Aanpassen maischproces voor een zo groot mogelijk aandeel "simpele" suikers

Gestart door PDGRRR, 03-09-2019 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PDGRRR

Beste brouwers,

Recent heb ik een saison gebrouwen waarvan ik een deel niet met de MJ 29 French Saison maar met een Duites wijngist van Mangrove Jack's heb laten vergisten, de AW4. Pas nadat alles in de gistkast stond besloot ik op internet wat rond te kijken wat de ervaringen met wijgisten in wort waren en toen kwam ik er achter dat wijngisten eigenlijk alleen maar "simpele" suikers opeten. Dat blijkt ook het verschil in SVG van beide batches: De begin SG was 1.054, bij de saisongist was de eind SG 1.002 bij de wijngist 1.022. Nu vraag ik me dus af of ik in het maischproces (of wellicht zelfs bij mijn keuze voor de mout) aanpassingen kan doen zodat ik voornamelijk of meer "simpele" suikers verkrijg.

Zie onderstaand voor recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaisondernaam (2019)
KenmerkSaison
Brouwdatum16-8-2019
BiertypeSaison
Aantal liters15
Gewenst begin SG1054 (5,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement74,9%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater22,8 liter
Maischdikte4,8 l/kg
Maischwater17,9 liter
Spoelwater4,8 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (BM)48,6 %1,800 kg4 EBC
Viennamout (BM)27,0 %1,000 kg9 EBC
Cara-Hell5,4 %0,200 kg15 EBC
Munchener mout (BM)18,9 %0,700 kg16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Nelson Sauvin11,0 %5 gr20 minuten6 EBU
Simcoe®13,2 %5 gr20 minuten7 EBU
Nelson Sauvin11,0 %14 gr0 minuten0 EBU
Simcoe®13,2 %14 gr0 minuten0 EBU
Nelson Sauvin11,0 %81 grKoud hop0 EBU
Simcoe®13,2 %81 grKoud hop0 EBU
Fuggle (UK)6,3 %10 gr40 minuten9 EBU
Fuggle (UK)6,3 %10 gr0 minuten0 EBU

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C35 minuten4,8 l/kg
272°C25 minuten4,8 l/kg
378°C5 minuten4,8 l/kg


Biertje1985

Alfa amylase enzymen toevoegen, zoek maar eens op de brouw methode voor Brut IPA.
Ik denk dat je daar een end mee komt.

seed7

Maak een enzymbooster, koud water plus mout en dat 12 uur laten staan.

Doe een tweestapsmaisch voor je brouwsel, aan het einde van de tweede stap voeg je de vloeistof van de booster toe. Er zitten heel veel enzymen in opgelost die nu razend snel de al gevormde dextrinen kunnen afbreken. Beetje mee experimenteren om te weten hoeveel,

Ingo

Serge VL

Eerst en vooral de juiste gist nemen. Bijvoorbeeld als je een Sachh var. diastaticus neemt zal deze gist zelf enzymen aanmaken om de achtergebleven restsuikers nog om te zetten naar vergistbare suikers (zoals ook de meeste saison gisten doen daar die allen bijna een var. diastaticus zijn)

Als je een biergist selecteert die geen var. diastaticus is, kan je volgende stappen bij in je maischschema inbouwen:
Een limit dextrinase stap, zodat de knooppunten in je zetmeelketens eerst worden doorgeknipt. Dan kan de beta-amylase veel verder deze ketens omzetten naar maltose. ( = 58° a 60°C gedurende  10 a 15 min aanhouden )
Tevens in je maischschema en ook een gemengde amylase stap bij 65°C toevoegen, (> 10 min ) de verstijfseling van gemouten gerst is pas 100% volledig bij een temperatuur die hoger is dan 64°C.
Door het toevoegen van deze stap geef je de beta-amylase de kans om de laatste zetmeelstrengen van de gerst die pas ontrollen bij die hogere temp ook om te zetten naar maltose, op dit moment is ook de alfa-amylase actief maar je gaat toch nog meer maltose aanmaken dan wanneer je dadelijk naar de 72°C stap zou doorgaan.

In principe heb je geen amylase uit het zakje nodig, je kan ook een absoluut droog bier ook maken door de keuze van de correcte gist en het toevoegen van de juiste maisch stappen.


Biertje1985

Citaat van: Serge VL op 03-09-2019  15:52 uIn principe heb je geen amylase uit het zakje nodig, je kan ook een absoluut droog bier ook maken door de keuze van de correcte gist en het toevoegen van de juiste maisch stappen.
Helemaal waar maar ik ga er in deze post vanuit dat er een lager SG gewenst is met de gebruikt wijngist. Dan zul je een goed maischproces, met wellicht wat extra hulp nodig hebben.

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 03-09-2019  15:49 uMaak een enzymbooster, koud water plus mout en dat 12 uur laten staan.

Doe een tweestapsmaisch voor je brouwsel, aan het einde van de tweede stap voeg je de vloeistof van de booster toe. Er zitten heel veel enzymen in opgelost die nu razend snel de al gevormde dextrinen kunnen afbreken. Beetje mee experimenteren om te weten hoeveel,

Ingo
Geweldig  :proost: :brouwen:

Nooit van gehoord, wat is de werkwijze?

Geschroot/ongeschroot mout? Temperatuur? Hoeveel water? Hoeveel mout?

ik zou graag weten wat hiervoor de beste methode is, want het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.


seed7

Citaat van: Biertje1985 op 03-09-2019  17:03 uGeschroot/ongeschroot mout? Temperatuur? Hoeveel water? Hoeveel mout?

Geschrootte mout, 5 delen water <20°C,  1 deel mout. Hoeveel, tsja dat ligt er aan wat je wilt, hoeveel je je wort verdund etc. Ik gebruik het om achter de hand te hebben bij een vastgelopen conversie, vooral RISsen, bieren met veel ongemoutte granen en ook voor bieren met veel haver of rogge Xylanase etc. zit er namelijk ook in en dat is normaal al gedenatureerd in je maisch.
Meestal maak ik maar een litertje. Jou doel is anders. Je zou het uit kunnen rekenen hoeveel extra enzym het toevoegt, meer dan 90% van de enzymen uit het mout gaan in oplossing.

ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 03-09-2019 &nbsp;17:27 uGeschrootte mout, 5 delen water <20°C,  1 deel mout. Hoeveel, tsja dat ligt er aan wat je wilt, hoeveel je je wort verdund etc. Ik gebruik het om achter de hand te hebben bij een vastgelopen conversie, vooral RISsen, bieren met veel ongemoutte granen en ook voor bieren met veel haver of rogge Xylanase etc. zit er namelijk ook in en dat is normaal al gedenatureerd in je maisch.....
ingo
Bedankt weer wat moois om mee te experimenteren en te verdiepen. ik vraag me af of meer mensen dit toepassen. Wat is de functie van het Xylanase enzym? en is dit een goede methode voor een brut IPA zonder toevoeging van enzymen.

seed7

De methode om een enzymbooster te maken is "oud" een klassieke Duitse truc die in de vergetelheid is geraakt. Met name roggebierbrouwers gebruiken het om het spoelen makkelijker te maken.

Xylanase is een (pentosanase) enzym dat een van de pentosanen afbreekt, stoffen die rogge en haverbier 'dik' maken en het spoelen lastig.

Een IPA wordt er mee niet zo Brut als met enzymen uit een potje, maar wel een stuk droger. Zeker als je het combineert met een decoctie-maisch waarmee je de werking van grensdextrinase bevordert (zie ook wat Serge schreef).

Ingo

chthon

Citaat van: Serge VL op 03-09-2019 &nbsp;15:52 uTevens in je maischschema en ook een gemengde amylase stap bij 55°C toevoegen, (> 10 min ) de verstijfseling van gemouten gerst is pas 100% volledig bij een temperatuur die hoger is dan 64°C.

65° C?

PDGRRR

Citaat van: Biertje1985 op 03-09-2019 &nbsp;16:57 uHelemaal waar maar ik ga er in deze post vanuit dat er een lager SG gewenst is met de gebruikte wijngist. Dan zul je een goed maischproces, met wellicht wat extra hulp nodig hebben.

Correct! Ik ga ook eens experimenteren aan de hand van de tips van Ingo en Serge (dank voor jullie beider reacties/toelichtingen!)

seed7

Citaat van: chthon op 03-09-2019 &nbsp;19:34 u65° C?

Optimum voor zuivere limiet dextrinase is 50°C, dus 55°C zit mooi tussen de 63 en 50 in. Vandaar gemengde stap.

Ingo

Serge VL

Citaat van: chthon op 03-09-2019 &nbsp;19:34 u65° C?
Correct dat was een typefout voor de gemende amylase en moet wel degelijk 65°C zijn zoals je stelt.



Biertje1985

Terugkomend op het eind sg lager krijgen, je kan ook wanneer de vergisting begint af te nemen een andere gist extra toevoegen bij voorkeur een "cleane" var. diastacus. Dat doe ik bij mijn sterke blonde recept en dat ging erg goed. Ik gebruikte daarvoor mangrove french saison die best clean kan zijn bij lagere temperaturen wanneer je een gist hebt gebruikt die zelf al flink esterig is. Zelfs een bottelgist is een optie.

PDGRRR

Citaat van: Biertje1985 op 03-09-2019 &nbsp;20:43 uTerugkomend op het eind sg lager krijgen, je kan ook wanneer de vergisting begint af te nemen een andere gist extra toevoegen bij voorkeur een "cleane" var. diastacus. Dat doe ik bij mijn sterke blonde recept en dat ging erg goed. Ik gebruikte daarvoor mangrove french saison die best clean kan zijn bij lagere temperaturen wanneer je een gist hebt gebruikt die zelf al flink esterig is. Zelfs een bottelgist is een optie.

Uit onderzoek dat ik deed nadat alles al in het gistvat zat blijkt dat veel wijngisten een zogeheten "kill factor" hebben: een verdediging tegen andere gisten waarbij een eiwit aangemaakt wordt waardoor de vreemde gist dood gaat. Ik heb mijn wijn-batch na 8 dagen overgeheveld en daarbij een biergist toegevoegd, dit had echter nagenoeg geen effect op het sg (na 7 dagen slechts met 2 punten gedaald).

(Overigens recent nog met die MJ French Saison per ongeluk een aardige Duvel-kloon gemaakt op basis van een recept voor tripel waar ik de suiker was vergeten toe te voegen. Deze had ook niet warmer dan 20°C gestaan.)

Biertje1985


"Some species are known as "killer yeast" that produce inhibitory levels of ethyl acetate and acetic acid that can kill off sensitive strains of Saccharomyces cerevisiae."

Ik denk dat sommige gisten het wellicht wel aan kunnen, wat ik begreep is dat deze gisten expliciet geselecteerd worden ter voorkoming van contaminatie met wilde gisten uit de druiven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.