Groene aaanslag in waterkoeling voorkomen?

Gestart door Griebelienus, 07-05-2020 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Griebelienus

Ha brouwvrienden,

Sinds een paar maanden brouw ik met een Brew Monk RVS CCT gistvat met waterkoeling via pvc slagen via een elektrische koelbox. Werkt allemaal prima.
Maar zoals ik had verwacht gaat na een paar weken water rondpompen toch overal een soort glibberige "slijmachtigheid" zitten, die naar mijn vermoeden uiteindelijk groene aanslag (alg) zou gaan opleveren.
Nu is dat na 2 weken koelen niet zo erg en zijn de slangen en koelbox goed schoon te krijgen met warm water en een beetje Star San. Maar over het binnenhuis van mijn dompelpompje maak ik me wel een beetje zorgen en ook de binnenkant van de waterkoel-spiraal zelf. Ik vermoed dat ik dit niet jaren zo kan gaan doen, zonder iets aan het water toe te voegen, bij voorbaat tegen de groene alg. Star San kan natuurlijk niet, want dat schuimt veel te sterk. Oxi is al na een paar uur uitgewerkt.

Uiteraard wil ik niet met een chloor-oplossing aan de gang, want ik vergist in mijn meterkast, dus geen zin in chloorlucht en ook kies ik liever voor iets biologisch afbreekbaars. Een te sterk zuur lijkt me ook geen pretje voor mijn RVS vat, koelspiraal en plastic pompje.
Nu zijn er wel allerlei heftige spulletjes in de handel voor zwembadwater. Maar het meeste heeft een dosering van 2 ml op 2000 liter. Dus dat zou voor mijn 20 liter koelwater 0,02 ml betekenen. Dat kan ik niet afmeten en dat lijkt me een zeer heftig spulletje.

Dus... heeft iemand een tip wat ik zou kunnen gebruiken?  (een mini koudwater-Meerval of andere algeneter heb ik overwogen, maar dan moet ik ook licht maken in de koelbox en wellicht gaan bijvoeren, en tegen em gaan praten en zo, dus dat is ook niet echt handig.  :biersmile: )

stiaanke


Griebelienus

Citaat van: stiaanke op 07-05-2020  23:06 uMisschien demiwater gebruiken.
Dat zou kunnen, maar ik vrees dat er toch nog te makkelijk algen in de koelbox kunnen komen (die is niet helemaal luchtdicht), zodat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt, met wat voor soort water ik zou beginnen.
Het lijkt me handiger / veiliger en goedkoper (Hollander hè) om iets van zuur of een algendodend middel toe te voegen. Maar azijnzuur en melkzuur lijken me al snel schadelijk voor mijn pompje en de spiraal schat ik.

Iemand ervaringen met een waterkoeling, bijvoorbeeld in een SS Brewtech of Grainfather?


De Schelm

Misschien met Glycol gaan werken?
Geen idee wat dat kost overigens  :weetniet:

Griebelienus

Citaat van: De Schelm op 08-05-2020  00:09 uMisschien met Glycol gaan werken?
Geen idee wat dat kost overigens  :weetniet:

Dat is vrij prijzig en de niet industriële, goedkopere variant (die niet in een warmtepomp wordt gebruikt) is een beetje 'stroperig', dus dan wordt dan vaak verdund met water... en dan wordt het probleem niet opgelost, maar waarschijnlijk erger, want glycol is ook nog een beetje zoetig... en o wee, wie daar allemaal op afkomen.... Dan zou ik een gesloten systeem moeten maken en dat kan ik niet kwijt in mijn meterkast (dure en veel te grote koeler nodig)

Griebelienus

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  23:55 uhttps://www.aquariumwarenhuis.nl/product/eheim-water-care-algozid-zoetwater/

Yes! Dat ziet er goed uit. Zoiets zocht ik. Dank!  :groots:

seed7


Andert

5 - 10% alcohol aan je koelwater toevoegen, dan treedt algengroei niet meer op.

Op de lange termijn is kalkafzetting een groter probleem. De oplossing: demiwater gebruiken.

Kortom: demiwater met 10% ethanol voorkomt al je problemen.


PP

Even voor je op het grote net gezocht.
Algozid is niets anders dan een sterk verdunde kopersulfaat-hydraat oplossing: 0,25% w/w.
Voor de prijs van 1 flesje kun je heel veel kopersulfaat kopen.

Wil je dit spul niet; lang geleden gebruikten wij binnen het laboratorium waar ik werkte Natriumazide. Ook hiervan een spatelpuntje werkt fantastisch.
Dit spul wordt ook in een voedingsmiddelen- en ziekenhuisomgeving gebruikt.
Persoonlijk zou ik anno 2020 voor de kopersulfaat variant gaan.
A.u.b. wel het giftige Koper-ion neutraliseren bij afvoeren.

Doe er je voordeel mee.

Groet, Paul

goom

In het laboratorium maakten we de koelers met HCl schoon

Griebelienus

Citaat van: PP op 08-05-2020  14:15 uEven voor je op het grote net gezocht.
Algozid is niets anders dan een sterk verdunde kopersulfaat-hydraat oplossing: 0,25% w/w.
Voor de prijs van 1 flesje kun je heel veel kopersulfaat kopen.

Wil je dit spul niet; lang geleden gebruikten wij binnen het laboratorium waar ik werkte Natriumazide. Ook hiervan een spatelpuntje werkt fantastisch.
Dit spul wordt ook in een voedingsmiddelen- en ziekenhuisomgeving gebruikt.
Persoonlijk zou ik anno 2020 voor de kopersulfaat variant gaan.
A.u.b. wel het giftige Koper-ion neutraliseren bij afvoeren.

Doe er je voordeel mee.

Groet, Paul

Ha die Paul, dank voor de tips.
Maar eh, als niet chemicus, even de vraag: hoe kan ik het makkelijkst het giftige koper-ion neutraliseren? Laten neerslaan als een zout? Met wat zou dat eenvoudig kunnen?

Griebelienus

Citaat van: goom op 11-05-2020  12:28 uIn het laboratorium maakten we de koelers met HCl schoon

Een zoutzuur, oplossing lijkt me wel een beetje heftig voor mijn pompje. Maar wellicht doet een paar milliliter melkzuur (op de 20 liter) het ook gewoon?
Schoonmaken is ook niet echt het probleem, maar vooral preventie vooraf. Gaat groene alg wel dood in een zure omgeving? Hoe zuur dan? pH  4 of nog lager?

CeesM

Ik gebruik ook gewoon leidingwater zonder toevoegingen. Na 3 weken gisten, klaren ect. gooi ik het water weer weg. Nog nooit iets van algen gezien.

Jaakke

Bij mij is het water niet groen maar voelt wel een beetje zeepig aan na twee weken.

Zou een beetjes schoonmaakazijn niet gewoon werken?
Goed tegen algen en tegen kalk.

Griebelienus

Citaat van: Jaakke op 11-05-2020  22:36 uBij mij is het water niet groen maar voelt wel een beetje zeepig aan na twee weken.

Zou een beetjes schoonmaakazijn niet gewoon werken?
Goed tegen algen en tegen kalk.
Dat is precies wat ik ook voel, "zepig". Aan de binnenkant van de waterkoeler en de slangen.
Ik zal het inderdaad toch eens gewoon met een klein beetje azijn of melkzuur proberen. (of is dat te schadelijk voor het metaal van de spiraalkoeler, ook al is dat van RVS)?

Griebelienus

Citaat van: CeesM op 11-05-2020  21:15 uIk gebruik ook gewoon leidingwater zonder toevoegingen. Na 3 weken gisten, klaren ect. gooi ik het water weer weg. Nog nooit iets van algen gezien.

Ik zie het ook niet, maar voel het wel, precies zoals Jaake omschrijft.
Dus zelfs na vele brouwsels, heb jij nooit problemen? Hoe reinig jij je slangen en de koeling, na afloop?

André de Laat

Citaat van: CeesM op 11-05-2020  21:15 uIk gebruik ook gewoon leidingwater zonder toevoegingen. Na 3 weken gisten, klaren ect. gooi ik het water weer weg. Nog nooit iets van algen gezien.

Dat is inderdaad de beste, goedkoopste en meest veilige oplossing.

seed7


André de Laat

Citaat van: seed7 op 12-05-2020  10:25 uZie ook het topic  Waterbadkoeler anti-alg : UV-C


Die post is van 2016. Blijkbaar dus geen last van algen gehad  ;D

Jaakke

Citaat van: Griebelienus op 12-05-2020  00:20 uDat is precies wat ik ook voel, "zepig". Aan de binnenkant van de waterkoeler en de slangen.
Ik zal het inderdaad toch eens gewoon met een klein beetje azijn of melkzuur proberen. (of is dat te schadelijk voor het metaal van de spiraalkoeler, ook al is dat van RVS)?

Ik ben ook wel benieuwd of er iets op tegen is om met azijn te reinigen.

Ik zou de Cooling Ring van mijn Grainfather CCT een half uurtje willen spoelen met schoonmaak azijn en daarna even naspoelen met water.
Dit om kalk en eventuele algengroei tegen te gaan.

Andert

Als het om kunststof en rvs gaat is dat geen enkel probleem. Azijn of een citroenzuur oplossing lekker rond laten pompen en eventueel een keer verversen tot alle kalk en algen weg zijn. Daarna vullen met demiwater en 10% ethanol.

seed7

Citaat van: André de Laat op 12-05-2020  11:02 uDie post is van 2016. Blijkbaar dus geen last van algen gehad  ;D

Wel algen, maar geen last :) Waterbad goed gesloten houden en zwarte tyleenbuis zodat er geen licht bij komt doet al heel wat.

Ingo

stiaanke

Of gewoon een UV-lamp tussen plaatsen.

Griebelienus

Citaat van: seed7 op 12-05-2020  12:01 uWel algen, maar geen last :) Waterbad goed gesloten houden en zwarte tyleenbuis zodat er geen licht bij komt doet al heel wat.

Ingo

Ja, natuurlijk. Goede tip. Geen licht er bij (behalve UV), dus zwarte buis kopen. Dat scheelt natuurlijk algengroei...
Hoewel, het is al best heel donker in mijn meterkast.. maar scheelt vast iets.
Samen met een zure oplossing, gaat het goed komen.
10 a 20 % alcohol zou wellicht te ruiken zijn in de gang (net als chloor). Krijg ik vast ruzie met mijn vrouw...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.