Verloting BrewBrain Float, aangeboden door Brouwstore en BrewBrain

Gestart door Jacques, 25-08-2019 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DoubleW

Wil graag dit mooie apparaat testen ivm de huidige methode.

Ik meet de sg tijdens het maischen met een refractometer en controleer voor het gistingsvat met een hydrometer. De gist tank is gekoppeld aan een stc 3008 dat is een dubbele temp meter waar een voeler in het gistvat in het wort hangt en een voeler erbuiten om de omgevingstemperatuur te meten.
Afhankelijk van de buiten temp en de vloeistof temp kan er verwarmd worden of gekoeld afhankelijk van de bierstijl. Meestal begin ik rond 18-20 graden en verhoog naar einde vergisting naar 24 graden. Dat werkt in de regel heel goed. Verwarming kan met een warmtekabel/ elektrische deken en koeling in koelkast.

van

Ik doe graag mee!
We meten eerst via een refractometer. En daarna tappen we af van de gistvaten, en meten we met een sg meter.

Jochen

Ook maar eens een gokje wagen ;)

Momenteel 'volg' ik mijn vergisting hoofdzakelijk met de refractometer. sowieso laat ik de meeste brouwsels +/- 7 dagen gerust ... Na die 7 dagen neem ik een staal met een glazen pipet, door het gat van het waterslot (in het welbekende wit-groene gistingsvat).
Na een 3-tal dagen nog eens een check, en normaal nog 3 dagen later een laatste check.

Bij het overhevelen (naar het lagervat) is het de moment om ook te controleren met de hydrometer.
Nog 2 weken later is het botteltijd (na een allerlaatste check terug via een glazen pipet).

Zou wel leuk zijn om het ook eens van heel wat dichterbij te kunnen opvolgen ;)

henkg

Meetinstrument: alleen refractometer.
Uiteraard een beginmeting, bij open vat.
Na 24u: bellen tellen: 10 – 20 p/m is prima. Ik weet dan dat de gisting begonnen is.
Na 3 dagen: bellen tellen: 60 – 80 bellen p/m is OK.
(Vanaf nu geloof ik het verder wel. Misschien dat ik eens kijk of de InkBird thermostaat de boel op de ingestelde temperatuur houdt.)
Na ongeveer 12 dagen: bellen tellen. Bij < 10 bellen p/m: 1e meting, anders 2 dagen wachten.
(Als die 1e meting veel hoger is dan ik verwacht, dan zwenk ik het gesloten vat, heel fors, maar zonder te schudden.)
Twee dagen na <10 bellen p/m: als <2 bellen p/m, dan 2e meting.
Nog twee dagen wachten, dan 3e meting.
Als de 3e meting gelijk is aan de 2e meting, én in de buurt ligt van de verwachte eindwaarde (dat is bijna altijd zo): overhevelen, bottelsuiker toevoegen, bottelen.
Aantal bellen hierboven vermeld: op basis van 15 liter.

Hoe ik monsters neem: met een 10 ml pipet, via het gaatje van het waterslot.
O ja: Ik proef het monster altijd even, als extra controle. Het al dan niet zoetige komt bijna altijd enigszins overeen met de refractormeting. Zo niet: rekenfoutje gemaakt!

Zo'n tilt-ding met WiFi lijkt me wel heel makkelijk, en nuttig. Ik doe dus graag mee met deze verloting.

AlexK

Na een week vergisten neem ik een monster via het kraantje in mijn rvs vat. Dan meet ik met een hydrometer.
Na een paar dagen herhaal ik dit om te kijken of het uitvergist is.

dimitri.bourgois

Ik doe ook graag mee :)

De SG meet ik met een refractometer, vroeger was dit met een hydrometer maar ik vond dat ik dan steeds teveel verlies had daar ik telkens de proefbuis moest vullen om de hydrometer in te doen.
De vergisting vindt plaats in een cct van SSbrewtech (chronical).
Na een 3-tal dagen vergisten (na het grootste geborrel in het waterslot) meet ik met behulp van de refractometer de SG. Hiervan heb ik het voordeel dat ik slechts steeds een klein beetje kan aftappen om te meten en dus reeds minder verlies heb alsook bijna geen kans op oxidatie.
Als het waterslot zo goed als niet meer borrelt (na 5-tal dagen meestal) meet ik opnieuw de SG. Is deze goed of voldoende gedaald laat ik de grote gisttroep af.
Daarna laat ik het bier zitten in de cct om te lageren. Dan na een weekje ga ik dan opnieuw het SG meten en ga ik over tot bottelen.

Ik zou het super vinden om dit proces via WiFi te kunnen volgen. Mijn volledige installatie is reeds geautomatiseerd met een PLC, maar dit zou een prachtig extra zijn om deze gegeven binnen te nemen. Met een PLC heb ik momenteel enkele de vergistingstemperatuur.

Hopelijk komt dit stukje apparatuur ooit in mijn bezit ;)

opklaring

Wat een tof initiatief!

Momenteel meet ik incidenteel door af te tappen via het kraantje en door te meten met een hydrometer. Om oxidatie te voorkomen meet ik momenteel niet te vaak. Ik ga af op de activiteit van het waterslot. Als deze stil is gevallen wacht ik nog een tijdje om er zeker van te zijn dat de vergisting niet verder gaat. Vanaf dit moment doe ik enkele metingen om er ook zeker van te zijn dat het SG niet verder daalt, hierna ga ik over op het bottelen. Voor het volgen van de temperatuur gebruik ik een vergistingskoelkast met de welbekende Chinese STC-1000

ciesvandekwis

Hier ook een lotje graag.
Ik vergist al jaren in een koelkast met een STC-1000 (gloeilampen verwarming). Temperatuursonde onder spons tegen het vat. Meten van SG gaat via een refractometer (en omrekentool) en een ontsmette breinaald die door het waterslotgat gaat. Een druppel (of 2), en waterslot er weer op. Nauwelijks beroering van je wort of CO2deken erboven. Geen spatje oxidatie dus. Meten doe ik op het einde bijna om de 2 dagen, en indien 2 dagen stabiel= coldcrash 2 dagen en bottelen.
Maar op afstand volgen zou nog handiger zijn tuurlijk.

Ron H

Ook ik wil graag meedingen.

Mijn vergisting vind plaats in een omgebouwde koelkast met een STC-100. Temperatuur wordt gemeten aan de buitenkant van het kunststof vat (met spons)
Meten van het SG doe ik met een refractometer, waarbij ik met een gedesinfecteerd rvs staafje via het waterslot gat enkele druppels wort ontneem.
Overhevelen die ik niet. Het gist-vat blijft gesloten tot het moment dat ik ga bottelen. Bottelen gebeurt nadat er  3 dagen hetzelfde SG is gemeten.

Ron

GekkeGwuido

Ook hier graag een deelnamenummertje...

Vanaf begin vergist ik "gecontroleerd" in een omgebouwde afgedankte koelkast. De standaard STC-1000 geknutseld voor koelen en verwarmen.
Verwarmen door 2 gloeilampen en extra oude PC ventilator.
Vergistingsvaten zelf zijn nog steeds de standaardvaten in plastic, de overstap naar CCT al dan niet RVS vind ik nog te 'duur'.
Ik laat de vergisting vooral zoveel mogelijk met rust en check de activiteit via de blowoff opstelling. Na een week meet ik de SG via kraantje en gewone hydrometer. Hevel over naar nieuw gistvat.
Daarna a la moment meten en kijken of SG stabiel blijft. Af en toe geëxperimenteerd met cold crash, maar ben er niet uit of dat toegevoegde waarde heeft.
Meermaals wat bezig geweest met Arduino bordje en standaard temperatuursensors, maar tot nu toe nooit iets in gebruik genomen wegens, eerlijk nooit voldoende moeite in gestoken.

Dus deze Brew Brain Float mag gerust deze kant opkomen...

Brouwert

Ik meet mijn SG nu met een iSpindel, dus min of meer hetzelfde als deze Brew Brain. Mijn vat hoeft dus niet open om te meten en daarmee geen risico op oxidatie.
De verbinding vanuit mijn RVS vat, dat in een koelkast staat, is echter niet altijd even stabiel. Ik mis vaak meetpunten en soms verbreekt de verbinding met het netwerk compleet waardoor ik toch weer terug moet naar handmatige metingen door af te tappen.
Ik zou graag de meetinformatie in een Raspberry Pi willen gebruiken voor de temperatuursturing, maar daarvoor is de de ISpindel nu niet betrouwbaaar genoeg.
Dus wie weet gaat het met de Brew Brain wel lukken :)

PiWi

Ik loot graag mee.
Ik volg de vergisting door een beetje af te tappen en met een refractometer te meten. Het einde van de vergisting bepaal ik als de SG een aantal dagen niet meer wijzigt. Oxidatie tegen gaan? Voorzichtig werken.

TymonK

Ik gebruik nu simpelweg het waterslot. Als dat rustiger gaat verhoog ik de temp met 2 graden. Als 3-5 dagen helemaal gestopt ga ik koelen en dryhop toevoegen. Na ruim een week bottel ik dan....

PaultjePils

Ik doe graag mee. Momenteel volg ik de vergisting met hydrometer. Daarmee meet ik per 2/3 dagen. Als het waterslot weinig tot geen activiteit heeft en het sg stabiel is kan er gebotteld worden. Oxidatie voorkomen is voorzichtig werken/roeren etc om zuurstof inslag te vermijden.

Puck

Natuurlijk ben ik ook weer van de partij.

Welk instrument gebruik je voor de metingen?
Zintuigen, refractometer, hydrometer, in de toekomst zelfgebouwde Ispindel (project wil maar niet af).

Hoe vaak meet je?
Niet vaak i.v.m oxidatie en andere nare dingen. Hoop daar in de toekomst verandering in te brengen doormiddel van een live-feed.

Wat doe je om oxidatie door metingen te voorkomen?
Niet te vaak meten en puur zintuigelijk te werk te gaan.

Wanneer besluit je dat je kunt bottelen?
Als een aantal observaties en metingen zijn hetzelfde gebleven.

Herman

Ik doe graag mee.

Ik volg de vergisting vooral visueel, observeer de stand en hoogte van het schuim tijdens de vergisting.
Als ik denk dat de vergisting zowat voorbij is, neem ik soms een monster dat ik meet met de refractometer. Dit doe ik hooguit 2 keer.  Ik neem niet echt maatregelen om oxidatie te voorkomen, ik meet nl niks als de gisting compleet gestopt is, dus de gist neemt voor mij de maatregelen :)

Bottelen doe ik meestal als de koelkast nodig is voor het volgende brouwsel, normaliter zo'n maand na brouwen. Domweg omdat het me vaak aan tijd ontbreekt. Als ik wel ruim in de tijd zit, bottel ik meestal als het SG na pakweg 2-3 dagen niet meer is gedaald.


Jacques

De winnaar is bekend. joenedu is de gelukkige. Veel succes gewenst met deze uitbreiding van je brouwapparatuur.

Erny


ExPeteriment

Veel plezier ermee joenedu en gefeliciteerd. Ik ben benieuwd naar je ervaringen ermee.

joenedu

Wow, wat cool! Erg benieuwd naar deze mooie uitbreiding! Ik zal proberen een mooie review te schrijven, bedankt voor de felicitaties!

tdp


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.