Vergistingsproces vloeibaar moutextract brouwsel

Gestart door Sid, 29-08-2019 17:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sid

Goedemiddag iedereen,

Afgelopen weekeind heb ik mijn 2e brouwdag gehad ;D, ik heb gebruik gemaakt van een vloeibaar gehopt moutextract (vlaams blond). Bij mijn eerste brouwsel ging het waterslot flink tekeer, ik verwachtte dat dit bij deze ook wel zo zou zijn maar eigenlijk is er heel weinig gebeurd. Af en toe een blupje en geen dikke laag schuim op het wort dit was bij het eerste brouwsel wel het geval. Moet hier wel bij vermelden dat mijn eerste brouwsel geen extract was, maar met mout. Nu 6 dagen later heb ik de proef op de som genomen en het SG gemeten, dit was nu 1.006 en het begin SG was 1.065.  Dit zou betekenen dat het nu al klaar zou zijn om te bottelen (mitst het over een aantal dagen nog steeds 1.006 is).

Is het mogelijk dat dit kan zonder dat het waterslot tekeer gaat en je geen zichtbare laag schuim op het wort heb gehad?

Gerb

Het is mogelijk dat het vat lek is. 1006 is echt wel klaar.

Jacques

Citaat van: Sid op 29-08-2019  17:06 uIs het mogelijk dat dit kan zonder dat het waterslot tekeer gaat en je geen zichtbare laag schuim op het wort heb gehad?

En bekend verschijnsel. Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Sid

Als het vat lek zou zijn dan had ik toch in ieder geval een schuimlaag moeten zien? Of een vieze rand van het gist? Overigens heb ik dit brouwsel gemaakt in zo'n beter gistvat, hard plastic met een groene draaidop en rond waterslot. Van dat waterslot had ik al gelezen dat ze scheef konden komen te staan, dus deze had ik ook al met een elastiekje vastgemaakt :)

Zou ik er verstandig aan toen een paar dagen te wachten, SG te meten en als deze niet verder is gedaald gewoon te gaan bottelen?


hansHalberstadt

Op welke momenten heb je in het gistingsvat gekeken. Lijkt erop dat je dat gedaan hebt toen de gisting al geweest was. Dan zie je geen schuim meer en omdat je ook geen belletjes hebt gezien in je waterslot omdat het lekte denk je dan al snel dat er niets is gebeurd.

Jacques

Citaat van: Sid op 30-08-2019  06:25 uAls het vat lek zou zijn dan had ik toch in ieder geval een schuimlaag moeten zien? Of een vieze rand van het gist? Overigens heb ik dit brouwsel gemaakt in zo'n beter gistvat, hard plastic met een groene draaidop en rond waterslot. Van dat waterslot had ik al gelezen dat ze scheef konden komen te staan, dus deze had ik ook al met een elastiekje vastgemaakt :)

Zou ik er verstandig aan toen een paar dagen te wachten, SG te meten en als deze niet verder is gedaald gewoon te gaan bottelen?

Als je van 1065 naar 1006 bent gegaan in 6 dagen heb je sowieso vergisting gehad. En dat betekent ook koolzuurvorming. Wanneer het waterslot maar weinig gewerkt heeft, is er koolzuur via een andere weg het gistvat ontsnapt. Het kan niet anders dan dat het gistvat niet goed afsluit. Ik neem daarbij aan dat je niet 0,5 liter wordt vergist hebt maar 10 liter of meer.

Sid

Misschien sloot hij dan inderdaad toch niet goed af, het is overigens niet zo'n mayonaise vat, maar zo'n hard plastic vat die zou in principe dus beter moeten zijn, toch? Het was een brouwsel van 15 liter. Ik ga het morgen nog eens meten en als het SG hetzelfde is ga ik hem bottelen :biersmile:

Jacques

Citaat van: Sid op 30-08-2019  14:52 uMisschien sloot hij dan inderdaad toch niet goed af, het is overigens niet zo'n mayonaise vat, maar zo'n hard plastic vat die zou in principe dus beter moeten zijn, toch? Het was een brouwsel van 15 liter. Ik ga het morgen nog eens meten en als het SG hetzelfde is ga ik hem bottelen :biersmile:

Het gaat om de afsluiting. Zit er een rubberen ring in de deksel? Het kan zijn dat die oneffenheden kent. Ook kan het zijn dat er braampje aan je waterslot zit waar koolzuur langs lekt.

Sid

In de deksel zit inderdaad zo'n rubberen ring, ik heb hem net nog eens getest door te vullen met water maar het lijkt erop dat hij echt goed afsluit. Wellicht heb ik hem vorige keer gewoon niet juist dichtgedraaid of het waterslot verkeerd gemonteerd. Ga het vandaag nog eens proberen:)

Jacques

Citaat van: Sid op 08-09-2019  08:43 uIn de deksel zit inderdaad zo'n rubberen ring, ik heb hem net nog eens getest door te vullen met water maar het lijkt erop dat hij echt goed afsluit. Wellicht heb ik hem vorige keer gewoon niet juist dichtgedraaid of het waterslot verkeerd gemonteerd. Ga het vandaag nog eens proberen:)

Met wat zeepsop of Star San oplossing kun je het controleren. Je kunt op het waterslot blazen en als er ergens luchtbellen ontstaan is het vat niet luchtdicht. Doe ook zeepsop bij het waterslot.

Sid

 :duimop: Geprobeerd en het zag er goed uit, zit nu een nieuw brouwsel in  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.