Verloting BrewBrain Float, aangeboden door Brouwstore en BrewBrain

Gestart door Jacques, 25-08-2019 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Ik volg de vergisting met een spindel maar gebruik deze meer om de trend te volgen dan dat is het sg vertrouw.
Dus Brewbrain, verras me zou ik zeggen.

Thamerdal

Ik volg mijn vergisting nauwelijks eigenlijk. Pas na een dag of 10-15, als het waterslot allang stilstaat, haal ik de deksel van mijn vat en neem een drupje met een schone pipet. Meestal meteen bottelen of keggen daarna.
Ik zou het best leuk vinden om wat meer inzicht te krijgen, door allemaal mooie grafiekjes  :idea:
Ben benieuwd!

Hannes

Voordat het bier het vat in gaat meet ik met een refractometer en een hydrometer. Eenmaal in het vat meet ik eerst helemaal niets, nou ja, ik tel een beetje de bubbels die ontsnappen uit het waterslot om te beoordelen of de gang er nog in zit. Als het tijd wordt om nauwkeurig te gaan meten (meestal) na 1,5 a 2 weken dan tap ik via een tapkraantje wat af om met een hydrometer een meting te doen. Paar dagen later opnieuw net zolang tot er geen verandering in zit.

Het volgen van de vergisting door het niet hoeven te openen van het vat zou ik graag doen, maar heb tot nog toe steeds andere investeringen meer prio gegeven.

StefanUT

Ik wil graag meespelen  8)

Om oxidatie van bij het meten te voorkomen meet ik niet tijdens de vergisting.
Met een hydrometer  meet ik vóór ik het gisten, en nadat ik geen activiteit meer zie in het waterslot wacht ik nog 2 a 3 dagen voor de zekerheid voordat ik ga bottelen, meestal is dit zon 1,5 week na het enten van de gist.
Tijdens het bottelen meet ik nog wel een keer om het alcohol percentage te berekenen.

harrydevos

Ik meet met een dobber alsook een refractometer de SG in mijn vergistingsvat als het waterslot tot rust is gekomen na 2 weken secondaire vergisting. Dan beslis ik wat ik ga doen. Bottelen of wachten. Helaas heb ikk nog geen vergistingsvat. Maar dat gaat er zo aankomen. Daarom wil ik graag meedoen en hopelijk winnen. Alvast bedankt

Dugraph

Bij deze lever ik mijn lootje in!

Mijn vergisting volg ik voornamelijk met een hydrometer. Vroeger deed ik regelmatig tussentijdse metingen maar daar ben ik van afgestapt. Enerzijds door het vertrouwen in mijn wort en in de gist, anderzijds om het bier in wording niet te willen verstoren en zuurstof bij te laten. Ik lees positieve verhalen over de weegmethode om de vergisting bij te houden maar eerlijk gezegd vind ik dat teveel gedoe. De Brew Brain Float is wat dat betreft een uitkomst; lekker vanuit mijn luie stoel de vergisting volgen en resultaten vergelijken!

Papamadejo

Ik doe ook graag mee!

Op dit moment gebruik ik de hydrometer, maar sinds kort ook de refractometer, al vind ik deze soms moeilijk af te lezen. (kan ook aan mijn ogen liggen  :nut:)
Voordeel van de refractometer is dat je weinig nodig hebt om te kunnen meten. Nadeel van beiden is dat als ik een vergistingsvat zonder kraan in gebruik heb, de boel open moet om een monster te kunnen nemen. (ja, ik weet dat er manieren zijn om bv met een slangetje via een waterslot iets af te kunnen tappen, maar vind ik te omslachtig).
Dan zou de BrewBrain Float wellicht een uitkomst zijn!

Groeten Marcel

PieterVDB

Ik doe ook graag mee!

Momenteel heb ik een frigo die omgebouwd is tot gistkast met een STC-1000 en een oude verwarmingsdraad gemonteerd op een plank. Het wort zelf zou ik met Tilt en raspberry pi in de gaten willen houden, maar connectie tussen Tilt en Raspberry Pi werkt niet steeds correct. Hopelijk kan ik de Brewbrain uitproberen want deze lijkt mij mogelijks beter te kunnen werken!

DavidR

Ik vergist in plastic vaten zonder kraan en gebruik op dit moment een iSpindel ic.m. Brewfather om de vergisting te volgen. Hoewel de absolute waardes die door de iSpindel worden doorgegeven niet helemaal correct zijn (calibratie was niet 100% ok, het binnenwerk verschuift soms iets en ook plakkend schuim heeft invloed), geeft dit een goed beeld van de activiteit (en temperatuur!) in het gistvat. Sinds ik de iSpindel gebruik meet ik niet meer tijdens te vergisting en laat ik het gistvat zo lang mogelijk dicht. Ik neem alleen een sample bij overhevelen of als ik dryhop toevoeg, en uiteraard bij bottelen. De samples meet ik meestal met een hydrometer, want ik wil toch ook genoeg hebben om wat te proeven. Tijdens het brouwen gebruik ik meestal de refractormeter. In het algemeen heb ik geen haast om te bottelen en doe dit wanner ik tijd heb als er op zijn minst 3-4 dagen geen activiteit meer is geweest (en constante sg), vaak pas na 1 of 2 weken. Aangezien ik soms twee gistvaten tegelijk in gebruik heb, zie ik dit als mooie kans om de Brewbrain Float hiervoor te gebruiken. Ik ben ook benieuwd naar het verschil tussen de iSpindel en Brewbrain Float.

Léon Kanters

Lijkt me gaaf om live de vergisting te volgen!
Momenteel volg ik de vergisting door de activiteit in het waterslot geregeld te bekijken ( elke keer wanneer ik langs de kamer loop), zodra de activiteit flink afgenomen is en ik bijna op 2 weken na brouwen zit plan ik een dag in om het te bottelen. Dan meet ik 3 dagen voor bottelen mijn SG met een hydrometer en maatcilinder door wat af te tappen via het kraantje.
Dan meet ik op het dag van bottelen nog eens mijn SG, indien deze gelijk is gebleven ga ik bottelen. Ik meet in totaal dus 2x tijdens vergisting ( uiteraard ook voor vergisting om het begin SG te weten)
Oxidatie ben ik niet bang voor gezien ik via het kraantje monsters neem.

Ideaal zou zijn om op afstand de vergisting te volgen, dan hoef ik theoretisch nooit meer tussentijds monsters te nemen  :)

Erny

Ik hou mijn vergisting in de gaten door de activiteit in mijn waterslot te volgen, of te wel blub het nog...  Ik meet het SG met een hydrometer en een refactormeter.  Als er bijna geen activiteit is in het waterslot neem ik een momster en meet ik weer. Dit doe ik om de paar dagen tot er geen wijziging meer is in de SG waarde.

beermenke

Leuke actie en doe graag mee
Ik vergist in fastferment met gecontroleerde vergistingskast en meet met refractometer na het koelen en voor het bottelen. Tijdens de gisting noteer ik temperatuur en 2 x per dag tel ik het aantal bluppen uit t waterslot. Dit is mijn richtlijn. Na 2 weken zijn 9 van de 10 bieren klaar om te bottelen en bottel dus als er geen activiteit meer is en uiteraard de meting. Omstreeks 20 dagen bottel ik.

Peter Bos

ik volg mijn vergisting via het waterslot. Als die nagenoeg 'waterpas' staat, ga ik meten. Dit doe ik door met een pipetje een paar druppels uit mijn gistvat te halen en dit af te lezen op mijn refractometer. Wanneer de waarde een paar dagen later nagenoeg gelijk is, ga ik bottelen.

Haagse Wouter

Dat is mooi, ik doe graag mee!

Ik gebruik meestal een hydrometer en soms de refractometer. Zuurstof instal voorkom ik door te tappen uit het kraantje, welke ik vervolgens uitspoel met star san tegen infectie.
Ik meet meestal 3 a 4 keer:
Start SG
Als ik denk dat het einde een beetje bereikt is (meestal na ongeveer 10 dagen).
En dan blijf ik meten met tussenposen van 3 dagen totdat het SG constant is, en dan is die klaar voor coldcrashen gevolgt door bottelen.

Rob.Erto

Ik meet het sg van het wort na koelen met een hydrometer. Na 1-2 weken, als de meeste gist is uitgezakt en het waterslot bijna geen activiteit meer heeft, hevel ik over naar een schoon vat en meet ik direct het sg. Ongeveer 5 dagen later neem ik een klein monster met een hevel en meet ik sg wederom met hydrometer. Indien stabiel, ga ik bottelen. Bij twijfel laat ik nog wat langer staan. Ik vergist temperatuur ongecontroleerd, of in de gangkast of in mijn kruipruimte (aantal graden koeler).

Walsingham

Hey, ziet er een leuk hulpmiddel uit. Momenteel Volg ik de vergisting  visueel op: aantal blubjes door het waterslot, en ook het schuim op mijn bier en de kleur/troebelheid van het bier hou ik in de gaten. Ik neem geen staal om de SG te meten, dit uit vrees voor teveel oxidatie, maar ook een beetje uit luiheid  ^-^

Deze float zou dus super zijn om zowel de temperatuur als de graviteit nauwkeuriger op te kunnen volgen. Fingers crossed!

jorgvde

Dit lijkt mij een super handig stukje apparatuur om te hebben. Vooral omdat ik momenteel steeds meer aan het brouwen ben dus het goed is om nog meer inzicht te krijgen in mijn vergistingsprocessen.

Ik gebruik nu een refractometer tijdens de hoofdvergisting zodat het vat niet te lang open hoeft te zijn en er zo min mogelijk kans is op oxidatie. Ik meet pas zodra er nauwelijks meer activiteit in het waterslot is. Als de SG mij bevalt, dicht genoeg bij de voor ogen FG, meet ik 3 dagen later nog een keer.
Bij het hevelen naar het navergistingsvat meet ik nog een keer met een hydrometer. Na ± een week hierop meet ik nogmaals met de refractometer. Als er geen verandering meer is na de vorige meting ga ik over op bottelen.
Voor de final check meet ik hierbij nogmaals met de hydrometer, deze vertrouw ik toch beter dan de refractometer.

Sander van Dijk

Ik doe ook graag mee.

Ik gebruik T-control van Henielma om mijn vergisting te volgen en te controleren. De software behorend bij T-control geeft een grafiek van de vergisting weer met in mijn geval de ingestelde temperatuur, de temperatuur van de sensor (onder een sponsje) tegen de buitenkant van het gistvat, die van de sensor die in mijn vergistings koelkast hangt en 2 lijnen met de koel of verwarm activiteit van T-control.

Hierdoor krijg ik al een aardig beeld van het verloop van de vergisting. Doordat ik bijvoorbeeld kan zien dat er minder gekoeld hoeft te worden, is dat voor mij een indicatie dat de intensiteit van de vergisting begint af te nemen. Na een paar dagen neem ik voor het eerst een sample. Ik heb een rvs sanitair kraantje (zeg je dat zo in het NL?) in mijn vergistingsvat zitten.

De eerste keer meet met de hydrometer en met de refractometer om even de laatste meting na het brouwen te dubbelchecken. (hierna meet ik alles met de refractometer) Als die meeting de waarde geeft die ik ongeveer als eind waarde had verwacht, (als die hoger is dan verwacht, wacht ik nog wat langer en verhoog ik eventueel de temperatuur een beetje) meet ik na ca 4 dagen nog eens en als er dan geen verandering is ga ik coldcrashen. Een paar dagen daarna kan ik bottelen of keggen.

Ik zou het leuk vinden om de Brew Brain Float te winnen, omdat dat nog wat meer inzicht en gemak geeft.

Adbrouwt

Leuke actie weer en laat de digi dobbel maar weer ratelen  :D

Zelf gebruik ik een aliexpress refractometer welke ik gebruik voordat de vergisting begint en vlak voor het bottelen vaak pas na drie weken vergisting. Mijn vat blijft altijd gesloten en gaat pas open bij het bottelen. Als het bier uitvergist is roer ik heel voorzichtig de opgeloste suiker erdoor en dan met een bottel pijpje van onderaf de flesjes vullen.


foz

Mooie ontwikkeling deze nieuwe meet methoden.

Zelf gebruik ik een refractometer tijdens het brouwen en voor de eindmeting voor het bottelen. Inschatten wanneer het bier uitgegist is doe ik op gevoel om niet tussentijds zuurstof of infecties de kans te geven. Ik heb ook een iSpindel, maar niet de tijd gehad om deze optimaal te kunnen inrichten voor gebruik.

AntonM

Ik doe graag mee met de verloting.
Tijdens de vergisting meet ik het SG met de refractometer en tot voor kort met de Plaato. Helaas heb ik deze sinds een netwerkcrash niet meer aan de praat gekregen. Overigens gebruikte ik de Plaato standaard  in de leermodus, omdat hij zo goed als altijd een te hoog SG berekende in vergelijking met de refractometer, waar ik toch meer vertrouwen in heb.
Ik ben benieuwd hoe precies de Brew Brain Float het verloop van de vergisting meet.

Battum80

Om oxidatie te reduceren meet ik zo min mogelijk. Tijdens het brouwen meet ik met een refractometer en na het koelen een hydrometer. Tijdens de vergisting meet ik niets. Voor het afvullen meet ik nogmaals met een hydrometer.

MvdDonk

Ik doe ook graag mee.
Om mijn SG te bepalen gebruik ik een refractometer (na maischen, na koken en tijdens vergisting). Om de SG te meten tijdens vergisting, met zo min mogelijk kans op oxidatie, verwijder ik tijdelijk de deksel van het (cylinder)waterslot en duw een dun slangentje door het waterslot heen. Als het slangetje in het bier hangt zuig ik m.b.v. een spuitje wat jong bier via het slangetje op.
Meestal wacht ik gewoon de vergistingstijd af die bij het recept beschreven staat, soms doe ik over een aantal dagen meerdere meeting en om te zien of het SG stabiel is. Dan kan er gebotteld worden.

Jaap W

Ook ik doe graag mee.
Ik meet na het koelen, als het wort in de gistketel zit, met een hydrometer het SG van het wort. Dan wacht ik de eerste heftige gisting af en hevel het over in een gistingsvat en sluit dat af met een waterslot. Na 2 weken, neem ik via een kraantje onderin het vat een monster en meet ik het SG weer met een hydrometer. Als er dan 3 dagen lang geen activiteit in het waterslot is geweest, neem ik nog een monster en meet nog een keer met de hydrometer. Als het SG dan gelijk is gebleven aan de vorige meting, hevel ik het over in een "bottelvat" met het nodige suikerwater daarin en ga ik bottelen.
Dus eigenlijk meet ik niet zo heel erg veel. Begin SG, eind SG alcoholpercentage berekenen en klaar. Ik zou dus best eens zo'n apparaatje willen proberen.  :biersmile: :proost:

Richard3

Ik volg de vergisting ook met een hydrometer. Als het jongbier in het gistvat zit neem ik een sample en meet de sg. Na een week of 2 nog een keer als ik geen activiteit meer zie in het water slot. Als ik dan na een dag of 3 tot 5 nog hetzelfde af meet dan gooi ik de temperatuur omlaag. Als t dan een dag of 2 een graad of 2 is dan ga ik bottelen. Oxiy ben ik niet bang voor, de 2 dagen van koelen ligt er nog wel CO2 op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.