Eerste moutpakket brouwsel Arsegan Special I.P.A.

Gestart door Greeny1987, 27-08-2019 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greeny1987

Dag mede-enthousiastelingen,

Na mijn introductie (Zie topic: Even voorstellen) medio april ben ik helaas een periode verhinderd om mijn eerste brouwsel te starten. Afgelopen zondag was het eindelijk zover en heb ik voor de eerste keer mijn Klarstein Brauheld 35 uitgeprobeerd met walsmolen.

Zaterdags de gerstemout geschroot volgens naar schatting 1 tot 1,2 mm (en proberen middels 1 a 2 bankpasjes- daar tussenin afgesteld).



Zondags eerste de ketel gereinigd met Oxi Puro evenals mijn gistemmers, netjes nagespoeld met water en uit laten drogen in de serre!

De handleiding van Arsegan moutpakket netjes gevolgd, op de ultramoss na. Deze heb ik helaas iets te vroeg erin gedaan, kan volgens mij geen kwaad, het stond niet zo fijn in de handleiding maar daar is op dit forum al genoeg over gezegd. Stond overigens in de handleiding, scheur de hopzakjes voorzichtig open want het hopzakje zit erin...geen hopzakje dus  :weetniet:

Hieronder wat fotomateriaal van het proces.











De bostel spoelen tot ik weer 24 liter in de ketel heb, helaas klopt de schaalverdeling aan de binnenkant van de ketel niet waardoor ik toch 1 liter te weinig heb. Dit is ook terug te zien in mijn brouwemmers.



De dichtheid heb ik 3x gemeten: 1 voor het koken: 1052. 2 na het koken: 1065. 3 na hoofdvergisting: volgt nog.

Mijn rendement zit volgens mij op (19L*15,8P (=SG1065))/4,6Kg=65%

Hij staat nu fijn te pruttelen en vrijdag of zaterdag voeg ik de laatste hop toe (drooghoppen).


BenjaminA7X

Ziet er goed uit!
Hoe beviel de Klarstein?

Greeny1987

Ha BenjaminA7X,

De Klarstein is me de eerste keer prima bevallen.

Het programmeren werkt goed. En het verwarmingselement deed voor 24 liter voor het koken prima zijn werk op 80% van zijn vermogen. De maischkuip is ideaal en vergemakkelijkt het brouwen echt.

Wat me wel is tegengevallen is dat de timer voor het koken slecht ging. Als je de temperatuur tbv de kooktijd op 103 graden zet. Dan blijft de sensor steken op 100 graden en gaat de timer dus niet lopen. Je kunt kennelijk een temperatuurcorrectie invoeren zodat de timer gaat lopen maar dan slaat het verwarmingselement af omdat hij denkt dat hij al op temperatuur is waardoor het wort stopt met koken...

Ik heb nog een arsegan weizenbock pakket liggen en we gaan het gewoon nogmaals proberen, daar moet iets voor te verzinnen zijn.


De Eind SG van het bier is 1018. Dit had moeten zijn 1011. Het gistvat borrelde al 2 dagen niet meer dus het bier is gebotteld.

Het bier smaakte vervelend bitter. Op overige topics lees ik dat na het bottelen best wat prettiger kan worden met nagisting, koolzuur en een wat koelere fles.

Ik hoop niet dat dit een zogenoemd half om biertje wordt  :'(

CeesM

Na 10 dagen al het bier gebotteld met een SG van 1.018? Dat kan explosieve gevolgen hebben. ;)

middelaersch

Citaat van: Greeny1987 op 03-09-2019  09:00 uDe Eind SG van het bier is 1018. Dit had moeten zijn 1011. Het gistvat borrelde al 2 dagen niet meer dus het bier is gebotteld.

Als het borrelen ophoudt moet je om de paar dagen je sg meten. Pas als dat meerdere dagen stabiel blijft en je zeker weet dat het bier is uit gegist kun je bottelen. De kans is groot dat je bier in de flesjes nu vrolijk verder gist, de CO2 niet weg kan, en daardoor de druk in de flesjes veel te hoog oploopt.

Wat je nu kunt doen is heel regelmatig een flesje open maken om te kijken hoe de druk zich ontwikkelt.

Heb je het toevallig  in beugelflessen zitten?

Greeny1987

Dank voor de reacties en de tips.

Het bier was al ruim 3 dagen uitgeborreld. Hopelijk geen vuurwerk in de garage  ::)

Helaas geen beugelflesjes. Kan het te maken hebben met een hoofdgisting bij een te hoge temperatuur? het was namelijk ongeveer 24 graden in huis.

middelaersch

Citaat van: Greeny1987 op 09-09-2019  09:02 uKan het te maken hebben met een hoofdgisting bij een te hoge temperatuur? het was namelijk ongeveer 24 graden in huis.

Nee, het heeft te maken met te weinig geduld  :biersmile:

Als het blubben ophoudt moet je om de paar dagen het SG gaan meten. Pas als het SG dan minstens een dag of vier niet meer is veranderd, kun je aannemen dat het bier is uitgegist, en gaan bottelen. Eerder niet.

Greeny1987

Citaat van: middelaersch op 09-09-2019  22:56 uNee, het heeft te maken met te weinig geduld  :biersmile:

Als het blubben ophoudt moet je om de paar dagen het SG gaan meten. Pas als het SG dan minstens een dag of vier niet meer is veranderd, kun je aannemen dat het bier is uitgegist, en gaan bottelen. Eerder niet.

Dit zal ik de volgende brouw mee nemen. Dank voor de tip!

ciesvandekwis

Je gistvaten zitten halfvol, reden toe? Ik raad je aan om alles in één vat te doen, anders krijg je teveel zuurstof boven je bier en mogelijke infectie. Een liter of 4 kopruimte is meer dan genoeg als je temperatuur niet te hoog is, tenzij je Westmalle gist gebruikt.

Biertje1985

Hoeveel zakjes gist had je voor dit bier want, ik meen te herinneren dat er maar 1 zakje gist bij een moutpakket zit en dat is wat aan de
lage kant naar mijn idee.

EBC

Citaat van: Greeny1987 op 03-09-2019  09:00 uHet bier smaakte vervelend bitter.

Het is dan ook een IPA  ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 11-09-2019  19:49 uHet is dan ook een IPA  ;)

Lang niet iedere IPA heeft een vervelende bittere smaak. De pH-waarde tijdens het koken van het wort maakt veel uit. Bij een pH van 5.0 is de bitterheid veel aangenamer dan wanneer je kookt bij een pH van 5,7 bijvoorbeeld. Ook het moment van het toevoegen van de hop maakt veel uit.

Laatst heb ik een bier gebrouwen met erg veel hop zonder een sterke bittere smaak.

EBC

Na 10 dagen bottelen is het bier nog dik troebel van gist. Die gist smaakt vervelend bitter. Na wat klaren gaat het beter.
En met een ipa is dat nog eens extra.
Tja beginners doen stoer met ipa, maar als het dan bitter smaakt gaan ze klagen. Meer ervaring zal helpen (niet te ingewikkeld Jacques, maar IPA is bitter, punt, je bent toch in Amerika geweest? pH is niet van belang in deze).
Geduld.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-09-2019  00:15 u(niet te ingewikkeld Jacques, maar IPA is bitter, punt, je bent toch in Amerika geweest? pH is niet van belang

Je ik ben in Amerika geweest en heb daar heel wat IPA's gedronken. Ook heb ik redelijk wat IPA's gebrouwen.
pH is echt wel van belang... Maar ik weet dat je niet zo'n liefhebber bent van stoeien met pH-waarde.

https://beerandbrewing.com/understanding-bitterness/
"The research concluded that perceived bitterness increases about 2 IBUs for every 0.1 tick up in pH".

Op grond van mijn ervaring is het effect zelfs hoger zij sterk gehopte bieren.

tdp

En nog vele andere dingen, Jacques. Vergeet niet dat dit voor de topicstarter zijn eerst gebrouwen bier is.

En inderdaad EBC, de IPA's in Amerika zijn gemiddeld kneiterbitter, lekker :)

Wildor

En in geval van twijfel bij een IPA... meer hop :-)

William

Jacques

Citaat van: tdp op 13-09-2019  11:19 uEn nog vele andere dingen, Jacques. Vergeet niet dat dit voor de topicstarter zijn eerst gebrouwen bier is.

En inderdaad EBC, de IPA's in Amerika zijn gemiddeld kneiterbitter, lekker :)

Er zijn inderdaad meer factoren, maar de invloed van de pH is sterk onderschat als het gaat om IPA's. Het kan het verschil maken tussen onaangenaam wrang bitter en een aangename verfijnde bitterheid.


Overigens heb je wel gelijk dat ik mij beter had realiseren dat het hier gaat om een eerste biertje. Je moet dan nog leren dat de bitterheid van je bier met de tijd afneemt.

EBC

Citaat van: Jacques op 13-09-2019  14:32 uEr zijn inderdaad meer factoren, maar de invloed van de pH is sterk onderschat als het gaat om IPA's. Het kan het verschil maken tussen onaangenaam wrang bitter en een aangename verfijnde bitterheid.

Dat is buiten kijf, ik weet dat heel goed, en doe toch meer met pH dan jij denkt  ;) Maar niet te minutieus en niet voor beginners, want dan schrikt het af.

Maar een IPA is ongeveer de bitterste bierstijl die er is, zeker 10 dagen na brouwen, en voor een beginnende brouwer kan dat nogal afschrikken, dat bedoelde ik te zeggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.