Eerste IPA recept!

Gestart door Delirium, 25-08-2019 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Delirium

Ik ben benieuwd naar jullie altijd deskundige en subjectieve mening over mijn eerste IPA recept en of jullie eventuele suggesties hebben! En dit wordt de eerste keer dat ik ga koudhoppen! Wanneer kan ik de hop het beste toevoegen? En hoe lang laten zitten?

Idee is om een lekkere (niet al te bittere) IPA te maken, lekker lichte body, niet al te hoog in alcohol% en lekker (licht)fruitig/bloemige ('frisse') smaak!

IBU 49 (bitterheidsindex 0,85)
Begin SG 1,058
Eind SG 1,012 (6,1%)
Brouwzaalrendement 80%
Hoeveelheid 28L

Maischwater 30L (spoelwater 9L)

Stort
6,5 kg Pale Ale mout
0,5 kg Cara 120

Hop
20 g Cascade FWH
20 g Citra FWH
20 g Cascade @ 5min
20 g Citra @ 5min
60 g Cascade koudhop
60 g Citra koudhop

Gist
Fermentis US-05 Safale

Maischschema
64 graden 75 min
78 graden 10 min

Martijn0172

Persoonlijk zou ik veel meer hop toevoegen, ik gebruik meestal 4 g/L in de whirlpool en 6 g/L als drooghop.

Ik zou ook de @5 minuten hop op een andere manier toevoegen in de zogenoemde whirlpool. Eerst af koelen tot een graad of 75 en dan er 45 minuten in laten trekken, mocht je een pomp gebruiken deze laten draaien of zo nu en dan (rustig) roeren. Op deze wijze gaat je hoparoma aanmerkelijk verbeteren. Om de bitterheid te behouden zal je wel iets meer FHW moeten toevoegen omdat de whirlpool stand vrijwel geen bitterheid afgeeft.

Verder zou ik het maischschema versimpelen naar 1 uur op 67 ÂșC en spoelen met water net van de kook af

Ik voeg drooghop toe op het moment dat het ongeveer uitvergist is en dan meestal voor een dag of 4-5 en daarna nog 2 dagen een coldcrash.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.