Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pers voor hop  (gelezen 507 keer)

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Pers voor hop
« Gepost op: 02-09-2019 21:20 u »
Als de hop gedroogd is, heb ik er moeite mee dit in porties van 50 gram in de zakken voor het vacumeren te stoppen. Vorig jaar drukte ik het wel in een koker samen, maar dat viel weer snel uiteen. Heeft iemand een idee/oplossing hoe je hobbymatig ca 50 gram hop compact kunt samenpersen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Pers voor hop
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2019 21:28 u »
Dan moet je in dit draadje de posts van brouwerwaldonk eens lezen.
Op die manier wil ik het ook gaan proberen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39599.msg599297.html#msg599297

Alleen ga ik een buis van 80 dik gebruiken ipv 100. 200 gram per pakje vind ik teveel omdat ik veel kleinere batches brouw als hij.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2019 21:39 u »
Dan moet je in dit draadje de posts van brouwerwaldonk eens lezen.
Op die manier wil ik het ook gaan proberen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39599.msg599297.html#msg599297

Alleen ga ik een buis van 80 dik gebruiken ipv 100. 200 gram per pakje vind ik teveel omdat ik veel kleinere batches brouw als hij.
Dank je, ik heb een koker van ca 10 bij 10 cm waar ik de hop in samendrukte, daarna viel het snel weer uiteen. Ik zal het langer, dus ca 15 min onder druk houden, dat deed ik maar ca een minuut, had niet het idee dat er daarna nog iets gebeurde, maar geduld is een schone zaak.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2019 00:07 u »
Als de hop gedroogd is, heb ik er moeite mee dit in porties van 50 gram in de zakken voor het vacumeren te stoppen. Vorig jaar drukte ik het wel in een koker samen, maar dat viel weer snel uiteen. Heeft iemand een idee/oplossing hoe je hobbymatig ca 50 gram hop compact kunt samenpersen?

Goed aandrukken en dan snel het dekseltje erop draaien.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2019 07:35 u »
Heeft iemand een idee/oplossing hoe je hobbymatig ca 50 gram hop compact kunt samenpersen?
Ik heb een bankvijs die ik als pers gebruik. De gedroogde hop doe ik in een stuk plastiek buis van 10cm doormeter.  Vooraan en achteraan steek ik een rond plaatje hout uit stevig multiplex en als laatste een balkje in de buis, waarmee ik de hop handmatig samendruk. Dan de buis horizondtaal tussen de bankvijs en verder persen. Laat alles minstens 15 minuten onder druk staan, waarna je de schijf kan uithalen die zijn platte vorm behoudt. Dan de harde schijf in een zakje doen en vacumeren.

Tegenwoordig steek ik een bladje papier met alle gegevens van die hop mee in het zakje, hopras, gewicht, oogstjaar.

Op die manier maak ik zakjes met 50g gedroogde hop die ik samenpers tot een schijf van 8 9mm dik. Die platte schijfjes nemen weinig plaats in, in de diepvries.

Bij gebrek aan een bankvijs is een lange lijmtang ook geschikt hiervan vind je ergens een voorbeeld.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2019 11:29 u »
Bij gebrek aan een bankvijs is een lange lijmtang ook geschikt hiervan vind je ergens een voorbeeld

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555

Geen dank  ;)

:degroeten:

BLUB

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2019 16:12 u »

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555

Geen dank  ;)

:degroeten:

BLUB
BLUB en Brouwerwaldonk, bedankt voor de hints. Deze had ik in mijn zoektocht gemist. Ik zal mijn oplossing tzt posten.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2019 16:24 u »

goed aandrukken en dan snel het dekseltje erop draaien.
Ook een goed idee, potjes sparen, maar ik wil mijn vacuumapperaat ook wat laten doen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #8 Gepost op: 03-09-2019 17:29 u »
Potjes nemen veel plaats in, in de diepvries.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 03-09-2019 17:38 u »
... mmmm toch maar de kloofmachine ombouwen?

Ingo

Tags: