Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Klein brouwen  (gelezen 861 keer)

Offline Arne8

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Klein brouwen
« Gepost op: 19-09-2019 22:05 u »
Hallo,

Ik keek op het forum rond of er mogelijkheden waren om kleinere hoeveelheden te brouwen van bier. Momenteel doe ik dit steeds per 20 a 25L. Ik zag dat de BIAB zakken maar vanaf 19l starten, maar een kookpot voor 20 L is dan weer te duur en dan kan ik evengoed in mijn Brewmonk koken.
Hebben jullie tips om met mout kleinere hoeveelheden klaar te maken zonder mijn Brewmonk te gebruiken?

Groeten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: klein brouwen
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2019 22:28 u »
Ik weet niet precies wat je met 'kleine hoeveelheden' bedoelt. Ik brouw met de BIAB methode batches van ongeveer 10 liter bier.
Ik begin met 15 liter maischwater, en houd uiteindelijk ongeveer 10 liter bier over. Spoelen doe ik niet, en overhevelen voor de nagisting / lageren ook niet.
Dat doe ik in een 'Menno pan' van 21 liter en een brouwzak van 30 liter. Die pan kostte dacht ik ongeveer 35 of 40 Euro.
Als je nog kleinere batches wilt brouwen met de BIAB methode dan kan dat ook prima. En dan zou een kleinere (goekopere) pan en een kleinere brouwzak ook volstaan.

Maar volgens mij moet je in een BrewMonk ook batches van ongeveer 10 liter kunnen maken.

Als je echt kleinschalig wilt brouwen, dat kan ook in een thermoskan, en dan vergisten in een fles:

Met de minimaischmethode heb je snel je eigen ervaring.

Men neme een thermoskan met een inhoud van 1 liter.
Schroot 200 g Viennamout en 200 g Munichmout.
Doe één van de geschrote mouten in de thermoskan.
Giet hierop 800 g water met een temperatuur van 68 ºC.
Roer het minibeslag.
Sluit de thermoskan en laat deze 60 minuten staan.
Filter het beslag met een huishoudzeef.

Proef het wort.

Eventueel kun je het wort nog koken en vergisten maar dat kost meer tijd.

Als je deze test uitvoert op de dag dat je ook een clubbijeenkomst van het Peels Bierbrouwersgilde hebt, kun je andere leden laten meeproeven. Het is altijd interessant de mening van anderen te horen.

Dat komt uit dit draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=25238.5

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Re: klein brouwen
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2019 22:43 u »
Toen ik begon met brouwen deed ik dat in een pan van 14 liter en een waszak als biab-zak. Ik hield dan ongeveer 9 liter bier over, ruim een krat. Onlangs weer eens gedaan voor een proef, werkt nog steeds. Met de helft van het water en mout zou ik de helft overhouden. Gewoon vergisten in zo'n kleine glazen fles met blow off, of 10 liter nog splitsen in PET flessen en verschillende gisten of koudhop testen. Mogelijkheden genoeg denk ik.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Klein brouwen
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2019 08:51 u »
Die 19 liter biab zak past ook (ruim) in een 6 liter pan. Even goed omslaan en gaan maischen.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #4 Gepost op: 20-09-2019 09:57 u »
Ik begonnen met 1 gallon batches (~3,8 liter) in reguliere pannen op het fornuis. Spoelen met een vergiet in een emmer; vergisten in een glazen fles. Tegenwoordig brouw ik 10 liter in een 15 liter pan (besteld via internet) nog steeds op het fornuis. Ik heb een hevelfilter gemaakt die precies in de pan past. Vergisten doe ik in een kunststof gistemmer of ik verdeel het wort over meerdere glazen flessen (5 liter per fles).

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 20-09-2019 17:15 u »
Voor kleine brouwsels gebruik ik een 10 liter koelbox met een zelfgemaakt hevelfilter.
Koken doe ik daarna met een zelfgemaakt elektrisch fust, een verbouwde 20 liter, waarin nu 14 liter max past.

Tags: