Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf gebrouwen ipa  (gelezen 670 keer)

Offline Pauls Pils

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zelf gebrouwen ipa
« Gepost op: 29-08-2019 11:52 u »
Hoi, ik heb zelf een ipa gebrouwen met het starterspakket van Braumarkt.  Nu is het bier echter heel erg bitter geworden. Waar heb ik waarschijnlijk iets niet goed gedaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Zelf gebrouwen ipa
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2019 11:59 u »
Hoi Paul,

Kun je wat meer details delen?
Wat waren je volumes? Heb je het recept gevolgd (zo ja, wat ws het recept)? Heb je metingenverricht?

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • www.brouwerijdeaik.nl
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2019 13:59 u »
Ik had hetzelfde (mijn eerste keer 'brouwen') met de American IPA van Braumarkt. Ik had de dryhops er zo bijgegooid (zoals stond in de beschrijving) en nergens verder gefilterd. Dat verklaarde bij mij denk ik de heftige bitterheid. Al gaat de bitterheid wel snel omlaag, na twee a drie weken was het een prima IPA.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2019 14:33 u »
Een IPA mag natuurlijk erg bitter zijn... en hoppig. Dryhoppen (of koudhoppen) zorgt niet voor veel bitterheid, des te meer voor aroma.

Ik ben wel benieuwd naar de werkwijze en hoe je brouwdag er uit zag, misschien dat je teveel hop te lang hebt gekookt? Zonder iets meer info wordt het lastig gissen vrees ik.

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2019 15:33 u »
Ik had hetzelfde (mijn eerste keer 'brouwen') met de American IPA van Braumarkt. Ik had de dryhops er zo bijgegooid (zoals stond in de beschrijving) en nergens verder gefilterd. Dat verklaarde bij mij denk ik de heftige bitterheid. Al gaat de bitterheid wel snel omlaag, na twee a drie weken was het een prima IPA.

Had je de dryhops al in de kook gegooid? Of later bij de vergisting, want als je het eerste hebt gedaan dan snap ik dat het iets wat te bitter is geworden ;-)

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
  • www.brouwerijdeaik.nl
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2019 15:59 u »
Had je de dryhops al in de kook gegooid? Of later bij de vergisting, want als je het eerste hebt gedaan dan snap ik dat het iets wat te bitter is geworden ;-)

Vergisting uiteraard. Na 5 dagen. En daarna direct vanuit dat vat gebotteld.

Overigens heb ik er wel van geleerd 😁... Brouw nu met mout, filters, zakjes, rvs gistvat en glazen gist flessen etc etc

Van foutjes leert men, zeggen ze.

Tags: