Begin sg Karmeliet niet gehaald

Gestart door be, 31-08-2019 09:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

be

Goedemorgen,

Gistermiddag met dit recept begonnen
Viel mij op dat ik nu erg veel eiwitvlokken had. Erg troebel wort overgehouden.
Het begin sg ook niet gehaald.
Moest ongeveer 1075 zijn ik zit op 1050
Met de jodiumproef veel verkleuring (zwart-paars)

Stap van 52 graden mist. Klopt dit?
Mijn begin rendement is slecht hoe los ik dit op>


Pilsmout 2 kg
Tarwemout licht : 0,2 kg
Havervlokken : 0,2 kg
Carahell 0,1 kg
Suiker: 0,3 kg

Maischwater   Spoelwater         Kooktijd
7,2 liter          7 liter (78°C)           75min
 
MAISCHSCHEMA

Temperatuur (°C)   63°C    72°C    78°C
Tijd (minuten)        40min         25min        5min

Groet Bernd

hansHalberstadt

Er zat duidelijk nog zetmeel in je wort (paars jodium) Die zetmeel verklaart de troebeling. Je 72 gradenstap is waarschijnlijk te kort geweest waardoor je nu nog veel lange ketens hebt (zetmeel).
Dat verklaart ook je lage rendement deels. Wat ik zou doen is een pilsmout beslagje maken van 63 graden, ca 1 liter  1 uur maischen en dan filteren tot het helder is evt paar keer teruggooien tot je heldere wort opvangt (slangen en opvangpan even opkoken om steriel te kunnen werken).
Die heldere wort bij je gistende bier. bevat nog enzymen (omdat het niet boven de 63 graden is geweest) die je kunt gebruiken om de zetmeel in je gistende bier nog af te breken zodat dat ook vergist kan worden en de troebelheid oplost. (Of zakje alfa-amylase kopen.) 

be

Bedankt voor je reactie,

De 72 graden stap had ik gisteren al langer gemaakt door nog een half uur langer door te koken.

Kan dit wort zo nog gebruiken of op nieuw beginnen.

hansHalberstadt

Citaat van: be op 31-08-2019  09:59 uBedankt voor je reactie,

De 72 graden stap had ik gisteren al langer gemaakt door nog een half uur langer door te koken.

Dat moet je even uitleggen. Hoe kun je een 72 gradenstap verlengen bij het koken? De enzymen moeten hun werk doen bij 72 graden en boven de 80 graden zijn die enzymen vernietigd.

be

De 72 graden van 25 min rust nog eens 30 min rust erbij gaan om te kijken of het rendement hoger werd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.