Hobbybrouwen > Apparatuur

Hoe snel verwarmen?

(1/6) > >>

Patrik_Claes:
Hallo allemaal,

Ik had volgende vraag: ik ben momenteel een aangepaste HERMS (=heat exchange recirculating mash system) aan het bouwen waarbij ik door mijn koelspiraal die in de maischketel hangt heet water (90 graden) uit mijn centrale verwarmingsketel laat circuleren dmv de pomp op de CV installatie. In de maischketel zit ook een roerwerk, en alles wordt continu gemengd tegen een gezapige 30 toeren per minuut :nut:.
Mijn vraag is nu: normaal gezien wordt er bij verwarmen meestal een stijging van zo'n graad per minuut gehanteerd om karameliseren te voorkomen  :lessmile:. Is dit echter de enige reden, want met mijn systeem kan je hoe dan ook geen aanbranden van het beslag krijgen door het heat exchange systeem? Kan ik met andere woorden ook sneller verwarmen?
Ik was zelf van plan om zo'n 1,5 a 2 graden per minuut te betrachten. Wat volgens mij mogelijk is, is dat het doorlopen van alle tussenliggende temperaturen tegen een niet al te snel tempo (1 graad/min) toch ook nog andere processen de kans geeft, maar welke dan?  :weetniet:
Ik ben benieuwd of iemand hier meteen antwoord op heeft...

Groetjes,

Patrik 

JWVG:
Ha die Patrik,

Tjonge ik wou dat ik zo handig was  :P .

Maar het is inderdaad niet alleen vanwege karameliseren dat die 1 graad per minuut wordt aangehouden. Het is vooral ook omdat het idee is dat bij een snellere opwarming de enzymen denatureren, dus niet meer werken. Ik zou dus echt bij die 1 graad per minuut blijven.

Toevallig waren we vorig weekend in een brouwerij, waar de maischketel volgens een soort stoom-au bain marie werd opgewarmd, en ook daar noemden ze dat ze zich hielden aan die 1 graad per minuut. Als je niet inmaischt op idioot lage temperaturen kost je dat niet zo veel tijd.

:degroeten: JW.

JWVG:
Niemand heeft mij nog trouwens uit kunnen leggen waarom het niet schadelijk is voor die enzymen om in 1 keer op 66C in te maischen, maar wel schadelijk om op 50C in te maischen en dan binnen 5 minuten naar 66C te verhogen. Blijkbaar gelden bij het inmaischen andere regels voor het denatureren dan bij het verhogen van de temperatuur in een natte omgeving.

JW.

JWVG:
Nou ben ik verdikkeme zonder een speciale ceremonie door de 1000 berichten heengekomen  :hoera: . Gelukwensen en dozen met bier zijn welkom op ons huisadres!

:degroeten: JW.

Adrie:

--- Citaat ---
Blijkbaar gelden bij het inmaischen andere regels voor het denatureren dan bij het verhogen van de temperatuur in een natte omgeving.
--- Einde van citaat ---

Ha JW,

Dat gaat dan blijkbaar niet op bij decoctiemaisching! Dan mieter je in 1 keer een deel van de maisch op 100 graden bij de rest, die dan ineens van bijvoorbeeld 60 naar 70 graden opwarmt.

M.a.w. ik zou ook wel eens willen weten wat er nu waar is van die verhalen over denaturatie bij een te snelle opwarming.

Groeten,

A3

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie