Stroomuitval tijdens hergisten

Gestart door Jur1, 02-09-2019 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jur1

Tijdens een 5-daagse trip, is de aardlekschakelaar in actie geweest. Daarbij is de klimaatkast uitgegaan. Heb er 66 flessen in voor hergisting. Lag er al 3 dagen op 22 graden in. Weet natuurlijk niet hoe lang de koelkast uit heeft gestaan. Het is de afgelopen dagen erg warm (32 graden) geweest. Zou hierdoor de gist te warm kunnen zijn geweest en misschien overleden?

Jacques

Door de hoge temperatuur zal de hergisting als een speer zijn gegaan. Mogelijk heeft het bier wat extra hogere alcoholen en esters. Maak maar eens een flesje open en laat je verrassen.

Overigens gaat bovengist pas dood bij temperaturen boven de 40 ºC. 

hansHalberstadt

Altijd leuk om te horen dat de natuur zelf proefjes organiseert.

Jur1

Dank voor de reactie heren, heb vandaag een zelfde batch gebrouwen. Zal pas vrijdag het eerste flesje proberen. Dan staan ze 2 weken te hergisten. Heb ontdekt dat ik een botersmaakje krijg als ik ze vroeger open. Deze batch was een test om te kijken of ik eenzelfde smaak kon reproduceren met Cascade hop. Heb hiervoor altijd mijn intratuin hop gebruikt. De Cascade komt uit Zuidbroek in groningen. Mooie plantage en een supervriendelijke eigenaar  Fokko Prins. Zal laten weten wat de hoge temperatuur heeft veroorzaakt.
Mvg. Jur


Jacques

Citaat van: Jur1 op 03-09-2019  16:37 uDank voor de reactie heren, heb vandaag een zelfde batch gebrouwen. Zal pas vrijdag het eerste flesje proberen. Dan staan ze 2 weken te hergisten. Heb ontdekt dat ik een botersmaakje krijg als ik ze vroeger open.

Door de hoge temperatuur gaat de hergisting sneller en wordt de diacetyl ook sneller afgebroken. Niet voor niets schreef ik dat je verrast zult staan als je nu al een flesje opent.

En als het tegenvalt heb je nog 65 andere flessen. Heel veel te verliezen heb je niet. Proost.  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  21:42 uDoor de hoge temperatuur gaat de hergisting sneller en wordt de diacetyl ook sneller afgebroken. Niet voor niets schreef ik dat je verrast zult staan als je nu al een flesje opent.

En als het tegenvalt heb je nog 65 andere flessen. Heel veel te verliezen heb je niet. Proost.  :proost:
Maar normaal hergisten we niet hoger dan 25 graden, dus er zal vast ook een reden voor zijn om dat te doen gezien het voordeel van snelle hergisting bij hoge temperatuur en dat toch niet gebruiken. Ik denk dat de gist bij die hoge temperaturen ook ongewenste stoffen gaat produceren.
Wat dat betreft nu een mooi proefje (door de speling van de natuur, in dit geval stroomuitval) in de schoot geworpen gekregen om de resultaten hier te delen.

Misschien gaat iedereen dan wel bij 32 graden hergisten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-09-2019  21:47 uMaar normaal hergisten we niet hoger dan 25 graden, dus er zal vast ook een reden voor zijn om dat te doen gezien het voordeel van snelle hergisting bij hoge temperatuur en dat toch niet gebruiken. Ik denk dat de gist bij die hoge temperaturen ook ongewenste stoffen gaat produceren.
Wat dat betreft nu een mooi proefje (door de speling van de natuur, in dit geval stroomuitval) in de schoot geworpen gekregen om de resultaten hier te delen.

Misschien gaat iedereen dan wel bij 32 graden hergisten.

Ik heb wel eens een test uitgevoerd. Door te hergisten bij 35 ºC krijg je meer hogere alcoholen en esters dan bij 25 en 20 ºC . Voldoende reden om niet standaard bij een dergelijke temperatuur te hergisten.

Bij een temperatuur van 25 gaat de hergisting snel en heb je weinig last van een afwijkende smaken. Overigens is dit ook afhankelijk van de gebruikte gist.

Brouwert

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  22:16 uIk heb wel eens een test uitgevoerd. Door te hergisten bij 35 ºC krijg je meer hogere alcoholen en esters dan bij 25 en 20 ºC . Voldoende reden om niet standaard bij een dergelijke temperatuur te hergisten.

Bij een temperatuur van 25 gaat de hergisting snel en heb je weinig last van een afwijkende smaken. Overigens is dit ook afhankelijk van de gebruikte gist.

Zou je een ondergister ook bij zo'n temperatuur (25 graden) hergisten?

Jacques

Citaat van: Brouwert op 04-09-2019  10:02 uZou je een ondergister ook bij zo'n temperatuur (25 graden) hergisten?

Ja. Alleen krijg je dan eerder afwijkende smaken.

Jur1

Gisteravond fles gedronken. Er was veel diacetyl aanwezig, dat was jammer. Misschien heeft de koelkast toch door z'n isolerende werking de warmte beperkt gehouden.
Bij het laatste slokje, wat 10 min.heeft gestaan, was aanzienlijk minder diacetyl te proeven. Kan uitdamping daar iets mee te maken hebben?
Verder was het weer een feestje, had nog een paar flessen van de vorige batch, wat maak ik toch lekker bier... het blijft kicken met deze fantastische hobby.

Jacques

Citaat van: Jur1 op 05-09-2019  10:54 uGisteravond fles gedronken. Er was veel diacetyl aanwezig, dat was jammer. Misschien heeft de koelkast toch door z'n isolerende werking de warmte beperkt gehouden.
Bij het laatste slokje, wat 10 min.heeft gestaan, was aanzienlijk minder diacetyl te proeven. Kan uitdamping daar iets mee te maken hebben?
Verder was het weer een feestje, had nog een paar flessen van de vorige batch, wat maak ik toch lekker bier... het blijft kicken met deze fantastische hobby.

Ik neem aan dat het koolzuurgehalte in orde was.

Het verbaast mij een beetje dat je diacetyl proeft. Wanneer de hergisting snel verloopt krijg je meer diacetyl maar verloopt de afbraak ook sneller. Als je bier op zo'n 25 ºC houdt zal de diacetyl waarschijnlijk na een goede week onder de smaakdrempel liggen. Het is overigens niet uitgesloten dat je een hele lage smaakdrempel hebt voor diacetyl.

Dat de ervaring van de diacetyl minder wordt zal vooral te maken hebben met gewenning. De stof is namelijk niet heel erg vluchtig.

Jur1

Het koolzuurgehalte was goed. Geweldige schuimkraag ook, lukt me elke keer wel. 2 dagen later nog een geprobeerd, was iets minder diacetyl maar nog wel een beetje aanwezig. Ben ook wel een fijnproever. Hartelijk dank voor de reply

Dirtbag

Ik heb nog nooit gecontroleerde hergisting op fles gedaan, ongeacht het weer en temperatuur ging het de fles in met wat opgeloste suiker en dop er op. Krat in en op de stapel.

Ben ik dan te laks geweest altijd?

db

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 10-09-2019  16:50 uIk heb nog nooit gecontroleerde hergisting op fles gedaan, ongeacht het weer en temperatuur ging het de fles in met wat opgeloste suiker en dop er op. Krat in en op de stapel.

Ben ik dan te laks geweest altijd?

db

Laks? Nee. Een "warme kamer" heb je niet nodig voor de hergisting.
Wel verloopt deze sneller en gaat de afbraak van diacetyl ook sneller als je het bier warm wegzet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.