Wee heavy (Scotch Ale)

Gestart door Martijn0172, 30-08-2019 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Al een tijdje zit ik te denken om een wee heavy te brouwen en na het lezen van info op het onderstaande recept gekomen. Ik wil deze 2 uur laten koken om hierdoor extra malliard reactie te krijgen en de daarbij horende smaken (welke horen in deze stijl), hierdoor iets minder caramel en geroosterde mouten gebruikt. Ik ga brouwen met mijn 50L speidel en yield extension disk, ik haal er uiteindelijk relatief weinig liters uit maar ik zie zo niet dat dit een probleem zou moeten opleveren. Iemand feedback?

 - 7.7%
Scotch Ale or Wee Heavy
Author: Martijn de Zeeuw

Type: All Grain
IBU : 29 (Tinseth)
Color : 39 EBC
Carbonation : 2.4 CO2-vol
Pre-Boil Gravity : 1.070
Original Gravity : 1.085
Final Gravity : 1.026

Speidel Braumeister 50L
Batch Size : 35 L
Boil Size : 45.5 L
Boil Time : 120 min

Mash Water : 50 L
Sparge Water: 14.72 L @ 98 °C
Total Water : 64.72 L

Brewhouse Efficiency: 70%
Mash Efficiency : 72%

Fermentables (13.58 kg)
11.35 kg - Pale Malt, Maris Otter 5.9 EBC (83...
960 g - Munich 10.8 EBC (7.1%)
530 g - Crystal Malt 118 EBC (3.9%)
530 g - Dark Crystal Malt 220 EBC (3.9%)
210 g - Brown Malt 515 EBC (1.6%)

Hops (64.7 g)
60 min - 64.7 g - Challenger - 7.5% (29 IBU)

Miscellaneous

Mash - 2.97 g - Gypsum (CaSO4)
Mash - 7.6 ml - Lactic Acid 80%
Sparge - 0.87 g - Gypsum (CaSO4)
Sparge - 2.28 ml - Lactic Acid 80%

Yeast
0.9 pkg - Wyeast Labs Scottish Ale 1728
Starter
Step 1: 4.7 L (461 g DME / 564 g LME)
723 billion yeast cells
21 million cells / ml

Mash Profile
Mid ferm.
68 °C - 60 min - Temperature

Fermentation Profile
Ale
20 °C - 14 days - Primary

Water Profile
Eigen dorp (English Ale)
Ca 49 Mg 11 Na 45 Cl 61 SO 65
SO/Cl ratio: 1.1
Mash pH : 5.39
Sparge pH : 5.5

Martijn0172

Hmmm ik zie dat de waterhoeveelheden totaal niet kloppen. Met deze hoeveelheid maisch en spoelwater kom ik op een uiteindelijk volume van 43,14L uit. Er vanuitgaand van 4l/u verdamping en een waterabsorptie van 1:1 door het graan. Vanavond maar even kijken waar het misgaat

mbroek

Ik zou ook de maischtijden flink langer doen, of 60 minuten of 62 graden/60 minuten er voor zetten. Dat gaat je toch een betere vergisting geven met deze gist die straks niet stiekem in de fles weer begint.Je hebt zoals het hoort ook veel donkere mouten.

Lekkere stijl dit.


Edwin brouwt

Wat betreft het inkoken: om een goede karamel en enigszins peated smaak te krijgen neem je 10% van je first wort (van wat er begin koken in de kookketel zit) en dat kook je in, in een aparte pan tot ongeveer een kwart.


Dus in jouw geval is er 45 liter in de ketel. Dan neem je er 4,5 liter er uit en dat kook je in tot er 1,125 liter over is. Deze dikke stroop gooi je weer terug in de ketel.


Het leverde bij mij een mooie scotch ale op (vind ik ;-) ). Mijn scotch ale is iets  te ver doorgegist (tot 1007 i.p.v. 1021); als je dat kunt voorkomen is dat goed voor de smaak, die lichte zoetigheid. Ik heb er afgelopen voorjaar meerdere gedronken in schotland en ze zijn allemaal een beetje zoetig.

Martijn0172

Dank voor de feedback! Het inkoken had ik ook gelezen, ik begreep alleen dat er dan nog minder caramouten nodig zouden zijn?

Edwin brouwt

Dit was mijn moutlijstje:

3.82 kg (75.8%) — Maris Otter Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC
250 g (5%) — Thomas Fawcett Crystal Malt — Grain — 130 EBC
220 g (4.4%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC
210 g (4.2%) — Weyermann Carapils — Grain — 2 EBC
150 g (3%) — Thomas Fawcett Caramalt — Grain — 29.5 EBC
150 g (3%) — Thomas Fawcett Crystal Malt — Grain — 165 EBC
140 g (2.8%) — Weyermann Wheat Malt Pale — Grain — 3.9 EBC
50 g (1%) — Fawcett Pale chocolate — Grain — 620 EBC
50 g (1%) — Thomas Fawcett Roasted Barley — Grain — 1250 EBC


Dus volgens mij is jouw lijstje prima. Ik zou hem lekker maken en kijken hoe die uitkomt qua karamel en zoetigheid. Ik heb er best een aantal geproefd in Schotland en ze zijn allemaal anders :-)

Martijn0172

Ik ben in oktober in Schotland op familie bezoek. Waar heb je ze gedronken? In de pubs of gewoon aangeschaft in de supermarkt? Heb je aanraders?

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 11-09-2019  10:43 uIk ben in oktober in Schotland op familie bezoek. Waar heb je ze gedronken? In de pubs of gewoon aangeschaft in de supermarkt? Heb je aanraders?


Leuk, ik ben nu al jaloers ;-)
In de kroegen zijn ze moeilijk te krijgen (nu zaten wij alleen in kleine dorpjes en daar schenken ze toch de meer gangbare fabrieksbiertjes), dus supermarkten zijn meestal de beste plek. Veel hebben ook bieren van lokale  brouwerijen in de schappen en ik vond de bieren van Loch Lomong brewery echt supergoed (helaas exporteren ze niet naar NL). Vaak te koop bij COOP en LIDL.




tdp

Afgelopen vrijdag weer eens de Gordon Scotch Ale gedronken, en ben van plan mij hier eens aan te wagen.
Zat in eerste instantie te denken om een stort te gebruiken van 97% Golden Promise, 3% Carafa III, en dan een 10% in te koken tot stroop.

Nu zat ik te denken, zou je in plaats van inkoken ook de gerstemoutstroop van de biowinkel kunnen gebruiken, ipv van een deel wort in te koken?

mbroek

Citaat van: tdp op 10-10-2019  12:48 uAfgelopen vrijdag weer eens de Gordon Scotch Ale gedronken, en ben van plan mij hier eens aan te wagen.
Zat in eerste instantie te denken om een stort te gebruiken van 97% Golden Promise, 3% Carafa III, en dan een 10% in te koken tot stroop.

Nu zat ik te denken, zou je in plaats van inkoken ook de gerstemoutstroop van de biowinkel kunnen gebruiken, ipv van een deel wort in te koken?

Ik gebruik dat wel om giststarters te maken. Er zit een luchtje aan (niet vies hoor) waarvan ik denk dat die niet in een wee heavy past. Heb je het wel eens gebruikt?

tdp

Citaat van: mbroek op 11-10-2019  11:06 uIk gebruik dat wel om giststarters te maken. Er zit een luchtje aan (niet vies hoor) waarvan ik denk dat die niet in een wee heavy past. Heb je het wel eens gebruikt?

Ook voor giststarters, verder niet. Kan wel eens een paar liter mee brouwen, kijken hoe dat uitpakt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.