Alcoholpercentage (te) hoog

Gestart door BritneysBeers, 02-09-2019 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BritneysBeers

Dag allen,

Gisteren heb ik een sterke blonde gebrouwen met een SG van 1.062
Hieruit kan ik dus iets van +-8% alcohol verkrijgen...

De hoofdgisting is al flink bezig.
 Nu was mijn originele plan om na 5 tot 7 dagen het jongbier over te hevelen in een ander gistvat om dode gistcellen achter te laten én om bij de her-gisting 500 tot 750 gram imker honing toe te voegen inclusief een 3,5 gram vanille stok waar ik de bonen uit haal en de rest vermaal.
Dit goedje zou ik dan weer laten staan tot alles opnieuw is uit gegist.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Wordt mijn alcoholpercentage hierdoor niet te hoog? (onsmakelijk bier / al het gist gaat dood)
en, valt dit te meten met mijn refractometer en/of hydrometer?

Tot slot wil ik confirmeren dat ik geen bierbommen maak door de honing tijdens hergisting toe te voegen,
zelf neem ik aan dat levende zwemmende gistcellen de honing meer dan aangenaam zullen vinden en alles wederom vergist.

Alvast bedankt voor het meedenken  :biersmile:

Met vriendelijke groet,
Jeroen :brouwen:

BrouwMark

Los een beetje honing op in wat water in dezelfde verhouding g/l als je straks bij je bier wilt doen, en meet het SG hiervan. Dit kun je optellen bij de 1062 en zo je virtuele start SG bepalen.

Of lees op de verpakking hoeveel suikers de honing bevat, en je kunt het uitrekenen...

de Machtige Wil

Bedoel je, toevoegen van de honing bij hergist (op fles) of tijdens de nagisting?

Sowieso gaat het wel een erg sterke blond worden denk ik als je nu al op 8 % zit. 

El Pastor Belga (MaJa)

Van1.062 naar 1.000 is ongeveer 8.1% SVG 100% dat zal je waarschijnlijk wel niet halen.
Vergisten tot 1.010 is 6.2% dat is al een SVG van 82%.
Afhankelijk van welge gist je gebruikt kan dit zelf nog lager liggen bv SVG 70%=>1.018=>5.7% dit voot S33 bijvoorbeeld zonder gebruik v suiker bij recept.


Dus je kan gerust wel wat honing toevoegen.


BritneysBeers

Beste Wil, ik bedoel tijdens nagisting in een ander gistvat met waterslot.

Beste Maja, toevallig dat je de S33 benoemd... die zit er inderdaad in.
ik had niet verwacht dat deze maar 70% van de suiker zou converteren, dat komt goed uit :)
Dan ga ik gerust de volle 750 gram honing op mijn 14.5 Liter toevoegen. ( lijkt me dat het dan wel te proeven moet zijn  :proost:)

Beste Brouwmark, ik zal eens checken samen met de kennis dat 70% vergist hoeveel begin SG + honing toevoeging teweeg brengt.

Bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Jeroen.


hansHalberstadt

Citaat van: BritneysBeers op 02-09-2019  13:19 uDag allen,

Gisteren heb ik een sterke blonde gebrouwen met een SG van 1.062
Hieruit kan ik dus iets van +-8% alcohol verkrijgen...


 Nu was mijn originele plan om na 5 tot 7 dagen het jongbier over te hevelen in een ander gistvat om dode gistcellen achter te laten én om bij de her-gisting 500 tot 750 gram imker honing toe te

Hoeveel wort heb je? Oftewel hoeveel gram honing wil je toevoegen per liter wort?
Honing bestaat voor ca 80-85% uit suikers begreep ik : https://www.bijenhouders.nl/files/pdf/Honingcursusboek.pdf
Per 100 gram honing toevoegen per liter wort krijg je er dan ca  4.5% alcohol bij. en zonder honing kom je bij jou op ca 6.3% alcoholbij 72% SVG (+ 0.5 vol% extra door bottelsuiker)
Dan kun je zelf bepalen hoeveel honing je moet toevoegen om op een bepaald alcoholpercentage te komen.

BritneysBeers

Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2019  23:18 uHoeveel wort heb je? Oftewel hoeveel gram honing wil je toevoegen per liter wort?
Honing bestaat voor ca 80-85% uit suikers begreep ik : https://www.bijenhouders.nl/files/pdf/Honingcursusboek.pdf
Per 100 gram honing toevoegen per liter wort krijg je er dan ca  4.5% alcohol bij. en zonder honing kom je bij jou op ca 6.3% alcoholbij 72% SVG (+ 0.5 vol% extra door bottelsuiker)
Dan kun je zelf bepalen hoeveel honing je moet toevoegen om op een bepaald alcoholpercentage te komen.

Beste Hans,

Ik ben van plan om 500 tot 750 gram honing op 14.4 liter wort toe te voegen.
Dit staat in verhouding van 34.72 tot 52.08 gram honing per liter wort. Op basis van uw informatie krijg ik dan respectievelijk 1.56 tot 2.34% alcohol erbij boven op huidige 6.3%.
Aangezien 8.5% wel een percentage is waarmee ik tevreden mee ben, en de honing toch al ingekocht is, zal ik de volle bak honing gebruiken.

Bedankt voor de moeite,
Jeroen.

hansHalberstadt

Citaat van: BritneysBeers op 04-09-2019  15:50 uBeste Hans,

Ik ben van plan om 500 tot 750 gram honing op 14.4 liter wort toe te voegen.
Dit staat in verhouding van 34.72 tot 52.08 gram honing per liter wort. Op basis van uw informatie krijg ik dan respectievelijk 1.56 tot 2.34% alcohol erbij boven op huidige 6.3%.
Aangezien 8.5% wel een percentage is waarmee ik tevreden mee ben, en de honing toch al ingekocht is, zal ik de volle bak honing gebruiken.

Bedankt voor de moeite,
Jeroen.

Lijkt me prima. Ben benieuwd hoe het gaat smaken.

BritneysBeers

Dag allen,

Het bier heeft maar 2 dagen flinke hoofdgisting gehad, daarna was het waterslot al volkomen tot stilstand gekomen.
Toch maar 5 dagen laten staan, en toen overgeheveld naar een tweede gistvat voor nagisting met de 750 gram honing en 4.5 gram vanille.
SG bleek na de hoofdgisting nog 1.030 te zijn!  (SG start was 1.060..)

Zelf dacht ik last had van verstokte vergisting, dus heb het gistvat af en toe rustig een keer een zwenk gegeven.
De honing bracht het waterslot gelukkig wel weer goed opgang.
De hele partij heb ik 2 weken laten nagisten
Wat blijkt nu mijn eind SG te zijn? Tegen verwachting in; 1.008

Dit is zeer opmerkelijk voor S33 gist, aangezien deze een SVG van 70% zou horen te hebben  :weetniet:
De honing gaf een extra 1.015 bij een gelijke verhouding honing opgelost in water.
Dit opgeteld bij mijn start SG kom je uit op 1.075
Dan heb ik nu een SVG van bijna 90% :nut:

Hierdoor krijg ik een droog biertje die uit komt op iets boven de 9% (inclusief bottelsuiker)
Ik ben wel bang dat de honing zo ver opgegeten is door de gist dat er geen smaak van over is gebleven.
Verder was de eerste smaak wel aangenaam, geen oxidatie of infecties te bekennen.

Weet er iemand wat er 'mis' is gegaan waardoor mijn bier zo ver is uitgegist?

Met vriendelijke groet,
Jeroen.



Snelbier

Allereerst complimenten voor je eigen berekeningen en aannames, lijken aardig te kloppen, vaak zitten daar de eerste manco's..
-  SVG van gist is bepaald in 'standaardwort'. Als je dat wort gaat aanlengen/verdunnen met makkelijke suikers als kristalsuiker of honing zal het SVG stijgen, want zelfs de slechtste gist kan die converteren..
In jouw geval zou het theoretisch SVG (na honing-dosering) ruim 76% worden. Is toch al meer dan 70%.
Verklaart nog niét waarom je bijna 90% SVG hebt bereikt..
SVG is van veel factoren afhankelijk, maar ik noem er maar een paar..
- Vergistbaarheid van wort.. Duidelijke zaak: meer simpele suikers = hoger SVG.
- Gist-hoeveelheid.  Meer gist (tot bepaalde grens) geeft betere vergisting = hoger SVG.
- Vergistingstemperatuur. Kort door de bocht gesteld: warmer = hoger SVG.
===================
Alles op een rij gezet blijft jouw SVG hoog, écht hoog..
Temperatuur niet stiekem doorgeschoten? Kan je letterlijk hoofdpijn opleveren door hogere esters.
Ben benieuwd wat de smaak gaat doen.
Grtz, Snelbier.

BritneysBeers

Citaat van: Snelbier op 23-09-2019  00:46 uAllereerst complimenten voor je eigen berekeningen en aannames, lijken aardig te kloppen, vaak zitten daar de eerste manco's..
-  SVG van gist is bepaald in 'standaardwort'. Als je dat wort gaat aanlengen/verdunnen met makkelijke suikers als kristalsuiker of honing zal het SVG stijgen, want zelfs de slechtste gist kan die converteren..
In jouw geval zou het theoretisch SVG (na honing-dosering) ruim 76% worden. Is toch al meer dan 70%.
Verklaart nog niét waarom je bijna 90% SVG hebt bereikt..
SVG is van veel factoren afhankelijk, maar ik noem er maar een paar..
- Vergistbaarheid van wort.. Duidelijke zaak: meer simpele suikers = hoger SVG.
- Gist-hoeveelheid.  Meer gist (tot bepaalde grens) geeft betere vergisting = hoger SVG.
- Vergistingstemperatuur. Kort door de bocht gesteld: warmer = hoger SVG.
===================
Alles op een rij gezet blijft jouw SVG hoog, écht hoog..
Temperatuur niet stiekem doorgeschoten? Kan je letterlijk hoofdpijn opleveren door hogere esters.
Ben benieuwd wat de smaak gaat doen.
Grtz, Snelbier.

Bedankt voor het meedenken,
Ik heb overigens de temperatuur niet gemeten tijdens vergisting.
Wel ben ik momenteel van plan om een koelkast aan te schaffen om het lageren gecontroleerd(er) te laten verlopen.
Groet,
Jeroen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.