Pers voor hop

Gestart door ExPeteriment, 02-09-2019 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ExPeteriment

Als de hop gedroogd is, heb ik er moeite mee dit in porties van 50 gram in de zakken voor het vacumeren te stoppen. Vorig jaar drukte ik het wel in een koker samen, maar dat viel weer snel uiteen. Heeft iemand een idee/oplossing hoe je hobbymatig ca 50 gram hop compact kunt samenpersen?

middelaersch

Dan moet je in dit draadje de posts van brouwerwaldonk eens lezen.
Op die manier wil ik het ook gaan proberen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39599.msg599297.html#msg599297

Alleen ga ik een buis van 80 dik gebruiken ipv 100. 200 gram per pakje vind ik teveel omdat ik veel kleinere batches brouw als hij.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 02-09-2019  21:28 uDan moet je in dit draadje de posts van brouwerwaldonk eens lezen.
Op die manier wil ik het ook gaan proberen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39599.msg599297.html#msg599297

Alleen ga ik een buis van 80 dik gebruiken ipv 100. 200 gram per pakje vind ik teveel omdat ik veel kleinere batches brouw als hij.
Dank je, ik heb een koker van ca 10 bij 10 cm waar ik de hop in samendrukte, daarna viel het snel weer uiteen. Ik zal het langer, dus ca 15 min onder druk houden, dat deed ik maar ca een minuut, had niet het idee dat er daarna nog iets gebeurde, maar geduld is een schone zaak.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 02-09-2019  21:20 uAls de hop gedroogd is, heb ik er moeite mee dit in porties van 50 gram in de zakken voor het vacumeren te stoppen. Vorig jaar drukte ik het wel in een koker samen, maar dat viel weer snel uiteen. Heeft iemand een idee/oplossing hoe je hobbymatig ca 50 gram hop compact kunt samenpersen?

Goed aandrukken en dan snel het dekseltje erop draaien.

brouwerwaldonk

Citaat van: ExPeteriment op 02-09-2019  21:20 uHeeft iemand een idee/oplossing hoe je hobbymatig ca 50 gram hop compact kunt samenpersen?
Ik heb een bankvijs die ik als pers gebruik. De gedroogde hop doe ik in een stuk plastiek buis van 10cm doormeter.  Vooraan en achteraan steek ik een rond plaatje hout uit stevig multiplex en als laatste een balkje in de buis, waarmee ik de hop handmatig samendruk. Dan de buis horizondtaal tussen de bankvijs en verder persen. Laat alles minstens 15 minuten onder druk staan, waarna je de schijf kan uithalen die zijn platte vorm behoudt. Dan de harde schijf in een zakje doen en vacumeren.

Tegenwoordig steek ik een bladje papier met alle gegevens van die hop mee in het zakje, hopras, gewicht, oogstjaar.

Op die manier maak ik zakjes met 50g gedroogde hop die ik samenpers tot een schijf van 8 à 9mm dik. Die platte schijfjes nemen weinig plaats in, in de diepvries.

Bij gebrek aan een bankvijs is een lange lijmtang ook geschikt hiervan vind je ergens een voorbeeld.


BLUB

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-09-2019  07:35 uBij gebrek aan een bankvijs is een lange lijmtang ook geschikt hiervan vind je ergens een voorbeeld


https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555

Geen dank  ;)

 :degroeten:

BLUB

ExPeteriment

Citaat van: BLUB op 03-09-2019  11:29 uhttps://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555

Geen dank  ;)

 :degroeten:

BLUB
BLUB en Brouwerwaldonk, bedankt voor de hints. Deze had ik in mijn zoektocht gemist. Ik zal mijn oplossing tzt posten.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 03-09-2019  00:07 u
goed aandrukken en dan snel het dekseltje erop draaien.
Ook een goed idee, potjes sparen, maar ik wil mijn vacuumapperaat ook wat laten doen.

brouwerwaldonk

Potjes nemen veel plaats in, in de diepvries.

seed7

... mmmm toch maar de kloofmachine ombouwen?

Ingo

ExPeteriment

Dit jaar heb ik dezelfde pers gebruikt als vorig jaar, maar de pers veel langer onder spanning laten staan (1 min -> 3 uur). nu mooi stevig en goed te sealen resultaat. Vorig jaar viel het uit elkaar.

Mijn pers is van hout met een deurscharnier en heeft hefboomwerking. Ik heb de maat afgestemd op de vacuum zakken. Ik klem de pers onder de vensterbank van mijn veranda.


ciesvandekwis

Top resultaat! Recent wat 'hopworst' zitten persen met een kitspuit en een lege plastic siliconebuis. Gaat best wel een 100-130 g hop in, maar valt inderdaad uiteen.

hansHalberstadt

Hiermee kun je het ook heel goed samenpersen. Nadeel is alleen dat je er daarna niet meer bij kunt.

middelaersch

Ik had hierboven aangegeven dat ik de methode van brouwerwaldonk wilde gaan toepassen.

Inmiddels heb ik op die manier de hop van mijn twee Fuggles planten geperst en vacuüm ingevroren.
Werkt perfect. In plaats van een bankschroef heb ik een flinke lijmtang gebruikt.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 26-09-2019  18:03 uHiermee kun je het ook heel goed samenpersen. Nadeel is alleen dat je er daarna niet meer bij kunt.

Tsja, je hoeft er ook niet meer bij te kunnen, als je het maar kunt proeven.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 26-09-2019  19:19 uIk had hierboven aangegeven dat ik de methode van brouwerwaldonk wilde gaan toepassen.

Inmiddels heb ik op die manier de hop van mijn twee Fuggles planten geperst en vacuüm ingevroren.
Werkt perfect. In plaats van een bankschroef heb ik een flinke lijmtang gebruikt.
Mooi. Hoe je klemt maakt niet zoveel uit, als je het maar lang genoeg doet, heb ik oa van jou geleerd.

middelaersch

Citaat van: ExPeteriment op 26-09-2019  21:54 uMooi. Hoe je klemt maakt niet zoveel uit, als je het maar lang genoeg doet, heb ik geleerd.

Je schrijft dat je de hop daar drie uur in laat zitten. Ik doe dat maar enkele minuten, en de pakketjes hop zijn dan stevig genoeg om in zo'n vacuümzakje te stoppen. Ik heb twee van die buizen gemaakt. Ik vul er een, zet die onder druk, en vul dan de tweede. Als ik dat gedaan heb ga ik de eerste vacumeren, enz. enz.

Misschien maakt de hopsoort ook nog uit. Ik heb nu alleen nog maar Fuggles geperst. Volgende week ga ik waarschijnlijk met de Target aan de slag. Ben benieuwd of dat ook zo goed gaat.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 26-09-2019  22:02 uJe schrijft dat je de hop daar drie uur in laat zitten. Ik doe dat maar enkele minuten, en de pakketjes hop zijn dan stevig genoeg om in zo'n vacuümzakje te stoppen. Ik heb twee van die buizen gemaakt. Ik vul er een, zet die onder druk, en vul dan de tweede. Als ik dat gedaan heb ga ik de eerste vacumeren, enz. enz.

Misschien maakt de hopsoort ook nog uit. Ik heb nu alleen nog maar Fuggles geperst. Volgende week ga ik waarschijnlijk met de Target aan de slag. Ben benieuwd of dat ook zo goed gaat.
Die 3 uur is waarschijnlijk niet helemaal nodig, maar deed ik voor de zekereheid. Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe droog de hop is. Jouw pers levert wellicht meer kracht. Ik droog 5 uur op 50  ºC, dat bepaalt hoe snel ik weer pers kan vullen. Eens in de minimaal 5 uur:
1- vacumeer ik wat in de pers zit;
2- vul de pers met wat in de droger zit;
3- vul de droger opnieuw.


hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 27-09-2019  08:14 uIk denk dat het ook afhankelijk is van hoe droog de hop is.
Mee eens. vochtige hop plakt aan elkaar en droge hop niet. dus ho droger de hop, hoe lastiger vormbehoud na persen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.