Introductie Brewbrain Float - De nieuwe Tilt of iSpindel?

Gestart door Wildor, 26-08-2019 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wildor

* Edit: Antwoorden van Brewbrain *

Waarom deze post?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Er komen steeds meer IoT devices voor het brouwen op de markt, en uiteindelijk is de vraag wat de meerwaarde is van een nieuw product.
Deze post is geen praktijkevaluatie, maar een indruk en vergelijking met soortgelijke apparaatjes. Ik heb geen enkel belang bij welk project dan ook, en schrijf dit puur uit eigen beweging om zo objectief mogelijk te beschrijven wat de Brew Brain Float is en doet.

De Tilt Hydrometer
De introductie in de USA van de Tilt hydrometer was even slikken, gaan we nu echt een elektronisch apparaat in ons bier gooien?
Door het meten van de hellingshoek van een drijvende module kan het SG van vergistende vloeistof redelijk nauwkeurig bepaald worden.
De Tilt is net als andere varianten batterij gevoed, cilindervormig en afgesloten met een dop. Het loggen van de data met de Tilt gebeurt via een Bluetooth connectie met je mobiele apparaat en een app. Wil je de vergisting ook online bij kunnen houden, dan kun je de data via de app laten loggen naar Google Sheets. Het is echter de app die de data zend, dus alleen als je met je app in het Bluetooth bereik bent wordt de data verzonden. (Het loggen wordt zonder de verbinding met de app normaal op de Tilt zelf opgeslagen)
De Nederlandse prijs >= EUR 155,- mede door invoerheffing/BTW en vervoer best stevig te noemen

Het iSpindel project
De open source projecten zoals de iSpindel zijn goede alternatieven voor de Tilt. Deze moet je dus zelf met componenten in elkaar zetten, en dat vereist wat handigheid met solderen en elektronica.  Mits goed geassembleerd leveren deze apparaatjes prima resultaten op. Het voordeel van een open source project is dat de prijs lager ligt, ze worden her en der als pakket of volledig geassembleerd aangeboden tussen de EUR 30,- en de EUR 85,- afhankelijk van de gebruikte componenten en eventuele verbeteringen. De belangrijkste ontwikkeling van het iSpindel project ten opzichte van de Tilt hydrometer is de ingebouwde WiFi module, hiermee wordt het een autonoom apparaat wat zijn data direct naar een online (cloud) dienst kan loggen. Een van de services is Ubidots, daarnaast zijn er diverse online brouwprogramma's zoals Brewfather op de markt. Sommige diensten zijn gratis, anderen kunnen een maandelijks bedrag kosten om daar gebruik van te kunnen maken.

De Brew Brain Float
Dan nu is er de introductie van de Brew Brain Float. Zo op het eerste gezicht lijkt deze erg op de Tilt en de iSpindel. Ze gebruiken beide PETlings, meten het SG op basis van de hellingshoek en registreren de temperatuur. De prijs in Nederland ligt lager dan de Tilt Hydrometer, en een stuk hoger dan de iSpindel. Wat maakt de Brew Brain Float dan anders? Dat is wat ik mij afvroeg toen ik hierover las.
Allereerst is het een volledig Nederlands product. Als we de prijs vergelijken met de Tilt, dan moeten we concluderen dat deze met een prijs van USD 135,- (ong. EUR 122,-) ongeveer hetzelfde kost, echter na import en distributie is de consumentenprijs al snel EUR 155,-. De prijs van de Brew Brain Float is nu EUR 139,95 en ligt daar iets onder.

Het loggen van de data vindt plaats op het eigen cloud platform van Brewbrain, het persoonlijke account is gratis, maar er zijn premium functies in ontwikkeling die straks betaald moeten gaan worden.
Het is nu niet mogelijk om data te loggen naar externe services zoals Ubidots of Brewfather. Of dit in de toekomst mogelijk wordt is op dit moment nog niet bekend, en of het een gratis feature of een premium feature zal zijn is niet bekend. Zolang alle data via de cloud diensten van Brew Brain loopt heb je natuurlijk gelijk een stevige afhankelijkheid te pakken. Zonder ondersteuning voor externe services loop je het risico dat je apparaat onbruikbaar wordt als Brewbrain ophoudt te bestaan. Het product is qua hardware vergelijkbaar met iSpindel, dus zal de meerwaarde afhankelijk zijn van de software en diensten die Brewbrain daar omheen ontwikkelt.

Dan de plusjes en de minnetjes van de Brew Brain Float:

+ Volledig Nederlands product (taal, ondersteuning, garantie)
+ WiFi voor autonome logging zodat je niet van een app afhankelijk bent
+ Eenvoudig in gebruik

- Prijs - Door invoer en distributie goedkoper dan de Tilt, maar in vergelijking met de iSpindel aan de prijzige kant
- Ontwikkeling - er zullen naar verwachting nog meer features bijkomen, echter het is niet duidelijk welke, wanneer en of ervoor betaald moet worden (Premium)
- Volledig afhankelijk van Brewbrain en de bijbehorende Cloud dienst voor de logging en data
- Nauwkeurigheid van ~0.006 SG is niet erg accuraat (Vergelijk: Tilt2 Hydrometer / iSpindel ~0.002 SG)
- Beperkte handleiding, handmatige calibratie wordt niet beschreven. Mogelijk gecalibreerd tijdens productie.

Conclusie
Al met al een handig en nuttig product, maar nog volop in ontwikkeling. Houdt dus rekening met kinderziekten en updates op het Cloudplatform.
Mocht je geen gevoel hebben bij open source en/of solderen en assembleren van elektronica, maar een kant-en-klaar product willen met fabrieksgarantie en ondersteuning dan kies je voor een Tilt of een Brew Brain Float. Aangezien de Float beschikt over WiFi en een eigen Cloud platform en in Nederland goedkoper is dan de Tilt lijkt het een logische keuze om te kiezen voor de Float.
Is je budget kleiner, of hou je van het werken met elektronica, dan is de iSpindel, al dan niet vooraf geassembleerd, een prima keuze. Hopelijk ondersteunt de Float later ook andere Cloud toepassingen zodat je niet afhankelijk bent van de functionaliteit en premium features van Brew Brain.

Is er dan helemaal geen markt voor de Tilt?
Zeker wel, als geld geen rol speelt dan kun je prima uit de voeten met de Tilt productlijn. Je hebt echter wel andere apparaten nodig om op een gelijkwaardig niveau uit te komen (Float/iSpindel) Ze hebben tegenwoordig ook signal repeaters (handig voor RVS fermenters), TiltPI binary image voor Raspberry PI controllers om de logging via Google Sheets of andere Cloud services te automatiseren. Echter voor een hobbybrouwer zal de iSpindel of de Brew Brain Float gewoon een mooie eerste stap zijn om de vergisting overal, digitaal, 24x7 te volgen.

Zijn er nog meer producten?
Ja, hoewel ik mij nu gericht heb op de Gooi-hem-er-maar-in apparaten (drop-in klinkt beter, maar men prefereert Nederlands waar mogelijk).
Er zijn alternatieven zoals de Plaato (CO2 bellen teller) refractometers (SG/Brix meting analoog/digitaal via enkele druppels en de traditionele glazen hydrometers.

Hopelijk schept deze post wat duidelijkheid in het landschap van digitale SG meters voor in je gistvat.
Ik zal de Brew Brain Float blijven volgen, en deze post verder bijwerken indien nodig.


William


Edit: Contact met Brewbrain gehad en feedback gevraagd.

1. Antwoord n.a.v. gespecificeerde nauwkeurigheid
We hebben een achtergrond in het bouwen van sensoren en kijken zeer kritisch naar onze sensoren.
Ook zien we dat andere oplossingen als Tilt en Plaato onrealistische nauwkeurigheden specificeren die bij echt gebruik niet gehaald worden. Zo blijven er CO2 belletjes aan een drijvende hydrometer hangen, kan het krausen de hoek van de sensor beïnvloeden, etc.

2. Antwoord n.a.v. het eigen cloud platform
Doordat we alleen via ons eigen platform loggen zijn er ook mogelijkheden die we anders niet hebben. We kunnen beter in de gaten houden hoe onze sensoren in het veld presteren en hoe ze gebruikt worden. Ook kunnen onze sensoren over the air nieuwe firmware ontvangen, zodat gebruikers verbeteringen ook meekrijgen. Uiteindelijk is dit allemaal om de productkwaliteit en betrouwbaarheid te blijven verbeteren. Het is inderdaad mogelijk dat Brewbrain ooit omvalt en mensen dan niet meer via het platform kunnen loggen. Ik acht de kans groot dat we dan de source online zetten om zo mensen een oplossing te bieden.

3. Antwoord n.a.v. logging en mogelijkheden.
We realiseren ons goed dat voor veel brouwers het oogt als een 'gesloten' platform, maar we hebben hier dus echt bewust voor gekozen. Wel is alle data te exporteren via .CSV Het is echter niet uit te sluiten dat data in de toekomst uitwisselbaar wordt met andere platformen.

4. Antwoord op toekomstige Premium (betaalde) features
Als bedrijf houden we die mogelijkheid open, maar ontwikkelen nog altijd volledig en volop aan de gratis accounts.

Jeroen76

Super leuk dat je dit zo mooi uit hebt gewerkt. Makkelijk en leesbaar geschreven en ik ben weer wat wijzer!

Thanks

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Citaat van: Wildor op 26-08-2019  12:32 u[
Zijn er nog meer producten?
Ja, hoewel ik mij nu gericht heb op de Gooi-hem-er-maar-in apparaten (drop-in klinkt beter, maar men prefereert Nederlands waar mogelijk).
Er zijn alternatieven zoals de Plaato (CO2 bellen teller) refractometers (SG/Brix meting analoog/digitaal via enkele druppels en de traditionele glazen hydrometers.

Het lijkt dat iedereen elkaar na aapt. alles ls terug te brengen tot een paar basis idee-en die al lang bestaan.
allerlei tilt hydrometers.
echte originele verbeteringen kunnen de zaak veel nauwkeuriger maken, zie bv dit idee op basis van verplaatsen van een gewicht binnen een drijver. Het gewicht verplaatsen kan elektronisch via een regelaar die de positie horizontaal houdt. de afstand van het gewicht tot het draaipunt is dan een maat voor het SG. Die afstand kun je intern meten en doorgeven via bv  wifi. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32970.msg501646.html#msg501646
en niet meer patenteerbaar omdat het idee nu is gepubliceerd.

ps, vooral deze lijkt het meest interessant.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32970.msg502959.html#msg502959
een soort tilt maar dan een die op de bodem van je gistingsvat staat en zichzelf altijd horizontaal regelt met een intern verplaatsbaar gewicht. de positie van dat gewicht geeft fan het SG en wordt naar de gebruiker gecommuniceerd.
 
 

DLB

Ik vind een nauwkeurigheid van +/- 6 punten wel erg veel. Voor mij een reden om niet voor dit product te kiezen.

Guppie

IK ben op de website van Brewbrain al een aantal dode linken tegen gekomen, geeft me niet veel vertrouwen in de kunde die ze tentoonstellen

Scorpionrose

Citaat van: Guppie op 03-09-2019  15:57 uIK ben op de website van Brewbrain al een aantal dode linken tegen gekomen, geeft me niet veel vertrouwen in de kunde die ze tentoonstellen

Klopt dit was mij ook al opgevallen.
Maar de Brewbrain is niets nieuws. Het is een gewone iSpindel. Echter hebben ze alles wat bij de iSpindel op een paar printjes zit nu op 1 print laten zetten.
Ik was ook al bezig met een dergelijke print met alles erop te laten maken in China.
Voordeel hiervan is dat alles hetzelfde gewicht heeft en je dus 1 formule in alle apparaten hetzelfde kunt houden.
Dit verklaart de afwijking van 0,0006 naar boven of onder. Als je 100 prints weegt dan weet je de range en dus de max afwijking. Dan hoef je dus niet elke brewbrain te kalibreren.

Hieronder een ouder model brewbrain(iSpindel) en prijs (Bron https://www.google.nl/search?q=brewbrain+float&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ncbXbsx45x9gzM%253A%252C93Xjhscnrnh8rM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSPjyhh1iBiVaZUc3B4mmapgWdY2Q&sa=X&ved=2ahUKEwjp1Lew8bTkAhXNYVAKHYNICX8Q9QEwAnoECAkQBg#imgrc=ncbXbsx45x9gzM:&vet=1)


hansHalberstadt

Citaat van: Scorpionrose op 03-09-2019  16:58 uAls je 100 prints weegt dan weet je de range en dus de max afwijking. Dan hoef je dus niet elke brewbrain te kalibreren.

Maar dat betekent dus dat je ook de haalbare nauwkeurigheid niet uitnut en de gebruiker dus zijn eigen calibratie zou kunnen doen als de software dat toelaat. SG=1000 en bv SG=1050 oplossing is makkelijk zelf te maken als je de meetdata naar excel kunt krijgen is het sowieso al te kalibreren.

Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 03-09-2019  18:25 uMaar dat betekent dus dat je ook de haalbare nauwkeurigheid niet uitnut en de gebruiker dus zijn eigen calibratie zou kunnen doen als de software dat toelaat. SG=1000 en bv SG=1050 oplossing is makkelijk zelf te maken als je de meetdata naar excel kunt krijgen is het sowieso al te kalibreren.

Klopt de nauwkeurigheid kan hetzelfde zijn als die van een iSpindel als je daadwerkelijk elk apart kalibreert.

brewbrain

Hoi, leuke review. We zijn bewust van de regels op het forum, willen alleen corrigeren dat er wel daadwerkelijk 2 jaar ontwikkeld is aan de hardware i.s.m. hobbybrouwers. Daarnaast wordt elke Float afzonderlijk tegen een industriele refractometer gekalibreerd bij 9 dichtheden.
Vriendelijke groet, de mannen van Brewbrain.

hansHalberstadt

Maar dat betekent dus dat de onnauwkeurigheid van 6 SG punten niet verder te verbeteren is. Dus dat is wat je krijgt. Zolang die afwijking maar constant blijft kun je er nog wel steeds goed je gisting mee volgen, maar moet natuurlijk niet te veel varieren door bv invloed van schuim en endere effecten die tijdens de gisting varieren.

brewbrain

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2019  16:31 uMaar dat betekent dus dat de onnauwkeurigheid van 6 SG punten niet verder te verbeteren is. Dus dat is wat je krijgt. Zolang die afwijking maar constant blijft kun je er nog wel steeds goed je gisting mee volgen, maar moet natuurlijk niet te veel varieren door bv invloed van schuim en endere effecten die tijdens de gisting varieren.

Klopt - dat is een fundamentele limitatie in de techniek van een dobber.
Je zou de .CSV export kunnen gebruiken en hier zelf je offset bij op kunnen tellen. Dat werkt dan voor dat specifieke recept in die specifieke setup.
Als je de sensor 'kalibreert' met een offset zal hij bij water en buiten een vergisting geen correcte waardes geven. (Of als je dus een keer een ander recept brouwt ook niet meer!) De meeste brouwers gebruiken dit type sensoren dan ook niet voor een exacte berekening maar voor een kwalitatieve meting en kijken naar de relatieve afname, is onze ervaring.

hansHalberstadt

Citaat van: brewbrain op 11-09-2019  18:23 uKlopt - dat is een fundamentele limitatie in de techniek van een dobber.

Als je de sensor 'kalibreert' met een offset zal hij bij water en buiten een vergisting geen correcte waardes geven. (Of als je dus een keer een ander recept brouwt ook niet meer!) De meeste brouwers gebruiken dit type sensoren dan ook niet voor een exacte berekening maar voor een kwalitatieve meting en kijken naar de relatieve afname, is onze ervaring.

Kalibreren jullie met een 'standaard schuimlaag' of in suikeroplossing?
en hebben jullie een idee wat het verstorende effect is van de schuimlaag op de offset? De schuimlaag neemt immers aan het einde sterk af tot 0 en dat is juist het interessante gebied, want je wilt gaan bottelen als je SG curve vlak loopt. dus wil je geen nog afnemende SG curve die bv recht lijkt te lopen omdat de offset een functie is van de afnemende schuimlaag en een fout geeft met zelfde helling als SG afname maar tegengesteld teken. Ik neem aan dat jullie daarnaar hebben gekeken?

Wildor

Voorlopig ben ik erg blij met mijn iSpindel.
Eventuele onnauwkeurigheid is niet zo'n probleem. Zoals je zegt Hans, het belangrijkste is dat je activiteit kan controleren en dan wachten op de stabiele lijn en weet dat het uitgegist is. Voor en na meet je alsnog met de refractometer of hydrometer voor de werkelijke waarden. Tot nu toe wijkt begin/eind nauwelijks af van de metingen met de 'dobber'.



Mijn brouwsel van afgelopen zaterdag is alweer bijna gereed, heerlijk om niets af te hoeven tappen en handmatig te meten, lekker zijn gang laten gaan en niet storen  :)

William

Biertje1985

Die Brewbrain is volgens mij gewoon een Ispindel die op 1 pcb gebakken is, geen nieuwe features, behalve die website die je kunt koppelen.
Heel makkelijk voor mensen die iets gewoon out-of-the box willen.

Ik heb een PCB layout voor een vergelijkbaar iets al een tijd geleden gemaakt, een ispindel die in een whitelabs vial past en dmv een anders controller
en een andere draadloze methode (geen wifi, geen bluetooth) vanuit een rvs gistvat nog makkelijk 40 meter bereik heeft en een stuk minder stroom verbruikt.
Ook heb ik daar een zeer handige functie in gemaakt welke ik even voor mij hou.

Wellicht moet ik dat weer eens oppakken.

Brouwert

Citaat van: Biertje1985 op 12-09-2019  12:14 uen een andere draadloze methode (geen wifi, geen bluetooth) vanuit een rvs vergistvat nog makkelijk 40 meter bereik heeft en een stuk minder stroom verbruikt.

Radio?  :biersmile:
Maar klikt goed. Als je een goed en consistent signaal en vanuit een RVS tank in een koelkast kunt garanderen heb je aan mij in ieder geval alvast 1 klant!
Zeker als de data gemakkelijk ontsloten kan worden en niet aan een "proprietary" platform vast zit.

Biertje1985

Citaat van: Brouwert op 12-09-2019  12:50 uRadio?  :biersmile:
Maar klikt goed. Als je een goed en consistent signaal en vanuit een RVS tank in een koelkast kunt garanderen heb je aan mij in ieder geval alvast 1 klant!
Zeker als de data gemakkelijk ontsloten kan worden en niet aan een "proprietary" platform vast zit.
Serieel over 433 MHz, ontvangst op een esp buiten de koelkast (of op een redelijke afstand) die de data omzet in een wifi signaal en de webinterface verzorgd, ik ben enkel niet zo handig met programmeren. er is ook minder storing in de 433 MHz band ipv wifi.
Het idee en de hardwarematige uitvoering is het enige wat ik heb. 433 MHz is de zelfde frequentie als bijvoorbeeld klik aan klik uit, En daar kan je ook (traag) serieel mee communiceren, de datasnelheid is genoeg voor een meting, bijkomend voordeel is dat het stroomverbruik significant lager is dan wifi, en dat er met een Atmega chipset op de Ispindel ook efficiënter met spanning omgaat en de webinterface dus op een extern apparaat wordt gedraaid die aan een constante spanning kan hangen. Het idee is om te voeden met 1.5 V AAA batterij met een levensduur van enkele weken. (Nadeel, batterij kan in mijn ontwerp niet geladen worden dus het kost wel batterijen)

Maar goed, als ik iemand zou kunnen vinden die dit idee qua programmering zou kunnen faciliteren dan zou dat zeer helpen, wellicht een concept bouwen om te testen.

Daarnaast heb ik voor dit projectje nog een trick up my sleeve wat voor velen een extra handigheidje zou zijn.
Ook wil ik de mogelijkheid maken om de koelkast temp en de interne temperatuur met meer precisie te meten ipv in de spindel.

En nee, geen platform gewoon alles open en op een eigen webserver op je ESP of wellicht een Raspberry PI, als je het buitenshuis wilt zien zul je dan dus wat moeten openen op de router of een VPN moeten opzetten.

Check bijvoorbeeld : https://www.seeedstudio.com/433Mhz-Wireless-Serial-Transceiver-Module-1-Kilometer-p-1733.html


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.