zoals ik de regellus lees, stel je het gewicht op nul bij minimum niveau en meet je de waarde bij maximum niveau. Dan weeg je toch het toegevoegde spoelwater? Misschien mis ik iets, maar wat zegt dit over SG? Volgens mij kun je beter bij max niveau tarreren. Dan weeg je het weggepompte wort (in de min).

Loadcellen zijn hier mi prima voor in te zetten, mits goed gekalibreerd.

Citaat van: seed7 op 04-09-2019  16:22 uIk was met een 'Grant' aan het knutselen en bedacht me wat je er meer mee kunt doen

Ingo

Dat maakt me nieuwsgierig, wat is een Grant?

seed7

Een 'grant' of 'laueter grant' is een opvangbak tussen maischketel en kookketel. Je filtert dus in de grant en van daaruit wordt het wort naar de kookketel gepompt.

De klep zit tussen de maischketel en de grant, je meet dus in stappen, hoeveel je naar de kookketel pompt. De reden voor een grant is dt je niet met een pomp rechtstreeks het wort uit de maischton wilt zuigen i.v.m. het compacteren van het filterbed.

Door telkens het opgevangen, vaste en bekende, volume te wegen kun je het SG bepalen.

Ingo

ExPeteriment

Citaat van: seed7 op 05-09-2019  07:40 uEen 'grant' of 'laueter grant' is een opvangbak tussen maischketel en kookketel. Je filtert dus in de grant en van daaruit wordt het wort naar de kookketel gepompt.

De klep zit tussen de maischketel en de grant, je meet dus in stappen, hoeveel je naar de kookketel pompt. De reden voor een grant is dt je niet met een pomp rechtstreeks het wort uit de maischton wilt zuigen i.v.m. het compacteren van het filterbed.

Door telkens het opgevangen, vaste en bekende, volume te wegen kun je het SG bepalen.

Ingo
Dank voor de "grant" aanvulling, op dit forum kon ik er zo snel niets over vinden. Op het idee kan ik verder weinig terugkoppelen.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 04-09-2019  22:57 uDe klep stuurt spoelwater toevoeging aan/uit neem ik aan.

Zoals ik de regellus lees, stel je het gewicht op nul bij minimum niveau en meet je de waarde bij maximum niveau. Dan weeg je toch het toegevoegde spoelwater? Misschien mis ik iets, maar wat zegt dit over SG? Volgens mij kun je beter bij max niveau tarreren. Dan weeg je het weggepompte wort (in de min).
Als ik het goed begrijp meet hij het gewicht van het wort in de tussenopbangbak en het volume wat bepaald is door de klepjes. dus gewicht en volume, dus SG in principe te berekenen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.