Eerste brouwdag, SG veel te laag

Gestart door Brouwerij Mennekes, 31-08-2019 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Goedemiddag Brouwers,

Ik ben momenteel aan het brouwen. Aan het koken. Maar mijn SG is veel te laag. Eerste meting einde maisschen was 1049 wat 1060 had moeten zijn. Hier is opzich wel een reden voor. Ik zag na de moutstort dat het beslag veel te dik was dus heb ik besloten om 4 liter van mijn 7,8 liter spoelwater al toe te voegen aan het begin van het maisschen. Toen kwam ik er achter dat ik veel te fijn geschroot had. Maar met een aantal keer roeren is dit allemaal goed gekomen. Tijdens het maisschen heb ik het recept aangepast in BrouwHulp.  Met de waterwizzard wat schuifjes verzet zodat mijn hoeveelheden weer klopte (van 15,3 naar 19,3 startwater en van 7,8 naar 3,8 spoelwater). Ik heb daarna dit recept als een nieuw brouwsel in BrouwHulp gezet en toen kreeg ik de waardes om 19,3 liter water te starten en 4,9 liter te spoelen. Dit leek mij echt ruim veel spoelwater maar ik heb het toch maar aangehouden.

Na het toevoegen van het spoelwater zat mijn SG op 1034 waar het 1045 zou moeten zijn. Nu komt er volgens het recept nog 500gr suiker bij tijdens het koken. Maar ik heb het vermogen van de ketel maar op maximaal gezet en de kooktijd met 10 minuten verlengd. Ik vermoed dat het dan wel goed gaat komen. Iemand nog tips (binnen nu en 71 minuten ;-)

Rinus

Die 500 gram suiker gaat nog flink plussen! Waarom zit deze nog niet bij het wort tijdens de kook eigenlijk?

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Rinus op 31-08-2019  15:26 uDie 500 gram suiker gaat nog flink plussen! Waarom zit deze nog niet bij het wort tijdens de kook eigenlijk?

Hey Rinus, zo heb ik het gelezen in Verander water in bier. Je kunt het eigenlijk op allerlei momenten doen. Ik denk dat ik straks na de suikertoevoeging zo'n 5 minuutjes wacht en de SG waarde nog eens meet. Indien deze te laag is dan kan ik altijd nog iets langer koken.

Rinus

Ik verwacht dat je nog zo'n 20-40 punten zal stijgen met 500 gram bij dit volume.
Langer koken kan natuurlijk, maar ik zou eerder nog wat suiker toevoegen als hetnodig is, maar denk het niet.


Brouwerij Mennekes

Met een beetje koud water na het koelen er bij kwam de SG op 1066 waar deze 1065 had moeten zijn. Daar ben ik dus zeer tevreden mee. Ik denk dat ik mijn Easybrew eens opnieuw moet gaan invoeren in de software want ik denk dat het daar ook niet goed zit met hoeveelheden en verdamping

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.