RVS vergistingsvat. En temperatuur gestuurd vergisten

Gestart door Jukkie, 09-09-2019 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Ik vergist in een koelkast, in een plastic 60 L vat.
Vanwege het feit dat ik vermoed dat op den duur mijn plastic vat niet meer zo mooi glad van binnen is, en vooral omdat ik van mooie spullen houd :) wil ik graag een rvs vergistingsvat voor brouwsels tot 30 L. Zoeken zoeken...
Kom ik oa hier op uit.
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/ss-brewing-technologies-chronical-fermenter-14-gallon-53-liter.html
Maar hoe ga ik dat temp gestuurd vergisten? Dat gaat volgens mij niet in mijn standaard koelkast passen...  Ideeën / tips?

brouwerwaldonk

Ik vergist al heel lang in een rvs gistvat en ook temperatuur gestuurd.
Het vat is een kookketel van 70 L en inplaats van het deksel leg ik een dikke plexiglas plaat op de afgeronde rand. Het vat is hiermee hermetisch afgesloten van de buitenlucht en toch kan er koolzuur ontsnappen.
In het plexi deksel heb ik 2 gaatjes gemaakt waar perfect een buisje van 10 mm in vastklemt. De onderkant van het buisje is dicht gelast en in het buisje zit een meetsonde die de temperatuur van het gistende wort meet. Voordien zat in het 2de buisje een alcoholthermometer nu blijft het leeg.

De temperatuur in de houten kast wordt gestuurd door een controller zodat het wort vergist op de ingestelde temperatuur tot op 0,5 graad nauwkeurig. De verwarming gebeurt met gloeilampen. De kast staat op een koude keldervloer waar het normaal tussen 8 en 15°C koud is. Koelen doe ik door de bovenkant (is de deur) op een kier te zetten. Na dag 2 moet ik enkel bijsturen met verwarmen.



CeesM


Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-09-2019  16:47 uIk vergist al heel lang in een rvs gistvat en ook temperatuur gestuurd.
Het vat is een kookketel van 70L en inplaats van het deksel leg ik een dikke plexiglas plaat op de afgeronde rand. Het vat is hiermee hermetisch afgesloten van de buitenlucht en toch kan er koolzuur ontsnappen.

Ik begrijp niet zo goed hoe dat deze plexiglasplaat hermetisch afsluit? kan je dat eens toelichten? ik zou verwachten dat er lekkage is langs de rand?

Jacques

Citaat van: Rinus op 09-09-2019  18:13 uIk begrijp niet zo goed hoe dat deze plexiglasplaat hermetisch afsluit? kan je dat eens toelichten? ik zou verwachten dat er lekkage is langs de rand?

Niet alleen langs de rand maar ook via de twee gaatjes in de plaat...

hansHalberstadt

Een waterfilm van condens die de zaak afsluit had ik ooit van hem begrepen.

middelaersch

Ja, en die gaatjes in de plaat daar zitten rvs buisjes ingeklemd die aan de onderkant zijn dichtgelast.
Heeft ie in een ander draadje al eens uitgelegd. Schijnt goed te werken.

brouwerwaldonk

Citaat van: Rinus op 09-09-2019  18:13 uIk begrijp niet zo goed hoe dat deze plexiglasplaat hermetisch afsluit? kan je dat eens toelichten? Ik zou verwachten dat er lekkage is langs de rand?
Door de zeer hoge luchtvochtigheidsgraad ontstaat een aaneengesloten waterfilm tussen de plaat en de rand van de ketel. Ook tegen het deksel onstaan condensatie druppels dus ook daar lekt het niet (is te zien op de foto).
MAAR...., ik heb geen enkel probleem met een beetje lekkage.
1- binnenin is overdruk, en als nodig wordt daardoor het deksel een fractie opgelicht.
2- ik gebruik geen waterslot om de gisting te volgen, ik zie dat gewoon aan de dikte van het schuim. 
3- Het deksel dient om bacteriën en fruitvliegjes buiten te houden.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-09-2019  07:21 uDoor de zeer hoge luchtvochtigheidsgraad ontstaat een aaneengesloten waterfilm tussen de plaat en de rand van de ketel. Ook tegen het deksel onstaan condensatie druppels dus ook daar lekt het niet (is te zien op de foto).

Maar als de gisting is afgelopen enhet bier gaat klaren voor het bottelen gaat er toch wel zuurstof naar binnen diffunderen via die waterfilm, dus oxidatie? 

DeAik

Citaat van: CeesM op 09-09-2019  17:45 uMet een koelspiraal, camping koelbox, klein dompelpompje, verwarmingssnoer en STC-1000.

Mooie opstelling!!

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2019  08:03 uMaar als de gisting is afgelopen enhet bier gaat klaren voor het bottelen gaat er toch wel zuurstof naar binnen diffunderen via die waterfilm, dus oxidatie?
Zodra ik zie dat het schuim wegtrekt hevel ik over naar volle mandflessen. Daarin gebeurt de nagisting en het klaren. 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-09-2019  12:41 uZodra ik zie dat het schuim wegtrekt hevel ik over naar volle mandflessen. Daarin gebeurt de nagisting en het klaren. 
Ok, dat verklaart een hoop. Maar dat moeten anderen dan wel weten als ze jouw methode willen toepassen. Want als je niet overhevelt zoals ik is deze methode minder geschikt.

Martijn0172

Hieronder mijn opstelling voor mijn 65 L CCT

Verwarming wordt geregeld door 5 x 25 W zelfklevende warmte matten welke geplakt zijn op de conus onder de isolatie mantel, Omdat het koud kan worden in mijn schuur heb ik afgelopen winter een slaapzak om mijn CCT gedaan. Deze winter ga ik het zonder proberen


Koeling door een (chinees) solarpompje in een waterbadkoeler. De waterbadkoeling wordt aangestuurd door een externe thermostaat omdat de interne niet regelbaar is. Ik heb deze ongeveer 10 ºC kouder staan dan de vergisting temperatuur om een overshoot te voorkomen. Ik coldcrashen tot ongeveer 2 ºC.

Alles wordt aangestuurd door een Inkbird


Jukkie

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet hoe deze opstelling gekoeld wordt?
Is deze dubbelwandig en laat je tussen de wanden koelvloeistof lopen? Circuleer je het bier met een spiraal door je koelbad? Heb je een koelspriaal in je gistvat hangen?
Het ligt aan mijn verstandelijke vermogens hoor :) maar ik begrijp het niet...

Brouwert

Citaat van: Jukkie op 13-09-2019  15:56 uHet zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet hoe deze opstelling gekoeld wordt?
Is deze dubbelwandig en laat je tussen de wanden koelvloeistof lopen? Circuleer je het bier met een spiraal door je koelbad? Heb je een koelspriaal in je gistvat hangen?
Het ligt aan mijn verstandelijke vermogens hoor :) maar ik begrijp het niet...

Volgens mij is dit een SS chronical brewmaster edition. Daar zit een spiraal in waar je de koelvloeistof door kunt laten lopen.


Jukkie


Martijn0172

Klopt, het is de SS chronical brewmaster edition en wordt gekoeld met het afgebeelde spiraal

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.