Lambik recept

Gestart door ppuk, 26-08-2019 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Binnenkort wil ik graag een lambik brouwen. Deze wil ik laten rijpen in een 23 liter pet vergistingsfles. Ik woon vlakbij een drukke weg (omgeving rijswijk/delft) en zie het daarom niet ztten om wilde gist van de omgeving te gebruiken. Maar welke gist zal ik bestellen? Wyeast 5112 Brett. Bruxellensis / Wyeast 5526 Brett. Lambicus / Wyeast 3278 XL Belgian Lambic Blend?

Met die laatste heb je ook alle benodigde bacterien maar ik las dat ie wat tegenviel. Onderstaand het recept:

 BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk73
Naam receptLambik
Brouwdatum19-08-2019
BierstijlLambiek
Volume26,0 l
Begin SG1,044 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,71 lWater uit Rijswijk 2019
0,86 lGedemineraliseerd water
0,60 gCaCl2
1,90 mlFosforzuur
11,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l8 mg/l61 mg/l164 mg/l63 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,70 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC50,0 %
1,35 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC25,0 %
0,68 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC12,5 %
0,68 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC12,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
48,3 gSaazpellets3,3%60 min.17,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l + 0,5 l getrapte starterBelgian Lambic Blend (3278)bovengist


Oscar

Citaat van: ppuk op 26-08-2019  21:27 uDeze wil ik laten rijpen in een 23 liter pet vergistingsfles.

Als je toch geen wilde gist gaat gebruiken, zou ik hem ook niet laten rijpen en zeker niet in een PET fles... :(

BrouwMark

Hee Pietje Puk, leuk dat je je er ook aan gaat wagen. Petfles, niet doen. Volgens mij wonen wij niet heel ver uit elkaar (ik Delft, bijna Rijswijk). Gewoon een brouwsel aanzetten met gist uit de omgeving van de winter, het komt wel goed. Durf het! En zet anders een 'echte' en een 'neppe' naast elkaar, kun je volgend jaar gelijk blenden  :)

Ps. Als je wilt kun je komende winter/als ik ga bottelen wel een flesje van me krijgen om je lambiek mee aan te zetten. De lucht zal niet heel veel schelen...

Ppss. Waarom tarwemout?

ppuk

Zag dat tarwemout wel vaker als extra knabbeltje voor de bret gebruikt werd, vandaar.

Heb nu twee semi wilde bieren op grote pet carboy / gebotteld staan: een rodenbach achtige met wat houtsnippers staat nog te rijpen in zo'n grote carboy en een Orval lookalike (ook in pet carboy gerijpt) is inmiddels gebotteld. De vlaamse rode is primair vergist met Wyeast 1762 en rijpt nu nog 7 maanden na op Wyeast 3763. De Orval is primair vergist op de Wyeast 1214 en secundair op opgekweekte Orval gist, ik moet nog een maandje of 3 geduld hebben.

Lastige hobby hoor met al dat geduld dat je nodig hebt ;) Voor de lambiek vroeg ik me af of ik voor wat extra complexiteit een (bescheiden) hoeveelheid hout zou toevoegen. Niet teveel, maar voor de diepte en het gebrek aan een houten vat lijkt mij dat geen gek idee..

Maar ik neem aan dat jullie pet afraden door het gebrek aan zuurstof waardoor de brett niet genoeg tot z'n recht zal komen?

@BrouwMark: leuk, moeten we doen. Ik heb ook nog wel wat biertjes uit te wisselen :-)

ppuk

Hier zie ik dat pet fles an sich zou moeten kunnen. Wel eentje kopen met kraantje zodat je de pellicile niet hoeft te verbreken als je wil proeven...



Over dat hout:

https://www.ratebeer.com/forums/recommended-oak-cube-amount-in-lambic_80745.htm

BrouwMark

Zo te lezen ben je al aardig los gegaan! Inderdaad pet raad ik af vanwege de zuurstofdichtheid, met mijn beperkte ervaring...
Overigens heb ik ook wat hout toegevoegd, dan hebben de beestjes wat om in te wonen en het geeft smaak af.

EvdBroek

Waarom niet gewoon in een houten vat?

En ja er zijn ook bij jou in de buurt wilde gisten genoeg, ook langs drukke wegen.

ppuk

Omdat ik die nog niet heb :-)

Maar misschien later. Mocht de lambic na een jaar wat zuurder/frisser moeten worden dan zorg ik voor een klein beetje verse zuurstof in de kopruimte. Kan ik evt ook met een pompje op een timer doen...

BrouwMark

Citaat van: EvdBroek op 27-08-2019  15:14 uWaarom niet gewoon in een houten vat?

Dat kost geld man!  ;D

EvdBroek

Citaat van: ppuk op 28-08-2019  21:14 uOmdat ik die nog niet heb :-)

Maar misschien later. Mocht de lambic na een jaar wat zuurder/frisser moeten worden dan zorg ik voor een klein beetje verse zuurstof in de kopruimte. Kan ik evt ook met een pompje op een timer doen...
Dat kun je daarna niet meer veranderen..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.