Verstokte vergisting of niet...

Gestart door emielmuller, 31-08-2019 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emielmuller

Brouwvrienden,

Even jullie visie. 2 weken geleden heb ik 26 liter RIS gebrouwen en vergist met 5 zakjes US-05 (60 min 65 graden 2 min 75 graden) Het begin SG was 1115 en is bij 18 graden in +/- 4 dagen vergist tot 1042. Daarna temperatuur verhoogd naar 23 graden waardoor hij nu op 1040 staat en hij stil staat (paar witte puntjes op het gist) Dit lijkt mij te hoog, of kan ik bottelen? Wat zouden jullie doen?

hansHalberstadt

2 weken gisting voor zo'n zwaar bier is volgens mij veel te kort. Je zit nu op zo'n 90% van de vergistbare suiker vergist.

Hier een gistingscurve van een zwaar bier, maar nog lang niet zo zwaar al die van jou.
Je ziet dat daar ook na ca 2 weken zo'n 90% van de suiker was vergist, maar daarna duurde het nog bijna 2.5 week voor het eind SG was bereikt. En dat was met een roervlo op de bodem van het vat zodat alle gist in oplossing bleef en meewerken. Normaal zal tegen die tijd al behoorlijk wat gist neergeslagen zijn waarvan dan alleen het oppervlak nog meedoet. dat is het nadeel van onze kleine volumes tov de 1000+ liter bij de brouwerijen. Daar heb je veel meer wervelingen. 

Ik zou het bier elke dag wat zwenken om nog wat gist los te krijgen, maar je kunt ook gewoon wachten, dan duurt het nog wat langer.  5 zakjes zou toch voldoende moeten zijn.
Wachten tot de gisting helemaal is gestopt en dan na 2 weken bottelen met verse bottelgist. Bij zo'n zwaar bier heeft ook na het bottelen de gist het zwaar en kan zich niet delen door de hoge alcohol. losse gistkorrels gaat vrees ik ook mis. Ik zou een theelepeltje gist in een pakje appelsap of SG1040 wort opkweken en daarmee bottelen als dat gist goed gist.   

BrouwMark

Hoe heb je het SG gemeten? Refractometer of hydrometer?

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 31-08-2019  09:37 uHoe heb je het SG gemeten? Refractometer of hydrometer?
Als hij het met de refractometer gemeten zou hebben dan verwacht je eind SG ca 1065. In dit geval 1040 meten met en refractometer zou betekenen dat je 1.5 x de normale hoeveelheid vergistbare suiker zou hebben vergist. Ik denk dus dat de kans vrijwel 100% is dat hij met een hydrometer heeft gemeten.

emielmuller

Heb het met een hydrometer gemeten. Dank Hans voor je tip. Ik wil denk ik te snel... 😉. Hou jullie op de hoogte.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 31-08-2019  09:51 uals hij het met de refractometer gemeten zou hebben dan verwacht je eind SG ca 1065.

Je hebt helemaal gelijk, ik ben nog niet wakker  :)

Snelbier

SG van 1115 naar 1.040 is ~10% alcohol ?
Volgens Fermentis ligt alcoholtolerante van US05 rond 9,3%.
Het lijkt erop dat je (ondanks ruime enting) tegen de grens van de gist zit.
Misschien kan iemand met meer ervaring in 'zware bieren' hier een licht op schijnen?
En misschien een methode aandragen om te bewijzen dat alcoholtolerantie de oorzaak is?

Succes,  Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 31-08-2019  15:35 uSG van 1115 naar 1.040 is ~10% alcohol ?
Volgens Fermentis ligt alcoholtolerante van US05 rond 9,3%.
Het lijkt erop dat je (ondanks ruime enting) tegen de grens van de gist zit.
Misschien kan iemand met meer ervaring in 'zware bieren' hier een licht op schijnen?
En misschien een methode aandragen om te bewijzen dat alcoholtolerantie de oorzaak is?

Succes,  Snelbier
Dat zou inderdaad goed kunnen, zeker omdat de hoeveelheid gist het probleem niet kan zijn. als de suiker op is en de gist niet  tegen de alcoholgrens aan is gelopen dan zou een beetje suiker weer gisting veroorzaken. Je zou dus een kleine beetje suikerstroop kunnen toevoegen, bv 50 gram suiker in 50 ml water even opgekookt (geen pure suiker want dan komt je koolzuur in een keer vrij) en dan kijken of er weer gisting op gang komt. 50 gram suiker levert 25 gram koolzuur = 12 liter. Dat moet je dus kunnen zien aan je waterslot. Als het dan net meer gaat bluppen dan is het alcoholtolerantie, maar dan heb je ook een probleem met hergisting op de fles. Wat je dan nog kunt doen is een giststarter maken met een hoogalcoholtolerante gist en die het laatste stukje laten doen en ook gebruiken als bottelgist.   

EBC

1115, wat wil je nog? Dat is toch geen serieus begin SG, zeker niet met US-05.

Tja US-05, wie gebruikt dat nog? Dat is van vroeger, toen we nog IPAs brouwden.  ;D

Jacques

Citaat van: EBC op 31-08-2019  19:59 u1115, wat wil je nog? Dat is toch geen serieus begin SG, zeker niet met US-05.

Tja US-05, wie gebruikt dat nog? Dat is van vroeger, toen we nog IPAs brouwden.  ;D

Een SG van 1115 is natuurlijk vragen om vergistingsproblemen. Er zijn niet zo veel gisten die hier goed mee overweg kunnen.

US-05 is geen gist voor super zware bieren. Maar wel een gist voor heel wat meer bierstijlen dan alleen IPA.
Ik heb eens gekeken welke prijswinnende bieren bij het ONK vergist zijn met US-05. Dat gaf het volgende beeld:
stout   porter   IPA   APA   IPA   tarwewijn   IPA   stout   Black IPA   IPA   Porter   APA   American Red   IPA   RIS   stout   IPA   Fantasy   IPA   APA   American Red   IPA   Double IPA   Imperial Red Ale   Biere de Garde Ambree      Dennentoppenbier   IPA   IPA   Double IPA   Kastanjebier

US-05 is zonder meer een veelzijdige gist die veel gebuikt wordt voor IPA's maar het ook goed doet bij veel andere bierstijlen.

emielmuller

Dank voor het meedenken! Ik dacht dat deze gist wel vaker gebruikt werd voor vrij zware bieren. Welke gist raden jullie aan om hem uit te laten gisten? Kan dat weer met een korrelgist of is vloeibaar beter?

seed7

Citaat van: emielmuller op 01-09-2019  13:57 uDank voor het meedenken! Ik dacht dat deze gist wel vaker gebruikt werd voor vrij zware bieren. Welke gist raden jullie aan om hem uit te laten gisten? Kan dat weer met een korrelgist of is vloeibaar beter?

Er is eigenlijk maar een optie, WLP099, maar ik ben bang dat je daar te laat mee bent.

Normaal gesproken start je een dergelijk bier met een smaakvolle gist op en na een dag of twee, drie voeg je een stevige starter WLP099 toe.

Ook belucht je het jongbier nog een keer een dag na het toevoegen van de eerste gist en na het toevoegen van de tweede gist.

Nu is het merendeel van de voedingsstoffen op en is er alleen nog maar suiker, de WLP099 zal zich niet echt kunnen vermenigvuldigen.

Een heel andere mogelijkheid is het zelfde bier nog eens te brouwen, met een wat lager SG. Als de gistingsgraad daarvan ~50% is voeg je in twee tot vier keer dit bier toe.

Ingo

BrouwMark

Champagnegist is ook nog een mogelijkheid.

seed7

Citaat van: BrouwMark op 01-09-2019  17:18 uChampagnegist is ook nog een mogelijkheid.

Dan moet je precies de goede hebben. Veel van die gisten kunnen niets met maltose maltotriose etc. en dat is wat er nu nog in het bier zit.

Brettje er bij zou kunnen, maar daar geldt het zelfde, lang niet ieder Brett eet alles en ik heb er meerdere meegemaakt die het SG nog geen puntje omlaag kregen in een dergelijke situatie.

Laatste optie, strooi wat enzymen en dan champagne gist en wat voeding.

Dan is het ook nog een RIS (met onbekend recept, maischschema etc.) waar de donkere mouten de vergistbaarheid negatief beinvloeden (pg 38, 39). Is een SVG van 63% in die situatie onredelijk?

Maar om wat zekerheid te krijgen, neem een monster, 100 ml, voeg voeding en ruim gist toe, zet het warm op een roerder en beoordeel na een paar dagen het SG.

Ingo

emielmuller

Citaat van: seed7 op 01-09-2019  17:41 uDan moet je precies de goede hebben. Veel van die gisten kunnen niets met maltose maltotriose etc. en dat is wat er nu nog in het bier zit.

Brettje er bij zou kunnen, maar daar geldt het zelfde, lang niet ieder Brett eet alles en ik heb er meerdere meegemaakt die het SG nog geen puntje omlaag kregen in een dergelijke situatie.

Laatste optie, strooi wat enzymen en dan champagne gist en wat voeding.

Dan is het ook nog een RIS (met onbekend recept, maischschema etc.) waar de donkere mouten de vergistbaarheid negatief beinvloeden (pg 38, 39). Is een SVG van 63% in die situatie onredelijk?

Maar om wat zekerheid te krijgen, neem een monster, 100 ml, voeg voeding en ruim gist toe, zet het warm op een roerder en beoordeel na een paar dagen het SG.

Ingo

Met de vergistingsgraad zat ik ook een beetje. Hij zou namelijk ook klaar kunnen zijn. Ik ga hem vanavond opnieuw meten. Mocht het een iets zoeter bier worden vind ik dat ook geen probleem maar ploffende flessen moet ik natuurlijk ook niet hebben....

emielmuller

Witte puntjes op de gist blijven. Staat nu op 1038...

hansHalberstadt

Citaat van: emielmuller op 03-09-2019  20:56 uWitte puntjes op de gist blijven. Staat nu op 1038...
Dus 2 SG punten gezakt in 3 dagen. Terwijl 3 SG punten zakken overeenkomt met de complete hoeveelheid bottelsuiker. 2 SG punten in 3 dagen is bijna 7 SG punten in 10 dagen.
Die afname heb ik even als lijn in mijn eerdere grafiek gezet om even te laten zien waar we het dan over hebben. Als jouw gisting ongeveer hetzelfde zou lopen als mijn gisting toen, dan heb je nog  no'n 3 SG punten te gaan tot het einde. Nu bottelen zou dus betekenen bierbommen met de dubbele hoeveelheid koolzuur. Ik zou dus nog een weekje of 2 wachten met bottelen.

 

Jacques

Citaat van: emielmuller op 03-09-2019  20:56 uWitte puntjes op de gist blijven. Staat nu op 1038...

Heb je een foto?

emielmuller



Als het goed is moet dit werken....

emielmuller


emielmuller



Dit is een foto van vandaag. Geen verandering in SG meer. Wort smaakt bitter.

emielmuller

Afgelopen zaterdag 1 flesje gebotteld met bottelgist. Zojuist geopend en maakte een sissend geluid zoals bij een normaal bier. Bier kwam niet uit de fles...

emielmuller

Gisteravond 4 kratten gebotteld met bottelgist. Hou jullie op de hoogte over de voortgang en het uiteindelijke eindresultaat....

middelaersch

Citaat van: emielmuller op 13-09-2019  09:17 uGisteravond 4 kratten gebotteld met bottelgist. Hou jullie op de hoogte over de voortgang en het uiteindelijke eindresultaat....

Was het SG nog steeds 1.038 of iets dergelijks?

hansHalberstadt

Ik zou nu maar gewoon gaan bottelen. Al die metingen, vat open vat dicht is niet goed voor je bier. Zo te zien is het uitgegist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.