Automatische hevel

Gestart door Gorak, 25-09-2019 15:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorak

Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch maar.

Ik wil een hevel bestellen. Deze lijkt me prima: https://www.braumarkt.com/kombucha-maken/kombucha-apparatuur/hevelen/automatische-hevel-regular?gclid=

In de omschrijving staat: Wordt geleverd zonder kraan.

Wat betekent dit? Wat voor kraan hebben we het over en heb ik deze nodig?

joenedu

Bij deze hevel zit wel een kraan, hiermee kun je volgens mij regelen hoe hard het uit de hevel stroomt.
Of je hem nodig hebt, weet ik niet.
Ik heb overigens ook een automatische hevel maar nog nooit aan de praat gekregen, daar ben ik te dom voor!  ???

DeAik

Ik heb deze ook. Werkt prima, maar je kan 'm dus niet stoppen, het is pompen en gaan... 😁 Met een kraantje kan je 'm neem ik aan tussentijds stoppen. (kan natuurlijk nu ook door hevel op te tillen tot boven de vloeistof...)

SVB

Ik heb dezelfde.
Kraan heb ik niet, mis ik niet... maar ligt er wel waan waar je hem voor gaat gebruiken. Als je flesjes wilt afvullen is iets om de flow te stoppen wel zo handig als het flesje vol is. Ik gebruik hem echter om naar het gistvat over te zetten, dus heb niets an een kraan, alles moet er in.

Gorak

Bedankt voor jullie reacties. Voor mij is het ook niet echt nodig om hem te stoppen. Hoofdzaak is dat de bier/wort van a naar b gaat.

seed7

Let op bij het schoonmaken van dat ding, het kan niet tegen heet water en het materiaal begint dan op den duur te craqueleren.

Ingo

Pimmels

En niet tegen schoonmaak alcohol...

Wildor

Citaat van: joenedu op 25-09-2019  15:46 uBij deze hevel zit wel een kraan, hiermee kun je volgens mij regelen hoe hard het uit de hevel stroomt.
Of je hem nodig hebt, weet ik niet.
Ik heb overigens ook een automatische hevel maar nog nooit aan de praat gekregen, daar ben ik te dom voor!  ???

Dat ding is zo slecht....die trekt van alle kanten valse lucht, de hevel komt dan nooit (goed, of maar kort) op gang. Ligt niet aan jou  >:D

William

Kiekeboe

Ik ben de gelukkige bezitter van deze (foto hieronder) automatische hevel met droesemkop (en ook zonder kraan).

Ik gebruik hem om van het gistvat over te hevelen naar het bottelvat (evt lageringsvat).

Aanvankelijk heb ik me rotgeërgerd aan het ding. Immers als je vlak voor gebruik wil ontsmetten met een ontsmettingsmiddel in heet water blijkt dat de verschillende kunststofcomponenten een verschillende uitzettingscoëfficiënt hebben. Het ding valt dan (als gevolg van verschillende uitzettingcoëfficiënten) letterlijk uit elkaar of minstens zuigt lucht precies op een moment dat je het heel hard nodig hebt.

Ondertussen heb ik al wat meer ervaring en ontsmet ik de hevel niet meer met heet maar met lauw water. Thans valt het niet meer uit elkaar maar is het eerder moeilijk geworden om de verschillende componenten van de hevel nog te scheiden om te reinigen.

Maar goed, alles bij elkaar ben ik er nu wel tevreden over. Een kraantje heeft het ding niet en is ook niet nodig tenzij je het wil gebruiken om flesjes te vullen (in mijn geval niet nodig want ik maak gebruik van het kraantje in het bottelvat met een afvulpijpje).

Het enige moment dat ik hevel is op het moment dat het uitgegiste bier moet overgeheveld worden naar een bottelvat, mijn kunststof vergistingsvaten hebben geen aftapkraantje. Om de gistkoek achter te laten is de droesemkop een heel handig instrument bij deze hevel, alsook is het handig dat er een clip is om de hevel vast te zetten op de rand (of het gat in de deksel) van het gistvat tijdens het hevelen.


In de brouwmethode die ik bezig schep ik het beslag van de maischketel over naar de filterkuip (1) met een beslagschep (geen hevel of kraantje nodig maar wel een beslagschep) --> nadien van filterkuip met rvs filterplaat naar kookketel (2) via het kraantje in de filterkuip/emmer. ---> nadien van kookketel (na koeling) laat ik het wort via het kraantje in de kookketel kletteren in het gistvat (3). ---> van gistvat naar bottelvat hevel ik met deze hevel op de foto (4). ----> van bottelvat naar flesjes (5) maak ik gebruik van het kraantje in het bottelvat alsook van een afvulpijpje.





Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.