Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brew Monk tips voor bieren met dik beslag  (gelezen 3657 keer)

Offline GekkeGwuido

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • There are no points for second place!
    • Brouwerij "VanneSmied"
Re: Brew Monk tips voor bieren met dik beslag
« Reactie #25 Gepost op: 11-01-2020 10:26 u »
Dus schalen naar een 15l batch voor zware bieren op een Brew Monk 30 zou een goed compromis zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 11-01-2020 10:42 u »
Dus schalen naar een 15l batch voor zware bieren op een Brew Monk 30 zou een goed compromis zijn?
Precies

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #27 Gepost op: 11-01-2020 13:08 u »
20 liter gaat prima, ik brouw meestal batches van 20 a 24 liter in mijn Easybrew 50.

Als je op de grens van de installatie gaat zitten dan vraag je om problemen.

Voor deze 20-24 liter kan je dan de max stort aanhouden in de  50 liter versie?

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 11-01-2020 14:42 u »
Voor deze 20-24 liter kan je dan de max stort aanhouden in de  50 liter versie?
Voor 20 liter 1090 heb ik geen 12 kg mout nodig.

Theoretische berekening?

12 kg mout, 36 liter maischwater, niet spoelen, na maischen 25 liter wort, uurtje koken blijft over 21 liter over ver over de 1100.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 11-01-2020 16:07 u »

Ja is denk ik wel beter. En prettiger brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 11-01-2020 23:24 u »
Stof tot nadenken
Verschil van maischdikte of roeren in pan of brouwautomaat
Stel ik start beiden met 15 liter en 5 kg mout
Mijn maischdikte is toch veel dikker in de automaat omdat de 5 kg mout in een kleinere binnenketel zit en dus ook minder maischwater?

Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat je met een brouwautomaat een lager rendement haalt dan met een conventionele brouwketel.
Overigens vindt er ook buiten de moutkorf afbraak plaats van dextrinen.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2020 12:34 u »
Ik ben van plan om over een tijdje een RIS te gaan brouwen met mijn Brewster Beacon. Als ik dit zo lees, ga ik denk ik maar een hoeveelheid moutextract(poeder) toevoegen tijdens de kook. Ik wil ongeveer 15 liter maken. Ik zou ook 20 liter kunnen gebruiken om te maischen en dan heel weinig water om te spoelen. Ik denk alleen dat mijn rendement erg laag gaat worden. Iemand hier ervaring mee?

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #32 Gepost op: 12-01-2020 13:53 u »
Ik ben van plan om over een tijdje een RIS te gaan brouwen met mijn Brewster Beacon. Als ik dit zo lees, ga ik denk ik maar een hoeveelheid moutextract(poeder) toevoegen tijdens de kook. Ik wil ongeveer 15 liter maken. Ik zou ook 20 liter kunnen gebruiken om te maischen en dan heel weinig water om te spoelen. Ik denk alleen dat mijn rendement erg laag gaat worden. Iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik voor 15 liter tripel 5 kilo mout,18 liter water + 2 liter spoelen en max 15% extra suiker (typisch voor Belgische recepten)
Ik kom altijd uit rond 80%, wel met stevig roeren overigens.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 12-01-2020 14:00 u »
In de Brewmonk (zelfde soort ketel?) haal ik wat hoger rendement door dunner te maischen en minder spoelen.
Zal ook aan de manier van spoelen liggen, want mijn spoelwater loopt er binnen 10 minuten door, ondanks fijn schroten.
Voor tripels met start SG~1.075 haal ik rond 66% brouwzaalrendement. Niet geweldig, maar oke'.
Voor zwaarder bier zou ik het rendement op 60% zetten.
En wat mij betreft zoveel mogelijk water in de maisch, anders is de moutkorf massief gevuld.  Kost ook rendement.
Met 8 kg mout en 23 L water en minimaal spoelen zal je na alle verliezen een kleine 14 L wort met SG~1.100 moeten krijgen.
Mooi 2 kratjes..

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 12-01-2020 15:41 u »
Mijn rendement ligt tussen de 70 en 80 procent.
Belgische bieren met een suikerstort zijn het probleem ook niet. Ik heb nog nooit een zwaar volmout bier gebrouwen met mijn ketel.
Ik denk erover om voor mijn Ris hetzelfde te doen. In plaats van suiker wil ik dan moutextractpoeder gebruiken. Ik ga er nog eens rustig over nadenken. Dank voor de tips en adviezen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 12-01-2020 19:54 u »

Als je nou terug leest dan kun je zien dat 15 l juist prima gaat bij zware bieren.
Zonder moutextract.

Tags: